Nollan och nätet - Noelias hemlighet

Nollan heter egentligen Noelia. Hon är nio år och känner sig lite annorlunda ibland. Men så träffarNollan Wilma på nätet. Wilma är allt Nollan behöver i en kompis. Hon är snäll, rolig och förstår allt? till skillnad från mamma. Allt Nollan vill är att Wilma ska tycka om henne.Så när Wilma frågar om hon kan skicka några bilder på sig själv går Nollan med på det.Noelias hemlighetär den första boken i en serie om Nollan, som ska underlätta för vuxna och barn attstarta samtal om livet på nätet.

Jag tror att jag har läst en av årets absolut viktigaste bok som berör ett otroligt viktigt ämne.
Vad händer när man känner sig ensam och tror sig hitta en ny bästis på nätet som i verkligheten visar sig vara någon helt annan. Hur ska man våga berätta för mamma?
Det här är något som Noelia berättar om i den här oerhört välskrivna och pedagogiska boken. Caroline belyser vikten av att våga prata med barnen där hemma om vad som kan hända på nätet och att våga prata med någon vuxen hemma om det skulle hända.

Nollan och nätet - Noelias hemligt är första boken i den blivande serien där tanken är att underlätta för vuxna och barn att samtala om livet på nätet. Dessutom finns bra sidor med tips till bra diskussionsfrågor. Men även bra information om signaler man kan vara uppmärksam på hos barn och unga.

Nollan och nätet är en otroligt viktig och aktuell bok om grooming!

Nollan och nätet handlar om den 9 åriga tjejen Noalia som kallas för Nollan, hon känner sig annorlunda och väldigt ensam och som precis i verkliga livet så vänder hon sig till nätet där hon får väldigt mycket bekräftelse när hon börjar chatta med Wilma. Wilma är allt Nollan behöver i en kompis. Hon är snäll, rolig och förstår henne - till skillnad från mamma. Men sedan visar sig Wilma vara någon helt annan då Wilma ber henne att skicka konstiga bilder på sig själv och sin kropp, men när Nollan inte länge vill och säger nej hotar Wilma att skicka bilderna till alla på hennes skola. Nollan får jätteont i magen och hennes oro blir till ilska som riktar sig mot sin mamma. Ska hon berätta för sin mamma eller kommer hennes mamma bli arg?

Nollan och nätet är verkligen en aktuell och viktig bok som är ett bra hjälpmedel för att underlätta för vuxna och barn att samtala om livet och säkerhet på nätet.
Nollan och nätet är en vardagsnära berättelse med inbyggd kunskap, en bok som jag önskar inte hade behövts, men som tyvärr är så aktuell och viktig och som bör läsas tillsammans så fort vi ger barnen tillgång till nätet, appar, spel och chattar då barnen kan bli kontaktade av andra som inte vill dem väl. Så boken riktar sig till barn från ca 6 år upp till 12 år ungefär för att läsa tillsamman för att starta de viktiga samtalet om vad som kan hända med livet online. Boken är skriven med korta kapitel och lättläst text tillsammans med svartvita bilder till varje kapitel som förstärker berättelsen handling.

Det är en perfekt högläsningsbok och är även en bok som passar som klassuppsättning så att varje elev kan läsa tillsammans med en vuxen om säkerhet på nätet.
”Nollan och nätet - Noelias hemligt” är första boken i den blivande serien ”Nollan och nätet” som kommer vara böcker som ska underlätta för vuxna och barn att samtala om livet på nätet, längst bak i boken finns det även en sidor med frågor som man kan ställa under och efter läsningen om signaler hos utsatta barn och unga och tips för samtal om utsatthet på nätet.

Gustav (10 år):
Vi har läst boken Nollan och nätet, Noelias hemlighet. Den handlar om Nollan och hon känner sig annorlunda. Hon har träffat en kompis på nätet som heter Wilma och hon är jättesnäll. Hon förstår Nollan. En dag ber Wilma Nollan att skicka en bild. Nollan skickar en bild på sig men Wilma vill ha en annan bild och hotar att kontakta Nollans föräldrar eller komma till skolan. Nollan får jätteont i magen och blir arg på sin mamma. Boken är bra och jag tror att den är bra att läsa tillsammans med sin förälder eller någon vuxen.

Philip (8 år):
Jag tyckte inte om boken. Jag förstår att den är bra att läsa men jag tycker inte om att vuxna människor gör så mot barn. Man ska inte göra så. Jag tyckte synd om Nollan och jag fick också ont i magen. Bilderna var fina.

AC (mamma):
Egentligen önskar jag att denna typ av bok inte ska behöva finnas. Att barn och vuxna ska kunna surfa runt på nätet och att allt ska vara fint och bra men så är inte verkligheten och denna bok behövs tyvärr. Denna typ av böcker läser vi tillsammans och den passar bra i ett klassrum. Den skapar lite oro och ont i magen. Philip tyckte det var jättejobbigt att läsa om den delen där Wilma hotade Nollan men för oss var det positivt då vi fick möjligheten att prata om rätt och fel och att våga prata om saker.

Caroline Engvall som skrivit boken ägnar mycket av sin tid åt kampen mot sexuellt utnyttjande av unga bland annat genom utbildningsmaterial, hjälpsajter, poddar och tv-dokumentärer. Nollan och nätet är första boken i serien om Nollan. Dessa böcker ska underlätta för vuxna och barn att samtala om livet på nätet. Boken är skriven som en saga men med mycket verklighet och längst bak i boken finns en sida om signaler, information och frågor man som vuxen kan ställa till barnet. Även det öppnade upp för samtal. En mycket bra bok som jag som sagt önskar inte skulle behöva finnas.

annebannesbokhylla

2020-08-07

Den här boken är så bra! Passar barn från 9 år och uppåt. Även för vuxna skulle jag säga. Nätet är ett viktigt ämne att prata om bland unga och att vi vuxna lär ut mer om nätet och vad som kan hända om fel person kontaktar de unga i en fejkad gestalt till exempel. Rekommenderas till tusen ayt ni lyssnar på denna