No Country for Old Men

McCarthy, Cormac

| 2009

Året är 1980 och i sydvästra Texas jagar Llewelyn Moss antiloper nära Rio Grande. Han trampar in på en plats där en grym uppgörelse pågått. Döda män ligger utspridda, en stor last heroin är orörd och Moss plockar upp en väska med $2,4 miljoner i kontanter.  Frestelsen överskuggar insikten om faran. Nu är han ett byte.  Framför allt för Chigurh, en psykopat och sällsynt hänsynslös mördare.  Moss är lätt att lokalisera. Väskan bär på en sändare, och som om det inte skulle räcka med att ha Chigurh i hälarna så utökas skaran som jagar pengarna.  Den åldrande sheriffen Bell lägger ihop två och två men förstår samtidigt att han försöker genskjuta ondskan själv."Den mest tillgängliga av alla hans böcker ... Lysande prestation." The Washington Post

D

Dan S.

2020-02-06

Välskriven. En berättelse som flyter ytan några svackor . Väldigt bra.

Philip Stenström

2018-10-12

No Country for Old Men - Cormac McCarthy

I närheten av Rio Grande snubblar jägaren Llewlyn Moss över en transaktion som gått helt fel. På platsen finner han lik och bilar fulla av kulhål samt heroin och en väska full av pengar. Han ställs inför valen att antingen lämna scenen obemärkt eller ta pengarna och dra. Han väljer den senare vilket ska komma att trigga en serie av våldsamma händelser; däribland korsa vägen med den beryktade lönnmördaren Anton Chigurh.

Det är ytterst tilltalande, hisnande och åskådlig roman som den berömda författaren Cormac McCarthy lyckas skildra USA:s mörkare sida. I landet där männen inte tycks bli gamla är döden alltid närvarande och påtaglig. Det är roman som skildrar människor som är desperata, illasinnade och brutala, men också välsinnade och godhjärtade människor. No Country for Old Men är en mäktig roman som, förutom dess suggestiva handling, lämnar djupa intryck i läsaren. No Country for Old Men är tveklöst en fröjd att läsa och avnjuta i höstrusket.

Fanny Gunnarsson

2012-08-10

Vägen av McCarthy är en av de starkaste läsupplevelser jag har haft. Denna når inte samma känslofyrverkeri, men är ändå väldigt stark i både historien och karaktärerna. En mycket stark fyra.

Therese H

2012-05-17

Får en hög 3:a men det är lite svårt att sätta betyg när man sett filmen innan. Jag tycker om själva berättandet och är nyfiken på hans andra böcker också.

Josefine Ejebjörk

2011-11-11

Filmen är bra och håller sig ganska väl till boken, men i boken förstår man innebörden av titeln bättre. Jag rekommenderar båda.

Karin Söder

2011-11-10

Oj. Tror jag återkommer med kommentar, det känns som om jag behöver lite tid att smälta. Men jag tycker om boken... om man nu kan säga så om en så läskig story!?!

Adios Flamingo

2011-08-24

Helt otrolig. Jag är mållös. Cormac McCarthy har ett helt unikt sätt att skriva och jag slukar allt så snabbt jag kan och vill bara läsa mer och när han utan att gå in på detaljer eller blir sentimental eller ens knappt ägnar några rader åt att döda de karaktärer han vördnadsfullt har byggt upp då bara gapar jag, fastän jag visste att det skulle hända. Jag har den djupaste respekt för den mannen. Fantastiskt också att skriva något sådant när man är 72 år gammal. Ingen som är under 72 år kan skriva en sån här bok.

Denna bok var en väldigt bra thriller, jag älskade den enda från sida ett.
Jag håller även med er andra när det gäller boken och även när det gäller hans skrivande.
Han är helt klart i klass 1 som författare.

Kenneth Olausson

2011-01-16

På ett koncist avskalat språk beskrivs ett samhälle utan syre, utan liv men infekterat med våld och död. "No Country for Old Men" - så verkar det vara. Men vem är det då till för?

Jag har egentligen inte läst boken men jag har sett filmen. Jag har mycket svårt för att tänka mig att boken är sämre när det nästan alltid är tvärt om!

Mylar .

2010-01-26

Jag har svårt att bestämma mig för vad jag tycker om McCarthys sätt att skriva. Det känns tråkigt för att det är väldigt kort och ser ut som ett filmmanus, men samtidigt känner jag aldrig att jag saknar någon information. På något osynligt sätt måste han dölja mängder av väsentlig information i ett fåtal ord som jag sedan själv omedvetet kan fylla ut medan jag läser.
Kanske borde jag egentligen ge full pott för det här sättet att manipulera mig, men jag är inte riktigt redo för det än.

Pelle Martinsson

2009-07-11

En härlig kombination av hårdkokt thriller och skön gubbfilosofi. McCarthys sparsmakade språk är halva nöjet - glöm utmejslade personbeskrivningar, här får handlingarna tala snarare än orden!