Ekstetdt, Katarina

| 2022

Efter en ödesdiger olycka i tonåren står Alex ensam, arbetslös och med självkänslan på botten. När han får ett erbjudande som verkar för bra för att vara sant tvekar han inte en sekund. Det är ett eftertraktat jobb som Commis de Cuisine, köksassistent, på den världsberömda stjärnkrogen NORD i de jämtländska fjällen. Jobbet är stentufft, och snart kompliceras saker av att han faller för ägaren Alice Duwal, som är vacker och spännande men betydligt äldre än Alex och dessutom gift. Det dröjer inte länge förrän Alex inser att allt inte är som det verkar. Alice visar sig ha många hemligheter, och han dras in i en härva av lögner, sex och hot som verkar helt omöjlig att ta sig ur. Vart kan du vända dig när ditt förflutna vägrar släppa dig fri?

Tina Stålsäter

2024-01-07

En bok man lätt sträckläser. Kul med miljöerna i Åre och beskrivningarna om jobbet i Michaelinrestaurang och mycket spännande handling. Jag skulle behövt lite mer bakgrund kring Alice, hennes roll var den svåraste att ta till sig och skulle behövt se lite mer ur hennes perspektiv för att förstå logiken i hennes handlingar.

Katarina Nord

2022-10-12

Bra spännande och högt tempo! Sträcklyssnat samt läst!

Emma

2022-08-21

Sträckläste, kunde inte lägga ifrån mig boken! Så spännande story utspelad i fantastisk miljö. Välskriven med bra beskrivningar av karaktärer och miljö samtidigt som spänningen var konstant. Ser verkligen fram emot uppföljaren.

Monica Bäckelin

2022-08-17

Spännande, välskriven och intressant. Slutet drog ner betyget till 3,5

2022-08-11

Besviken. Har lyssnat ett par timmar, men ger nu upp. Inte imponerad. Som en beskrivning av slaveriet i kök under början av 1900-talet. Monoton uppläsning.

Maria Jacobsson

2022-07-26

Första delen av boken är lite seg och handlar mycket om hierarkin i ett kök i mästerklass. I mittdelen av boken blir jag förbannad på Alex för hans dåliga omdöme och naivitet. På slutet lyfte boken och blev riktigt spännande.
Det mest intressanta med boken är nog ändå de ovanliga miljöerna, dels vid Åreskutan och dels i ett restaurangkök med två stjärnor i Guide Michelin. Läsvärd, men inget som lämnar någon stort avtryck hos mig.

2022-06-25

Tisdagen den 14 juni släpptes den här spännande boken! Nord är namnet på en framgångsrik stjärnkrog som ligger på landet i skogarna utanför Åre. Hit kommer Alex för att jobba men det dröjer inte länge förrän han inser att inget är som det verkar. Nord visar sig ha hemligheter och Alex dras in i en härva av både lögner och maktspel. Vem kan man egentligen lita på?

”Nord” är en spännande och lättläst bok med intressanta karaktärer och fina miljöer! Jag dras snabbt in i handlingen och sen stannade jag där tills boken var slut. Boken har bara 266 sidor vilket gör att den går snabbt att läsa, vilket är bra för jag vill verkligen veta hur den ska sluta. Det är en nervkittlande psykologisk thriller om bland annat maktlöshet. Vad gör man när man vill ta sig ur men inte kan?

2022-06-22

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Boken Nord är en psykologisk thriller som är skriven av författarparet Katarina Ekstedt och Anna Winberg Sääf. Den utspelar sig i restaurangmiljö i Åre. Jag tyckte mycket om boken, som kändes lite annorlunda med tanke på miljön. Läser gärna fler böcker av författarna. Och jag kan rekommendera boken.