Nora eller Brinn Oslo brinn

Frid, Johanna

Hur svartsjuk får man bli? Hur ofta kan man titta på en främmande människas Instagram? Hur mycket mensvärk måste man ha? Är Norge paradisets mittpunkt? Johanna är ihop med Emil. Emil har en exflickvän som heter Nora. Nora är allt ­Johanna inte är: vacker, norsk, offentligt älskad i ­sociala medier. När Johanna av en slump får reda på att Emil och Nora ska ses inleder hon en grundlig efterforskning om Nora på Instagram ? en undersökning som inte tycks kunna få ett slut. Samtidigt förtärs Johannas kropp inifrån; inte bara av svartsjukan, utan också av en genomborrande, ändlös smärta i livmodern. I sin autofiktiva och svart humoristiska ­roman Nora eller Brinn Oslo brinn under­söker Johanna Frid med skarp blick två av vår tids stora kvinno­sjukdomar ? Instagram och ­endometrios.

Värdelös, jag blev bara irriterad. Ett stort plus däremot för framlyftandet av endometrios.

Stark trea om främst besatthet och svartsjuka samt endometrios och mens. Språket är rappt och poetiskt.

Vackert språk

så bra språk. så frustrerande tankegångar i johannas huvud. en vill bara ruska om henne. påminner om lena anderssons utan personligt ansvar.

Anna Granström

2019-02-08

Väldigt bra skriven och BRA med en bok som skildrar endometrios!

2019-02-06

Det är verkligen en bok om vår tids två stora kvinnosjukdomar, Instagram och endometrios. Båda lika brännande och smärtsamma. Svartsjukan i Johanna är ett ursinne utan dess like, och det blir en ond cirkel av kontroll. Aktuell, smårolig och mycket bra språk.

Torbjörn Nilsson

2018-12-12

Så bra hon skriver! Och med en skön humor. Trots att huvudpersonen inte är helt lätt att gilla och förstå så fängslar boken. Sen kommer jag på att man nog kan bli så här "överkänslig", om man varit utsatt för det stora Ursveket och aldrig fått nån anknytning och närhet som barn, vilket jag vet allt om. Överkänslig är hon knappast när det gäller de djävulska underlivetsmärtorna, som tycks vara mindre plågsamma än smärtan och besattheten inför pojkvännens vackra ex. i Oslo, eller Arsle, som hon kallar det.
Det är en trösterik bok för mig, även om vi inte har samma uppfattning om vikten av att knyta an till det inre barnet. Men det behöver man komma på och finna kraft till själv, och inte få höra från en beskäftig "terapeut".