Nora eller Brinn Oslo brinn

Frid, Johanna

Hur svartsjuk får man bli? Hur ofta kan man titta på en främmande människas Instagram? Hur mycket mensvärk måste man ha? Är Norge paradisets mittpunkt? Johanna är ihop med Emil. Emil har en exflickvän som heter Nora. Nora är allt ­Johanna inte är: vacker, norsk, offentligt älskad i ­sociala medier. När Johanna av en slump får reda på att Emil och Nora ska ses inleder hon en grundlig efterforskning om Nora på Instagram ? en undersökning som inte tycks kunna få ett slut. Samtidigt förtärs Johannas kropp inifrån; inte bara av svartsjukan, utan också av en genomborrande, ändlös smärta i livmodern. I sin autofiktiva och svart humoristiska ­roman Nora eller Brinn Oslo brinn under­söker Johanna Frid med skarp blick två av vår tids stora kvinno­sjukdomar ? Instagram och ­endometrios.

Oslo = Arsle i svartsjukedrama

Nora är objektet för huvudpersonen Johannas svartsjuka i detta kvinnoporträtt med blinkningar till Lena Anderssons ”Egenmäktigt förfarande”.
Johannas fixering vid pojkvännen Emils exflickvän i Oslo är suggestivt skildrad, uppdaterad via publiceringar på Facebook och Instagram vars flimrande mobilskärm blir en nattlig terror.
Romanens andra tema är den länge förbisedda kvinnosjukdomen endometrios. Här tappar berättelsen kraft trots att Johannas plågor förvärras av detta allvarliga hälsoproblem.
Som läsare undrar jag vad i Johannas personlighet som danske pojkvännen attraheras av. Och omvänt: vad ser Emil hos Johanna? Det går inte ens att gissa sig till mellan raderna.
En av bokens förtjänster är författarens språkliga skandinavism, hennes växlingar mellan danska, norska och svenska uttryckssätt.
Att huvudpersonen har samma namn som författaren väcker naturligtvis nyfikenhet om stoffets karaktär av självbiografi eller autofiktion.

Carina Djärv

2019-06-03

Åh, så och behagligt att följa henne in i fördärvet. Men sluta, liksom. Mycket välskrivet om något så irrationellt som svartsjuka.

John C

2019-06-01

Beskrivningen att det handlar om två av samtidens stora kvinnosjukdomar (endometrios och Instagram) känns väl rätt träffande (förutom det faktum att jag misstänker att Instagrams inflytande är tämligen könsöverskridande).

Berättarrösten är Johannas som berättar om sin smärta och den otillräcklighet hon känner när hon jämför sig med pojkvännen Emils ex. Hennes svartsjuka lägger krokben för både henne och Emil.

Lätt att känna sympati för Johannas mående, men också lätt att bli irriterad på hennes svartsjuka.

A Lundgren

2019-05-24

Jag är glad att lag inte slutade läsa boken. I början störde jag mig på att så mycket var skrivet på danska och norska. Jag kan tänka mig att tanken var att förmedla lite av länderna, men jag hade föredragit om det var skrivet på svenska. Allt eftersom kändes det som boken gav det jag hade hoppats på - inblicken i en annan persons livsöde och perspektiv på livet. Betyget blir en blandning av det positiva och det negativa.

Hedvig K

2019-05-08

Fantastiskt språk! En fin beskrivning av skörhet och osäkerhet som i detta fall leder till besatthet och svartsjuka.

Madeleine Löfqvist

2019-03-22

Värdelös, jag blev bara irriterad. Ett stort plus däremot för framlyftandet av endometrios.

Nina Gustafsson

2019-03-13

Stark trea om främst besatthet och svartsjuka samt endometrios och mens. Språket är rappt och poetiskt.

Gunilla Pellerina

2019-03-09

Vackert språk

Beatrice

2019-03-01

så bra språk. så frustrerande tankegångar i johannas huvud. en vill bara ruska om henne. påminner om lena anderssons utan personligt ansvar.

Anna Granström

2019-02-08

Väldigt bra skriven och BRA med en bok som skildrar endometrios!

2019-02-06

Det är verkligen en bok om vår tids två stora kvinnosjukdomar, Instagram och endometrios. Båda lika brännande och smärtsamma. Svartsjukan i Johanna är ett ursinne utan dess like, och det blir en ond cirkel av kontroll. Aktuell, smårolig och mycket bra språk.

Torbjörn Nilsson

2018-12-12

Så bra hon skriver! Och med en skön humor. Trots att huvudpersonen inte är helt lätt att gilla och förstå så fängslar boken. Sen kommer jag på att man nog kan bli så här "överkänslig", om man varit utsatt för det stora Ursveket och aldrig fått nån anknytning och närhet som barn, vilket jag vet allt om. Överkänslig är hon knappast när det gäller de djävulska underlivetsmärtorna, som tycks vara mindre plågsamma än smärtan och besattheten inför pojkvännens vackra ex. i Oslo, eller Arsle, som hon kallar det.
Det är en trösterik bok för mig, även om vi inte har samma uppfattning om vikten av att knyta an till det inre barnet. Men det behöver man komma på och finna kraft till själv, och inte få höra från en beskäftig "terapeut".