Nämn inte de döda

Första delen i en skrämmande aktuell serie om två australiska poliser och en ung svensk konststudent. Greta lämnar Sverige för att bearbeta ett trauma och kommer till Darwin i norra Australien. Men det lugn hon söker uteblir när hon hittar en död kvinna på stranden. Kroppen är svårt sargad och går knappt att identifiera, men snart står det klart att kvinnan tillhörde ursprungsbefolkningen. Utredningen leds av den bufflige polisen Bluey och hans kollega Jess. Tillsammans följer de ledtrådar och spår i ett samhälle där man förhåller sig fritt till lagen och där människor behandlas långt ifrån lika. Regnperioden dröjer, luftfuktigheten är outhärdlig och brottsligheten i Darwin ökar. Det är bråttom att finna svaren. Vad hände egentligen kvinnan på stranden? Rör det sig om en krokodilattack, som alla först tror, eller finns det mörka motiv bakom hennes död? ?Nämn inte de döda? tar dig långt bortom...

För mig är Christina en ny bekantskap och jag blir alltid lika glad när man hittar nya författare som överraskar mig positivt. Det här är den första delen i en planerad serie om de två australienska poliserna Jess och Bluey och den lilla adopterade wallaby-ungen som följer Bluey i en väska. Det börjar med att den konststuderande unga svenska tjejen Greta reser till Australien för att bearbeta ett trauma. En dag vid stranden hittar Greta en död kvinna, hennes kropp är svårt sargad och till en början tror man att hon blivit attackerad av en krokodil men sanningen verkar dölja något mörkare.

En välskriven bok med ett bra flyt och bra språk som är lättläst och lätt att förstå. Den är spännande och håller ett driv framåt. Jag tycker inte att det är den klassiska krimnaldeckaren även om det är två poliser som jobbar ihop som sedvanligt, svårt att beskriva men den har ett mer djup tycker jag. Storyn berör nutida samhällsproblem så som rasism, förtryck, segregation och man får läsa en del om Australiens urbefolkning också - intressant tycker jag.

2020-04-21

Riktigt bra - och intressant! Tycker alltid det är fascinerande att läsa deckare från ovana miljöer. Australien är något nytt för mig. Och Wahldén lyckas inflika så mycket historia och övergrepp mot ursprungsbefolkningen. Storyn är helt OK med spänning på slutet och personkaraktärerna riktigt bra. Det är första gången jag läst en deckare om en kommissarie med en wallabyunge i en påse över axeln!

Spännande, underhållande & välskriven!

Lollos Bokhörna

2020-02-10

Boken är den första delen i en tänkt serie om den australienska poliserna Jess och Bluey och en ung svensk konststudent, Greta. Greta har lämnat Sverige för att bearbeta ett trauma. Men lugnet hon söker uteblir när hon hittar en död, mördad kvinna på stranden. Vem är kvinnan? Vem har dödat henne?

Det är en spännande bok, en bok som tar upp aktuella samhällsproblem, rasism, vård och förtryck både mot kvinnor och barn. Det är intressanta karaktärer och bra miljöbeskrivningar. Jag tycker att Christina skildrar livet och kulturen i Australien på ett sätt som gör att man blir sugen på att åka dit. ”Nämn inte de döda” är en välskriven och mycket läsvärd kriminalroman.

2020-01-15

Jag hade förmånen att få förhandsläsa Nämn inte de döda åt Bokus vilket jag blev väldigt glad för. Jag har läst ett helt gäng ungdomsböcker av Christina innan och gillar hennes böcker skarpt. Det var med höga förväntningar som jag började läsa hennes nya bok som utspelar sig i Australien. Redan efter ett par sidor är jag som uppslukad av berättelsen om polisen Bluey och hans nya kollega Jess. Hjärtat smälter när den store polisen räddar en liten vallaby-unge som han sen bär med sig överallt. Vallabyn Mango är inte bara gullig utan hon visar sig också vara effektiv när det gäller att få folk att öppna upp sig vid förhör.

Det är en skrämmande och obehaglig berättelse om utsatta barn och kvinnor, övergrepp, rasism och segregation. Författaren skildrar livet och kulturen i Australien med stor finess och det väcker ett enormt sug efter att resa dit. Jag blir så nyfiken på landet. Jag gillar karaktärerna som alla bär på sin egen historia och längtar att få återse dem igen. Polisarbetet är intressant och allt Australien-liv är minst lika intressant och det tillsammans gör boken till en fängslande bladvändare. Nämn inte de döda är spännande och välskriven. En ruskigt bra bok!