Nämn inte de döda

Första delen i en skrämmande aktuell serie om två australiska poliser och en ung svensk konststudent. Greta lämnar Sverige för att bearbeta ett trauma och kommer till Darwin i norra Australien. Men det lugn hon söker uteblir när hon hittar en död kvinna på stranden. Kroppen är svårt sargad och går knappt att identifiera, men snart står det klart att kvinnan tillhörde ursprungsbefolkningen. Utredningen leds av den bufflige polisen Bluey och hans kollega Jess. Tillsammans följer de ledtrådar och spår i ett samhälle där man förhåller sig fritt till lagen och där människor behandlas långt ifrån lika. Regnperioden dröjer, luftfuktigheten är outhärdlig och brottsligheten i Darwin ökar. Det är bråttom att finna svaren. Vad hände egentligen kvinnan på stranden? Rör det sig om en krokodilattack, som alla först tror, eller finns det mörka motiv bakom hennes död? ?Nämn inte de döda? tar dig långt bortom...

Boken är den första delen i en tänkt serie om den australienska poliserna Jess och Bluey och en ung svensk konststudent, Greta. Greta har lämnat Sverige för att bearbeta ett trauma. Men lugnet hon söker uteblir när hon hittar en död, mördad kvinna på stranden. Vem är kvinnan? Vem har dödat henne?

Det är en spännande bok, en bok som tar upp aktuella samhällsproblem, rasism, vård och förtryck både mot kvinnor och barn. Det är intressanta karaktärer och bra miljöbeskrivningar. Jag tycker att Christina skildrar livet och kulturen i Australien på ett sätt som gör att man blir sugen på att åka dit. ”Nämn inte de döda” är en välskriven och mycket läsvärd kriminalroman.

Jag hade förmånen att få förhandsläsa Nämn inte de döda åt Bokus vilket jag blev väldigt glad för. Jag har läst ett helt gäng ungdomsböcker av Christina innan och gillar hennes böcker skarpt. Det var med höga förväntningar som jag började läsa hennes nya bok som utspelar sig i Australien. Redan efter ett par sidor är jag som uppslukad av berättelsen om polisen Bluey och hans nya kollega Jess. Hjärtat smälter när den store polisen räddar en liten vallaby-unge som han sen bär med sig överallt. Vallabyn Mango är inte bara gullig utan hon visar sig också vara effektiv när det gäller att få folk att öppna upp sig vid förhör.

Det är en skrämmande och obehaglig berättelse om utsatta barn och kvinnor, övergrepp, rasism och segregation. Författaren skildrar livet och kulturen i Australien med stor finess och det väcker ett enormt sug efter att resa dit. Jag blir så nyfiken på landet. Jag gillar karaktärerna som alla bär på sin egen historia och längtar att få återse dem igen. Polisarbetet är intressant och allt Australien-liv är minst lika intressant och det tillsammans gör boken till en fängslande bladvändare. Nämn inte de döda är spännande och välskriven. En ruskigt bra bok!