Nomadplaneten

Blume, Emanuel

| 2016

Det är tidigt 2100-tal. Konflikter, global uppvärmning och ekonomiska kriser avlöser varandra, men när det ser som mörkast ut tänds en ny stjärna på himlen. Stjärnan visar sig vara en nomadplanet, en vandrande himlakropp på väg att korsa solsystemet. Kan en internationell rymdexpedition flytta fokus från eländet på jorden och ge nytt hopp till en splittrad mänsklighet?När expeditionen ska lämna jorden visar sig en av besättningsmedlemmarna arbeta för en terrororganisation. Ersättare i sista stund blir Jonathan Othiambo, en svensk-kenyansk astrofysiker. Som ny i gruppen kastas han in i ett maktspel han inte förstår, där konflikter sjuder under ytan i den till synes välorganiserade besättningen.Den nya planeten bjuder på vetenskapliga upptäckter som väcker förvirring, skräck och konspirationsteorier. När expeditionen tappar radiokontakten med jorden tvingas Jonathan välja sida.

2017-08-26

När jag var yngre läste jag väldigt mycket science fiction. Och då menar jag den klassiska typen, den som inte handlar om monster och liknande, utan mer fokuserar på en möjlig framtid som även inkluderar resor till främmande planeter. Detta är den typen av science fiction, lite Arthur C. Clarke-vibbar och jag blir lycklig när han faktiskt också nämns i slutordet. Så, den här boken är för dig som gillar att utforska det okända, men som inte nödvändigtvis behöver några rymdmonster. Läs mer på min blogg

Åsa Carlsson

2017-04-13

Ett oerhört spännande och välskrivet rymdäventyr som troligen kan passa alla, även de som anser att science fiction befinner sig utanför deras safe zone! Recension bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2017/04/nomadplaneten-av-emanuel-blume.html