Nocturnes

Ishiguro, Kazuo

| 2009

In a sublime story cycle, Kazuo Ishiguro explores ideas of love, music and the passing of time. From the piazzas of Italy to the Malvern Hills, a London flat to the 'hush-hush floor' of an exclusive Hollywood hotel, the characters we encounter range from young dreamers to cafe musicians to faded stars, all of them at some moment of reckoning. Gentle, intimate and witty, this quintet is marked by a haunting theme: the struggle to keep alive a sense of life's romance, even as one gets older, relationships flounder and youthful hopes recede.

Flyt i språket och trevlig läsning. Läser gärna mer av Ishiguro. ⭐️⭐️⭐️⭐️

Lars B.

2019-10-15

De noblaste nobelnovellerna skriver Lagerkvist och Munro, men Ishiguro kommer inte långt efter. En bra novell ska sitta kvar efteråt och sätta igång tankeprocesser. Ishiguro lyckas riktigt bra.

Bokdjungeln

2018-06-25

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om denna bok, jag får inget grepp om den. Språket flyter och likaså berättelserna, men det är något som gör att det inte griper tag i mig. Kanske är det för att jag inte läst så mycket noveller förut, eller att handlingarna helt enkelt inte passar mig. Jag vet inte. Många recensenter har gett boken bra betyg, men jag kan inte göra det tyvärr.

Solveig Andersson

2018-02-08

Ishiguro gör mig aldrig besviken. Trevliga noveller alla skrivna efter hans speciella kännetecken. 4 Stjärnor!

Annika Sjöström

2013-02-19

hörbok

Lotta Berling

2012-07-10

En behaglig och välskriven novellsamling med fem lite längre noveller, samtliga med musik som gemensamt tema.

Merja A

2012-03-12

"En av många fantastiska egenskaper hos Ishiguros skrivande är dess strålande enkelhet" (Financial Times)Novellen "Came Rain or Come Shine" är både komisk och bisarr på sina ställen. Berättaren Ray bjuds hem hos ett par vars förhållande håller på att kollapsa. Musik är temat i alla berättelserna, dessutom handlar två av dem om samma personer.

2010-12-19

Ishiguro ger i år (2009) ut en novellsamling. Kärlek som falnat är ett huvudtema för samtliga noveller. Författaren är ju mästare på att skildra vemod, men här försöker han sig på en "lustigare" stil. Det är bara den sista "Cellists" som når upp till hans tidigare mästarklass.

A Bookaholic Swede

2010-12-19

Schlagersångaren: En helt ok novell. 3:a
Come Rain or Come Shine: Bokens sämsta novell. Totalt meningslös. 1:a.
Malvern: Kändes rätt meningslös.
Nocturne: Novellen fick mig att skratta på en ställe, annars var den inte så bra. 2-.
Cellister: Hade potential men sjabblade bort det. 2:a.

Jenny Li

2010-10-10

Det är inget fel på Ishiguros noveller, men de griper mig inte heller. På något sätt känns de inte som om de är på riktigt - de skildrar lite för bisarra relationer för att jag riktigt ska kunna ta dem på allvar...

2010-02-21