No Time for Goodbye

Barclay, Linwood

| 2007

On the morning she will never forget, suburban teenager Cynthia Archer awakes with a nasty hangover and a feeling she is going to have an even nastier confrontation with her mom and dad. She isn't. Instead, the house is empty, with no sign of her parents or younger brother Todd. At first she just thinks it's weird, then more and more scary, until finally the terrifying reality hits her: in the blink of an eye, without any explanation, her family has simply disappeared. Twenty-five years later the mystery is no nearer to being solved and Cynthia is still haunted by unanswered questions. Were her family murdered? If so, why was she spared? And if they're alive, why did they abandon her in such a cruel way? Now married with a daughter of her own, Cynthia knows that without answers - however shocking they might prove to be - she will never be emotionally or psychologically whole, living in daily...

Marc Moore

2021-12-01

Min favoritfrfattare.
Tror det beror p att tempot r helt lagomt fr mig, spnnande men inte uttrttande och dessutom inte verdrivet grymt.

Evasbokhylla

2019-12-05

En sorglig och spnnande historia. Men rknade ganska snabbt ut hur historien lg till.

E H

2015-05-08

Skickligt skriven bok. Inte blodig men otroligt spnnande!

Izabela Horn

2014-06-28

En lttlst thriller med hg spnnings faktor, svr att lgga ifrn sig .

2013-08-26

En ganska seg och medelmttig bok, fr att inte tala om orealistisk! Var nra att ge upp ett flertal gnger, men nu r jag glad att jag inte gjorde det. Slutet var ruggigt spnnande!

marlenes. nu

2013-02-24

En liten miss r att upplsaren r en kvinna d boken r skriven i jag-form av en man. Men det fr jag ha verseende med d det r mitt eget val att lyssna istllet fr att lsa, vilket igentligen alltid r bst men fr mej handlar om tid.

Vill du ha en spnnande lttlst thriller r denna att rekommendera :)

Iris Forsberg

2012-10-21

Helt OK. Plotten lovar mer n boken ger. Svag karaktrbeskrivning. Jag fr aldrig ngon empati fr flickan/kvinnan vilket gr att jag inte egentligen bryr mig. Ogillar att han fortstter skriva nr berttelsen r slut.

Ulf Pettersson

2012-10-18

mycket spnnande bok med bra och lite ofrutsett slut

Lars Hansson

2012-10-01

Jag gillar verkligen mysteriet att en 14-rig flicka som vaknar upp och inser att hela hennes familj r borta. Men det r ngot som saknas i sjlva berttandet. Det r lite fr overkligt, vertydligt och frutsgbart. Ibland fick jag knslan av att jag lste en barn- eller ungdomsroman. Men visst r den lttlst och bitvis spnnande. Man vill ju frst hur allt hnger ihop.

2012-06-13

Lttlst bladvndare. Intrigen r ganska orginell och spnningen hller genom strre delen av boken. ganska trovrdig story d man ju hr talas om liknande verkliga fall. Ingen strre lsupplevelse men boken lever p spnningen. En svag trea.

Som alltid nr Mats rekommenderar en bok s r den bra. Man kommer snabbt in i handlingen och det r inga strre problem med att hitta rtt bland de olika rollfigurerna. ven om man anar sig till vad som ska hnda s r man inte sker frrn nr man lser det. Slutet blev inte riktigt som jag trodde, det blev bttre.

Katarina Sj

2011-12-09

har en allvarligt komplicerat ktenskap till deckare. den r s fruktansvrt dligt skriven (tror inte att den r avsevrt mkt bttre p originalsprk - s vrdels r vl ingen versttare) att jag vill cutta boken samtidigt som jag ju slukar den snabbare n jag hinner vssa morakniven (skmt sido). deckarfrfattare i verlag r ju asvassa (fortstter p mina knivmetaforer mrker jag...) p stories och sprket verkar alltid f komma i typ femte hand. det hade blivit en etta om jag inte visste med mig att jag ju faktiskt fll fr de enkla knepen. och maffiasnubben gde faktiskt.

