Nora eller brenn Oslo brenn

Hvor sjalu kan man bli? Hvor ofte kan man sjekke et annet menneskes Instagramkonto? Hvor vondt skal det gjøre å ha mensen? Er Norge paradisets midtpunkt? Johanna er svensk. Hun er sammen med Emil. Emil er dansk. Emil har en ekskjæreste, Nora, som er norsk. Nora er alt Johanna ikke er: vakker, norsk, offentlig elsket i sosiale medier. Når Johanna tilfeldigvis finner ut at Emil og Nora skal møtes igjen, innleder hun en intens undersøkelse av Nora på Instagram. Samtidig fortæres Johannas kropp innenifra - ikke bare av sjalusi, men av en gjennomtrengende, endeløs smerte i livmoren.

Hanna Melin

2023-06-15

En samtida urhistorisk saga om en kvinna som funderar över relationer och sina egna fysiska tillkortakommanden. Älskar hur den bara tog slut med att (SPOILER ALERT) Nora raderade sitt instagramkonto. Haha.

Malin Johansson

2022-07-27

Rolig och samtidigt allvarlig som behandlar relevanta ämnen, ämnen som det borde skrivas mer om.

Emma H

2020-11-23

En berättelse av hur sjuk man kan bli av svartsjuka. Och endometrios. Jag gillade det poetiska språket, att hon lyfter fram endometrios så tydligt och tempot. Boken känns väldigt verklighetstrogen eftersom den känns mer som utdrag ur en dagbok än fiktion och språkväxlingarna. Endometriosen och svartsjukan upplevde jag egentligen som två olika berättelser i Johannas liv vilket tillför verklighetskänslan som jag uppskattade. Jag läste dock inte ut boken för att den var för deppig.

Leo

2020-03-12

Henrik Johansson

2020-02-28

”...tunnelbanan var förarlös med automatiska dörröppnare som aldrig blottade tågspåren. Hur tog folk livet av sig där? Var det bara därför de var världens lyckligaste folk?” Bittert, deprimerande och underfundigt.

sonja ek

2019-10-17

Tilltalas av hennes humor! Huvudpersonen är svartsjuk och jag vill bara läsa mer om hur hon beskriver det. Läser för att se hur hon skriver, mer än för att veta hur det går. Det är också roligt att hon använder de skandinaviska språken blandat. Det är så det är att röra sig i grannländerna. Det finns inga översatta textremsor under verkligheten. Det andra temat, om endometriosen, fastnar jag inte för men självklart var det lärorikt att förstå vilket helvete som många lider av.

Björn Öijer

2019-08-23

Oslo = Arsle i svartsjukedrama

Nora är objektet för huvudpersonen Johannas svartsjuka i detta kvinnoporträtt med blinkningar till Lena Anderssons ”Egenmäktigt förfarande”.
Johannas fixering vid pojkvännen Emils exflickvän i Oslo är suggestivt skildrad, uppdaterad via publiceringar på Facebook och Instagram vars flimrande mobilskärm blir en nattlig terror.
Romanens andra tema är den länge förbisedda kvinnosjukdomen endometrios. Här tappar berättelsen kraft trots att Johannas plågor förvärras av detta allvarliga hälsoproblem.
Som läsare undrar jag vad i Johannas personlighet som danske pojkvännen attraheras av. Och omvänt: vad ser Emil hos Johanna? Det går inte ens att gissa sig till mellan raderna.
En av bokens förtjänster är författarens språkliga skandinavism, hennes växlingar mellan danska, norska och svenska uttryckssätt.
Att huvudpersonen har samma namn som författaren väcker naturligtvis nyfikenhet om stoffets karaktär av självbiografi eller autofiktion.

Å

Åsa Parke

2019-06-26

Carina Djärv

2019-06-03

Åh, så och behagligt att följa henne in i fördärvet. Men sluta, liksom. Mycket välskrivet om något så irrationellt som svartsjuka.

John C

2019-06-01

Beskrivningen att det handlar om två av samtidens stora kvinnosjukdomar (endometrios och Instagram) känns väl rätt träffande (förutom det faktum att jag misstänker att Instagrams inflytande är tämligen könsöverskridande).

Berättarrösten är Johannas som berättar om sin smärta och den otillräcklighet hon känner när hon jämför sig med pojkvännen Emils ex. Hennes svartsjuka lägger krokben för både henne och Emil.

Lätt att känna sympati för Johannas mående, men också lätt att bli irriterad på hennes svartsjuka.

Hedvig K

2019-05-08

Fantastiskt språk! En fin beskrivning av skörhet och osäkerhet som i detta fall leder till besatthet och svartsjuka.

Madeleine Löfqvist

2019-03-22

Värdelös, jag blev bara irriterad. Ett stort plus däremot för framlyftandet av endometrios.

Nina Gustafsson

2019-03-13

Stark trea om främst besatthet och svartsjuka samt endometrios och mens. Språket är rappt och poetiskt.

Gunilla Pellerina

2019-03-09

Vackert språk

Beatrice

2019-03-01

så bra språk. så frustrerande tankegångar i johannas huvud. en vill bara ruska om henne. påminner om lena anderssons utan personligt ansvar.

Väldigt bra skriven och BRA med en bok som skildrar endometrios!

2019-02-06

Det är verkligen en bok om vår tids två stora kvinnosjukdomar, Instagram och endometrios. Båda lika brännande och smärtsamma. Svartsjukan i Johanna är ett ursinne utan dess like, och det blir en ond cirkel av kontroll. Aktuell, smårolig och mycket bra språk.

Torbjörn Nilsson

2018-12-12

Så bra hon skriver! Och med en skön humor. Trots att huvudpersonen inte är helt lätt att gilla och förstå så fängslar boken. Sen kommer jag på att man nog kan bli så här "överkänslig", om man varit utsatt för det stora Ursveket och aldrig fått nån anknytning och närhet som barn, vilket jag vet allt om. Överkänslig är hon knappast när det gäller de djävulska underlivetsmärtorna, som tycks vara mindre plågsamma än smärtan och besattheten inför pojkvännens vackra ex. i Oslo, eller Arsle, som hon kallar det.
Det är en trösterik bok för mig, även om vi inte har samma uppfattning om vikten av att knyta an till det inre barnet. Men det behöver man komma på och finna kraft till själv, och inte få höra från en beskäftig "terapeut".