No Logo : märkena, marknaden, motståndet

Klein, Naomi

| 2002

Flag from sv

518


No Logo är det senaste decenniets i särklass mest omtalade samhällsbok över hela världen. Naomi Klein tar oss med på en häpnadsväckande och skrämmande resa i varumärkenas och de moderna storföretagens värld. Från styrelserummen och reklambyråerna där besluten fattas och konsumtionsdrömmarna skapas till de koncentrationslägerlika fabriksstäder i tredje världen där Nike, Tommy Hilfiger och Diesel bedriver sin tillverkning till närmast obefintliga kostnader. Dagens globaliserade storkoncerner säljer inte varor utan varumärken. Reklamen invaderar varje ledigt utrymme i samhället, ockuperar människors tankar och drömmar. Vi lever i en värld där allt är till salu och där medborgaren förvandlats till konsument. Skolor, sjukhus, ja hela städer bjuder ut sig till privatföretag och låter dem bestämma vilka budskap som ska få förekomma på allmänna platser. Människorna ska tro på varumärkena...

Visa mer

Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker

Recensioner

D

Daniel Berggren

2019-07-30

Betyg

En del intressanta inblickar i hur storföretagen är organiserade. Känns inte som att kritiken håller fullt ut.

J

Jens Jonsson

2012-10-20

Betyg

Klassiker som många borde läsa!

J

Johnny Lillkatt

2011-07-24

Betyg

En antiglobaliseringsbibel.

Lady Flanders

2009-06-25

Betyg

Kom aldrig igenom första kapitlet - finns det nån kortversion? :)