Maria Johnson

2011-08-13

Lite frutsgbar men spnnande och klart lsvrd.

alkb bokblogg

2011-07-16

Nr jag var p biblioteket fr ett par veckor sedan bad jag min favorit bibliotekarie Emma att plocka fram bra deckare av frfattare som jag inte har lst frut. D tog hon fram tv bcker av C.J. Box som jag har skrivit om tidigare samt Utan ett ord av Linwood Barclay. Och efter att ha lst svl Michael Connellys som Peter Robinsons lovord om boken kunde jag naturligtvis inte lta bli att lna den.

Den r lngt ifrn den bladvndare som Connelly och Robinson pstr att den r men drmed inte sagt att jag inte gillade vad jag lste.

Utan ett ord handlar om den fjortonriga Cynthia Bigge som efter en olovlig fylla tillsammans med sin pojkvn Vince Fleming vaknar upp i sin sng och inser att hela hennes familj har gtt upp i rk och lmnat henne helt ensam.

25 r passerar och det gr inte en dag utan att hon funderar ver vad som kan ha hnt hennes mor, far och storebror. Till slut bestmmer hon sig fr att delta i ett tv-program motsvarande vrt Efterlyst fr att i ett sista desperat frsk ta reda p sanningen. Till en brjan hnder ingenting men ett telefonsamtal blir startskottet fr handlingar som fr Cynthia att fundera p om det hade varit bttre att lta det frflutna vila.

Utan ett ord handlar om Cynthia men det r inte hon som berttar utan hennes make, tillika lrare i kreativt skrivande och engelska, Terry Archer. Till en brjan blev jag alldeles stlld ver att berttarens jag inte var synonym med intrigens jag men efter ett tag insg jag att Barclay hade gjort ett alldeles utmrkt val eftersom man hrmed fr chansen att se allt utifrn tv helt olika synvinklar vilket gr att historien blir obehagligt verklig (Lotta Olsson, DN). Detta gller inte minst det faktum att det ibland kan vara svrt som lsare att veta vad som verkligen hnder och inte bara pgr i Cynthias egen fantasi dr hon ser saker som ingen annan gr och som ser sin bror, Todd, i praktiskt taget alla killar i samma lder som hon mter.

Cynthias upplevelser speglas i hennes uppfostran av sin ttariga dotter Grace som milt sagt r verbeskyddande. Samtidigt som jag frstr Cynthia kan jag inte lta bli att bli irriterad p henne d hennes omsorger om dottern gr alltfr lngt vid alltfr mnga tillfllen.

En annan sak som irriterar mig r denna evinnerliga berttarrst med kursiv stil som i det hr fallet frsker frmedla sin sida av saken. Det har aldrig fungerat och kommer heller aldrig att gra det! Nr ska frfattarna lra sig att detta knep stjlper mer n det hjlper ?

Tempot vxlar men det tar sig rejlt mot slutet och det kombinerat med en rtt s tt och intressant intrig gr att jag definitivt kommer att lsa fler bcker av Linwood Barclay.

Soli .

2011-06-25

Knckte gtan redan innan jag lst halva boken, men det var nd intressant att lsa klart den fr att f hela frklaringen. Strcklsning av mer eller midrre bsta sort!

Denna bok gillade jag, den var bde spnnande och mystisk.
Jag kan varmt rekommendera denna till er andra :)

Petra Hansson

2011-04-11

Helt ok. Men fr mig blev det inte den sidvndare jag hoppats p.

Jessica Nilsson

2011-02-16

spnnande bok.

Linda Abramsson

2011-02-05

Mycket spnnande!

se Bandling

2011-01-30

Fngades ganska snabbt i att "jag mste fr reda p hur det slutar" s, svr att lgga ifrn sig.

