Nollan och nätet 3 - Noelia och spelet

Nollan älskar att spela Zombiecraft. Speciellt härligt är det att spela med Alex. Nollan smälter varje gång hon ser honom.Men så börjar det hända obehagliga saker i Zombiecraft och samtidigt förändras Alex.Nollan skulle vilja berätta om allt för sin mamma, men hon är fullt upptagen med Mikko som kommer hem till dem orimligt ofta. Vad ska Nollan göra och vem ska kunna hjälpa Alex? Noelia & spelet är den tredje boken i en serie om Nollan. Böckerna ska underlätta för vuxna och barn att starta samtal om livet på nätet. Författare Caroline Engvall är författare, journalist och föreläsare. Hon debuterade 2008 med biografin 14 år till salu som har sålt i mer än 200 000 exemplar. Sedan dess har hon ägnat stora delar av sin tid åt kampen mot sexuellt utnyttjande av unga, bland annat genom utbildningsmaterial, hjälpsajter, poddar och tv-dokumentärer. Hon är en av Sveriges ledande auktoriteter...

Hannaskolanklass4

2021-12-03

Bra!

Bra rolig. Man kan läsa om man är 8 till 11 ungefär

Hannaskolanklass4

2021-09-28

Bra bok, har läst flera!

super bra att läsa i alla årskurser. man lär sig lite vad man kan göra på nätet och får INTE får göra

Den var retso bra

Den var retso bra

Den var spännande.

Den var inte så bra den var ganska lång tråkig det hände inte så mycket i den

Philip:
Jag har läst Noelia och spelet tillsammans med mamma.
Man kan läsa boken utan att ha läst de andra böckerna om Nollan.

Den handlar om Nollan och hennes kompis Alex. Alex har det jobbigt hemma med sin pappa. Hans pappa är sjuk på något sätt och de har inte så mycket pengar.

De spelar ett spel som heter Zombiekraft men där är det någon som försöker bli kompis och sedan tar den personen en bild och sätter bilden på en kropp och hotar barnen att om de inte ger sina spelpengar till personen så ska personen skicka ut bilden. Så får man inte göra. Om det händer ska man gå till polisen och prata med någon som är vuxen. Det kan vara sin mamma, lärare eller kompis.

Det är ganska lätt att läsa boken. Det är fina bilder.

AC;
Böckerna om Nollan handlar om olika saker som kan hända på nätet och hur man kan förebygga, vad man gör om man hamnar i situationen samt skapar dialog.

I denna bok handlar det som sagt om att sätta någons ansikte på en naken kropp och hota med att sprida bilden om man inte accepterar kravet. Nollan är modig och berättar både om sin väns problem med sin pappa och det hon själv drabbats av. Hon berättar för en fritidspedagog.

Boken handlar också om kärlek och vänskap och att göra rätt.

Boken passar lika bra hemma som i skolan.
En serie som borde finnas i vart klassrum.

Bettan_bokprataren

2021-03-11

En viktig bok att läsa tillsammans med sitt barn angående hur saker går till på nätet. I den här delen få vi följa med in i spelets värld på internet och vilka faror som kan lura i vassen.
Återigen tar Caroline upp en viktig aspekt ur internet världen och berättelsen om Nollan och hennes vän Alex griper verkligen tag i mig, fast jag är vuxen.

En bokserie där tanken är att underlätta för vuxna och barn att samtala om livet på nätet. Dessutom finns bra sidor med tips och information som vi vuxna kan använda oss av för att få till bra diskussioner med våra barn.