Noelias hemlighet

Engvall, Caroline

Viktigt och aktuellt! TV4 Nyhetsmorgon NYHET! - Lär barn om säkerhet på nätet! Nollan är nio år och funderar mycket över livet. Hon känner sig lite annorlunda. Men så träffar hon Wilma på nätet. Wilma är allt hon behöver i en kompis. Hon är snäll, rolig och förstår allt till skillnad från mamma. Allt Nollan vill är att Wilma ska tycka om henne. Så när Wilma frågar om Nollan kan skicka några bilder på sig själv går hon med på det. Noelias hemlighet är den första boken i en serie om Nollan. Böckerna ska underlätta för vuxna och barn att starta samtal om livet på nätet. Caroline Engvall är författare, journalist och föreläsare. Hon debuterade 2008 med biografin 14 år till salu som har sålt i mer än 200 000 exemplar. Sedan dess har hon ägnat stora delar av sin tid åt kampen mot sexuellt utnyttjande av unga, bland annat genom utbildningsmaterial, hjälpsajter, poddar och tv-dokumentärer. Hon...

Rosita Söderström

2023-09-18

Känsligt och mycket viktigt ämne omfamnas på ett informativt och öppenhjärtligt vis. En bok alla med barn i sin närhet bör läsa – tillsammans!
Författaren gestaltar det svåra uttrycksfullt, enkelt – utan krusiduller – och briljant!

2023-02-16

Det här är den första delen i en bokserie som heter Nollan och nätet. En bok som passar både att läsa själv men bäst passar den att läsa tillsammans med en vuxen. d
Det finns en hel del bra frågor längst bak i boken att diskutera kring handlingen och barns utsatthet på nätet.

Boken är relativt kort och snabbläst med sina 52 sidor vilket kan vara en fördel om man vill använda den i skolan och undervisningen. Min sons klass läser boken just nu (de tycker att den är bra) och diskuterar både i grupper och i helklass.

Våra barn rör sig ute på nätet, vare sig vi vill det eller inte och då är det väldigt bra att vi som föräldrar är medvetna och närvarande och kan hjälpa barnen att förstå vad som är bra och vad som är mindre bra med nätet. Och viktigt att vi finns och att barnen kan komma till oss om det är något som inte känns ok!

Böckerna om ”Nollan och nätet” är en bra hjälp för ett prata och diskutera! Missa inte!

Den var rätt så bra och den förklarar att man inte alltid ska tro på främlingar som är på nätet.

Nytorpsskolan 4

2021-11-30

Jag tycker att den var super bra och spännande.
Man blev också lite rädd när man vet att hon gör fel.
Det man lär sig av boken är att inte visa sig naken för folk, det kan bli väldigt farligt.

Böckerna om Noelia är väldigt lärorika för de handlar om hur man ska bete sig på nätet. Just i den här boken börjar Noelia skriva med Wilma som sedan börjar skriva att Noelia ska skicka bilder på sig när hon inte har någon tröja på sig.

Boken får 4/5 stjärnor

2021-11-15

Den var faktiskt jätte bra boken berättar om hur det kan vara på nätet. Nollan blir tvingad av sin nätkompis wilma att skicka bilder på sig själv fast att hon inte vill och inte känner henne I verkligheten men sen så säger hon till mamma och allting blir bättre❤️💦

den handlade om nätet. Den passar barn mellan 9-11

Den var bra och spännande på samma gång!

Kung Karls skola 4c

2021-10-14

Den här boken var faktiskt bra. Speciellt när Nollan går fram till sin mamma och säger vad som har hänt

Nollan har fått en telefon som hon tror hon har en bästa vän på.

Jag tycker att nätet är en farlig plats ibland.

jag tycker att dena boken var bra.
M.C

4B_Tegelhagen

2021-09-21

Den var bra och berättar om hur det kan vara på nätet. Nollan blir tvingad av sin nätkompis wilma att skicka bilder på sig själv fast att hon inte vill och inte känner henne IRL.

Gruvrisets 11:or 4A

2021-09-21

den är bra för att den förklarar hur det kan vara på nätet ock att alla inte är kompisar

Boken handlar om Noelia som kallas för nollan. Noelia skriver med någon på nätet som hon inte vet vem det är den okända personen utpressar henne att skicka bilder på sig själv. Jag tycker att man lär sig saker av den och att den passar för dom som kan bli utsatta för utpressning. Jag tyckte den var bra och rekommenderar den. Vanja.

den var spännande och bra

den var spännande och bra

den är spänande hoc lite hämsk

Järnåkraskolan 4a

2021-09-17

Den är ganska så bra men lite lång tråkig

En lättläst och pedagogisk bok.
Caroline (författaren) har lyckats med att sprida ett otroligt viktigt budskap genom endast 55 sidor, WOW!
Jag läste boken på knappt tjugo minuter, precis som det ska vara: lätt att få hjälp och kunskap.
Alla som har möjligt till att köpa den: KÖP!
Oavsett om du har barn eller inte.
Oavsett om ditt barn är tjej/pojke/ickebinär, alla barn kan tyvärr råka ut för nättroll.
Oavsett om ni pratar om ämnet hemma eller inte. Köp.
Boken behövs verkligen i samhället.
Otroligt välskriven.

