Nämn inte de döda

Nominerad till årets bästa kriminalroman! Första delen i en skrämmande aktuell serie om två australiska poliser och en ung svensk konststudent. Greta lämnar Sverige för att bearbeta ett trauma och kommer till Darwin i norra Australien. Men det lugn hon söker uteblir när hon hittar en död kvinna på stranden. Kroppen är svårt sargad och går knappt att identifiera, men snart står det klart att kvinnan tillhörde ursprungsbefolkningen. Utredningen leds av den bufflige polisen Bluey och hans kollega Jess. Tillsammans följer de ledtrådar och spår i ett samhälle där man förhåller sig fritt till lagen och där människor behandlas långt ifrån lika. Regnperioden dröjer, luftfuktigheten är outhärdlig och brottsligheten i Darwin ökar. Det är bråttom att finna svaren. Vad hände egentligen kvinnan på stranden? Rör det sig om en krokodilattack, som alla först tror, eller finns det mörka motiv bakom hennes...

2022-06-29

Betyg 3,5

Stinas_boksida

2020-11-23

Efter ett trauma vill Greta bort ett tag. Hon tar en paus i sina konststudier och drar till norra Australien, till Darwin, för att få lite lugn.

Men det blir inte riktigt som hon tänkt sig. Hon hittar nämligen en svårt sargad kvinna vid stranden.

Man tror först det är en krokodilattack, men mer och mer lutar åt att kvinnan blivit mördad.

Vem är kvinnan och vem är mördaren?

Poliserna Jess och Bluey får uppdraget att lösa detta.
Det blir betydligt större uppdrag än vad de kunnat tro.

Wow. Här har vi en spänningsroman som är en riktig bladvändare. Den är spännande, otäck och obehaglig, med ett bra driv framåt. Flera viktiga ämnen tas upp, som rasism, våld och förtryck mot kvinnor, barn och urbefolkning i Australien.

Jag gillar verkligen karaktärerna. De är intressanta att få följa. Miljöbeskrivningarna är målande och fina.

Detta är första delen i en serie med poliserna Jess och Bluey.

För mig är Christina en ny bekantskap och jag blir alltid lika glad när man hittar nya författare som överraskar mig positivt. Det här är den första delen i en planerad serie om de två australienska poliserna Jess och Bluey och den lilla adopterade wallaby-ungen som följer Bluey i en väska. Det börjar med att den konststuderande unga svenska tjejen Greta reser till Australien för att bearbeta ett trauma. En dag vid stranden hittar Greta en död kvinna, hennes kropp är svårt sargad och till en början tror man att hon blivit attackerad av en krokodil men sanningen verkar dölja något mörkare.

En välskriven bok med ett bra flyt och bra språk som är lättläst och lätt att förstå. Den är spännande och håller ett driv framåt. Jag tycker inte att det är den klassiska krimnaldeckaren även om det är två poliser som jobbar ihop som sedvanligt, svårt att beskriva men den har ett mer djup tycker jag. Storyn berör nutida samhällsproblem så som rasism, förtryck, segregation och man får läsa en del om Australiens urbefolkning också - intressant tycker jag.

2020-04-21

Riktigt bra - och intressant! Tycker alltid det är fascinerande att läsa deckare från ovana miljöer. Australien är något nytt för mig. Och Wahldén lyckas inflika så mycket historia och övergrepp mot ursprungsbefolkningen. Storyn är helt OK med spänning på slutet och personkaraktärerna riktigt bra. Det är första gången jag läst en deckare om en kommissarie med en wallabyunge i en påse över axeln!

Spännande, underhållande & välskriven!

2020-02-10

Boken är den första delen i en tänkt serie om den australienska poliserna Jess och Bluey och en ung svensk konststudent, Greta. Greta har lämnat Sverige för att bearbeta ett trauma. Men lugnet hon söker uteblir när hon hittar en död, mördad kvinna på stranden. Vem är kvinnan? Vem har dödat henne?

Det är en spännande bok, en bok som tar upp aktuella samhällsproblem, rasism, vård och förtryck både mot kvinnor och barn. Det är intressanta karaktärer och bra miljöbeskrivningar. Jag tycker att Christina skildrar livet och kulturen i Australien på ett sätt som gör att man blir sugen på att åka dit. ”Nämn inte de döda” är en välskriven och mycket läsvärd kriminalroman.