Redan som barn i början av 1920-talet tvingades Wang Shixuan arbeta som kuli i Peking, eftersom bägge föräldrarna missbrukade opium. Under många år var han legosoldat under vitt skilda krigsherrar ? dock aldrig Mao. I slutet av 50-talet skickades han till arbetsläger i tjugo år. Efter frigivningen försökte han gång på gång bosätta sig hos sonen utanför Borås men återvände alltid till Shanghai. Borås var för långtråkigt.
Hans omtumlande livshistoria berättas här av sonsonen Ola, som också beskriver människor i dagens Shanghai i flera reportage om stressen, penningjakten och den svindlande utvecklingstakten.
I bokens andra del berättar Ola Wong om sin mors hemstad Periam i Rumänien, en gång ansedd som en framtidsstad. Efter att liksom Shanghai ha knuffats omkring av krig mellan regimer, imperier och ideologier i århundraden söker Periam nu sin roll i Europa efter murens fall.
...
Visa mer
Redan som barn i början av 1920-talet tvingades Wang Shixuan arbeta som kuli i Peking, eftersom bägge föräldrarna missbrukade opium. Under många år var han legosoldat under vitt skilda krigsherrar ? dock aldrig Mao. I slutet av 50-talet skickades han till arbetsläger i tjugo år. Efter frigivningen försökte han gång på gång bosätta sig hos sonen utanför Borås men återvände alltid till Shanghai. Borås var för långtråkigt.
Hans omtumlande livshistoria berättas här av sonsonen Ola, som också beskriver människor i dagens Shanghai i flera reportage om stressen, penningjakten och den svindlande utvecklingstakten.
I bokens andra del berättar Ola Wong om sin mors hemstad Periam i Rumänien, en gång ansedd som en framtidsstad. Efter att liksom Shanghai ha knuffats omkring av krig mellan regimer, imperier och ideologier i århundraden söker Periam nu sin roll i Europa efter murens fall.
Magnus Laupas reportagebilder skildrar med stor känslighet kontrasterna i de båda städerna idag.
Ola Wong är journalist, f.n. bosatt i Shanghai. Han fick Föreningen Grävande Journalisters pris »Årets Grävling« 2001 och Sveriges Tidskrifters Internationella Tidskriftsstipendium.
Magnus Laupa är fotograf och fick 3:e pris i porträttklassen för Årets Bild 2002.
Omslag av Frida Eriksson/Futurniture
320 sidor. Format 144 x 215 mm
Inbunden. Illustrerad i färg och svartvitt.
Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker