Nordisk fauna

Lundgren, Andrea

»Ungt författarskap som får läsaren att häpna« - Ulf Eriksson, Svenska Dagbladet »Den gemensamma undertexten är djup och komplex. Något dröjer kvar, som inte fanns med i själva texten. Andrea Lundgren har lyckats med konsten att göra hel­heten oändligt större än delarna.« - Aase Berg, Dagens Nyheter »Med poetiskt anslag och språkligt driv gestaltas mänskliga tillkortakommanden och rädslor. Mixen är originell: magisk realism och naturlyrik kryddat med inslag av skräckroman i John Ajvide Lindqvists anda.« - Maria Domellöf-Wik, Göteborgs-Posten »Hon leder gradvis läsaren bort från en trygg, identifierbar vardag i norrländsk glesbygd in i ett suggestivt gränsland, där skiljelinjen mellan människa och natur börjar suddas ut. // Ett magiskt realistiskt universum där allt kan hända och inte mycket kan förklaras.« - Vi Läser Ett tåg stannar på spåret mitt i natten och en ensam...

Torbjörn Nilsson

2021-03-15

Varken språket, som är bra, eller berättelserna, också bra, fick fäste i mig. Men några sidor i Fadershålet är otroligt starka och fångar mig i ett skruvstäd.

Anna C Sten

2019-07-09

Kan vara det allra bästa jag läst 2019 och är på topp 5 av favoriter genom tiderna. Eget språk med svung och beskrivningar på pricken av känslor och karaktärer. Här är inget slätstruket och tamt, det är rakt in i hjärtat och känslorna. Ställer krav på läsaren och det gillar jag. Det här är en författare som inte dumförklarar mig med feelgood pastischer utan rakt ut i det obehagliga och det vackra. För det är inte gulligt utan allt bortom det. Novellerna stannar kvar i huvudet och sitter i tåget och i köket och fika och överallt där boken tar mig. Magisk.

En mystisk novellsamling där språket lyckas framkalla ett slags spännande obehag som gör att man måste fortsätta läsa. ”Det som sker med en” är en novell som stannar hos en, den överlägset bästa i samlingen!

Två noveller lästa. Kände bara obehag av att läsa dem. Söker böcker där jag kan må ba