2011-01-23

Wow... sger jag. Strecklste den hr boken, den var grym! Spnnande, och visst - jag kunde gissa mig till ganska mnga saker - men det var inget som hindrade att det var en enormt bra bok.

Gunilla Jnsson

2010-12-27

Vldigt bra, lste den i ett strck.

En amerikansk thriller i bsta anda

Annione H

2010-08-16

Vldigt bra bok. Hade mina aningar om upplsningen men det gick ju inte att vara helt sker.

2010-08-06

Bra, fast s himla ovntat r inte slutet!

2010-07-20

Det hr var en mycket, mycket bra amerikansk kriminalroman / thriller. Den var vldigt spnnande, och var svr att lgga ifrn sig. Och den var absolut inte frutsgbar. Jag kunde i alla fall inte rkna ut hur det skulle g, och hur det skulle sluta.

Jag har inte lst ngonting frut av Linwood Barclay. Men det ska definitivt bli fler bcker av honom, efter den hr boken. Om jag mste jmfra honom med ngon annan frfattare, s tyckte jag att han var lite lik Harlan Coben (vilken jag i och fr sig ocks bara har lst en bok av: "Bertta inte fr ngon").

Rekommenderar boken varmt till alla deckar/kriminalroman/thriller-lskare!

( Ls grna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )

Sophie Sundin

2010-07-13

Om det inte vore fr ett slut som inte riktigt passade ihop med resten av boken s hade kanske denna ftt en femma, kanske.

Lina J

2010-07-13

Gillade boken och storyn, men den blev lite vl frutsgbar och "klyschig" emellant.

2010-06-06

Nstan strcklsningsvarning p den hr. Lagom underhllande och spnnande, trots att den var lite frutsgbar. Kanske har jag hittat en ny favorifrfattare? Minst en bok till av Barclay kommer det att bli i alla fall.

Maria Eliasson

2010-04-08

Den snuddar helt klart vid en fyra fr den inledande spnningen, men samtidigt kan jag inte komma ifrn att jag lyckades luska ut svaret p gtan i frvg. D blev ju resten av boken en transportstrcka till "facit" - ven om det var en hndelserik transportstrcka.

Roger Gyllensten

2010-03-17

Gastkramande

Anette L

2010-01-28

Blev rekommenderad boken av en arbetskamrat som inte kunnat lgga den ifrn sig. Boken r bra, men jag hade nog lite fr hga frvntningar. Lite frutsgbar om hur den skulle sluta.

Maiken Karlsson

2009-12-22

Mycket spnnande! En riktig bladvndare.

Nenne N

2009-10-05

Boken var mycket bttre n jag trodde den skulle vara. En positiv verraskning!!

Elisabeth E

2009-09-09

En mycket bra bok, inte helt vrd en fyra. Frfattaren skriver bra och boken innehller en stegrande spnning. Jag ser framemot nsta bok av frfattaren.

Kristine Hedn

2009-06-12

Fantastisk p alla stt. Historien, sprket, mnniskorna. Jag saknar den!

Kristine Hedn

2009-06-12

Den var en fyra under tiden jag lste, men nu brjar jag redan glmma. Perfekt avkoppling.

Karin D

2009-04-26

Vldigt otck upptakt med en 14-ring som vaknar upp efter en blt kvll och efter brk med frldrarna finner att hela familjen; mamma, pappa och brorsan, frsvunnit. 25 r senare medverkar hon i en TV-show om mystiska frsvinnanden och saker brjar hnda...

Boken skulle vara perfekt att ha med sig p flyget eller p sjukhuset eller ngon annanstans nr man vill avskrma sig och att tiden gr fort. Egentligen var den vl inte s fantastiskt bra litterrt sett, men spnnande! Jag anade svaret p gtan ganska tidigt - som alltid med lite blandade knslor - kul att ha knckt den, men samtidigt var det lite fr enkelt d...