Bettan_bokprataren

2020-09-26

Jag tror att jag har läst en av årets absolut viktigaste bok som berör ett otroligt viktigt ämne.
Vad händer när man känner sig ensam och tror sig hitta en ny bästis på nätet som i verkligheten visar sig vara någon helt annan. Hur ska man våga berätta för mamma?
Det här är något som Noelia berättar om i den här oerhört välskrivna och pedagogiska boken. Caroline belyser vikten av att våga prata med barnen där hemma om vad som kan hända på nätet och att våga prata med någon vuxen hemma om det skulle hända.

Nollan och nätet - Noelias hemligt är första boken i den blivande serien där tanken är att underlätta för vuxna och barn att samtala om livet på nätet. Dessutom finns bra sidor med tips till bra diskussionsfrågor. Men även bra information om signaler man kan vara uppmärksam på hos barn och unga.

Gullis lästips

2020-08-30

Nollan och nätet är en otroligt viktig och aktuell bok om grooming!

Nollan och nätet handlar om den 9 åriga tjejen Noalia som kallas för Nollan, hon känner sig annorlunda och väldigt ensam och som precis i verkliga livet så vänder hon sig till nätet där hon får väldigt mycket bekräftelse när hon börjar chatta med Wilma. Wilma är allt Nollan behöver i en kompis. Hon är snäll, rolig och förstår henne - till skillnad från mamma. Men sedan visar sig Wilma vara någon helt annan då Wilma ber henne att skicka konstiga bilder på sig själv och sin kropp, men när Nollan inte länge vill och säger nej hotar Wilma att skicka bilderna till alla på hennes skola. Nollan får jätteont i magen och hennes oro blir till ilska som riktar sig mot sin mamma. Ska hon berätta för sin mamma eller kommer hennes mamma bli arg?

Nollan och nätet är verkligen en aktuell och viktig bok som är ett bra hjälpmedel för att underlätta för vuxna och barn att samtala om livet och säkerhet på nätet.
Nollan och nätet är en vardagsnära berättelse med inbyggd kunskap, en bok som jag önskar inte hade behövts, men som tyvärr är så aktuell och viktig och som bör läsas tillsammans så fort vi ger barnen tillgång till nätet, appar, spel och chattar då barnen kan bli kontaktade av andra som inte vill dem väl. Så boken riktar sig till barn från ca 6 år upp till 12 år ungefär för att läsa tillsamman för att starta de viktiga samtalet om vad som kan hända med livet online. Boken är skriven med korta kapitel och lättläst text tillsammans med svartvita bilder till varje kapitel som förstärker berättelsen handling.

Det är en perfekt högläsningsbok och är även en bok som passar som klassuppsättning så att varje elev kan läsa tillsammans med en vuxen om säkerhet på nätet.
”Nollan och nätet - Noelias hemligt” är första boken i den blivande serien ”Nollan och nätet” som kommer vara böcker som ska underlätta för vuxna och barn att samtala om livet på nätet, längst bak i boken finns det även en sidor med frågor som man kan ställa under och efter läsningen om signaler hos utsatta barn och unga och tips för samtal om utsatthet på nätet.

Gustav (10 år):
Vi har läst boken Nollan och nätet, Noelias hemlighet. Den handlar om Nollan och hon känner sig annorlunda. Hon har träffat en kompis på nätet som heter Wilma och hon är jättesnäll. Hon förstår Nollan. En dag ber Wilma Nollan att skicka en bild. Nollan skickar en bild på sig men Wilma vill ha en annan bild och hotar att kontakta Nollans föräldrar eller komma till skolan. Nollan får jätteont i magen och blir arg på sin mamma. Boken är bra och jag tror att den är bra att läsa tillsammans med sin förälder eller någon vuxen.

Philip (8 år):
Jag tyckte inte om boken. Jag förstår att den är bra att läsa men jag tycker inte om att vuxna människor gör så mot barn. Man ska inte göra så. Jag tyckte synd om Nollan och jag fick också ont i magen. Bilderna var fina.

AC (mamma):
Egentligen önskar jag att denna typ av bok inte ska behöva finnas. Att barn och vuxna ska kunna surfa runt på nätet och att allt ska vara fint och bra men så är inte verkligheten och denna bok behövs tyvärr. Denna typ av böcker läser vi tillsammans och den passar bra i ett klassrum. Den skapar lite oro och ont i magen. Philip tyckte det var jättejobbigt att läsa om den delen där Wilma hotade Nollan men för oss var det positivt då vi fick möjligheten att prata om rätt och fel och att våga prata om saker.

Caroline Engvall som skrivit boken ägnar mycket av sin tid åt kampen mot sexuellt utnyttjande av unga bland annat genom utbildningsmaterial, hjälpsajter, poddar och tv-dokumentärer. Nollan och nätet är första boken i serien om Nollan. Dessa böcker ska underlätta för vuxna och barn att samtala om livet på nätet. Boken är skriven som en saga men med mycket verklighet och längst bak i boken finns en sida om signaler, information och frågor man som vuxen kan ställa till barnet. Även det öppnade upp för samtal. En mycket bra bok som jag som sagt önskar inte skulle behöva finnas.

Den här boken är så bra! Passar barn från 9 år och uppåt. Även för vuxna skulle jag säga. Nätet är ett viktigt ämne att prata om bland unga och att vi vuxna lär ut mer om nätet och vad som kan hända om fel person kontaktar de unga i en fejkad gestalt till exempel. Rekommenderas till tusen ayt ni lyssnar på denna