No tears for queers : Ett reportage om män, bögar och hatbrott

Hilton, Johan

| 2005

No tears for queers handlar om män, bögar och hatbrott. Johan Hilton har skrivit ett kriminalreportage om morden på Matthew, Johan och Josef, tre homosexuella män som raggade på fel killar: Matthew misshandlas brutalt av två 20-åriga killar, bästa kompisarna Aaron och Russel i staden Laramie, i den amerikanska mellanvästern. Och blir en ikon i den amerikanska gayvärlden. Johans kropp upphittas i en brunn med byxorna nerdragna och halsen avskuren, två gånger, i den socialdemokratiska mönsterstaden Katrineholm. Josef möter sina banemän, satanisterna Nemesis och Tom, en sen natt i centrala Göteborg ? Sveriges okrönta böghatarstad. Hilton gör en djupdykning i satanisternas och dödsmetalmusikens mörka ? och homosociala ? värld.

Anchi L

2012-09-30

En bok som fått mig att tänka till och fundera över mitt sätt och tänka och reagera.

Ruth Lezz

2012-08-22

Det är så många människor som på ett eller annat sätt varit inblandade i de här händelserna och det är bra att de får komma till tals. Det är intressant att läsa om deras upplevelser och känslor och det hedrar offren. Hilton förklarar även på ett pedagogiskt sätt mekanismerna bakom det brutala våldet. Lättläst om mörka händelser.

Boken är fängslande och lika spännande från början till slut. Johan har ?delat upp? boken i tre delar där han beskriver fallen detaljerat och ger sin och andras synvinkel till varför detta inte klassades som de hatbrott det egentligen var. Lättläst trots all text och inte alls lika invecklad som böcker av denna typ annars kan vara. Johan beskriver fallen såsom han varit där snararen än att han hämtat fakta från förundersökningar och interjuver.

Bissous .

2010-04-06

Stark bok som berör! Dock aningen för många sidospår, t.ex. det extremt tråkiga kapitlet om hbt-poliserna.

Aida Olivia Grimrin

2010-04-04

Jag tycker att det lyser igenom väl mycket hur engagerad författaren själv är i sitt ämne, i bemärkelsen att den känns väl personligt skriven .. särskilt delen om mordet i Göteborg. Den övertygade inte mig fullt ut, även om ämnet är nog så viktigt.

Tråkig!