Näktergalen

Hannah, Kristin

| 2023

I kärlek upptäcker vi vilka vi vill vara.I krig förstår vi vilka vi är.När Vianne Mauriacs man ger sig av till fronten 1939 tror hon att hon är trygg för egen del. Det är otänkbart att nazisterna ska kunna invadera Frankrike.Men invasionen kommer, och i hennes hus flyttar det in en tysk kapten. Vianne har inget val ? om hon vill behålla sitt hem måste hon och dottern dela det med fienden.Allt eftersom kriget fortsätter blir bristen på mat och pengar akut, och den hotfulla situationen tvingar Vianne till allt större uppoffringar för att skydda sig själv och sin familj.Samtidigt befinner sig Viannes syster Isabelle i Paris. Hon är en rebellisk artonåring som vägrar acceptera det franska nederlaget. När hon förälskar sig i en partisan dras hon med i motståndsrörelsen. För henne finns inga kompromisser och ingen väg tillbaka.Kristin Hanna beskriver i Näktergalen kvinnornas...

Kerstin Kolm

2023-12-17

Gillar författaren

En av de bästa böcker jag nånsin läst!

Amanda Svedin

2023-02-15

Helt klart en av de bästa böcker jag läst. Önskar jag kunde läsa boken för första gången på nytt. En otroligt vackert skriven bok, gripande och fängslande från början till slut.

Therese Öhman

2022-02-05

Liknar ingen bok jag läst tidigare. Verkligen starka karaktärer och en fantastisk berättelse.

Maddox

2020-04-08

underbar, man vill inte sluta. den är skriven så man inte kan sluta heller. så spännande och att läsa en annan krigsskildring som inte utspelar sig i en skyttegrav utan hemmavid och alla utmaningar som kommer med det

Anna Hedenstedt

2018-09-27

Den här kom jag aldrig in i med hjärtat. Efter nästan halva lade jag ned.

Kristine H

Malin Magnander

2018-02-17

Nina Gustafsson

2018-01-10

Andra världskrigets ockuperade Frankrike beskrivet av de kvinnorna som blev kvar hemma och på olika sätt kämpade för överlevnad och mot nazisterna. Lättläst bok om ett tema som alltid berör.

Anna-Karin Larsson

2017-11-16

Boken berörde mig och tårarna brände emellanåt. Frankrikes kamp under andra världskriget skildras på ett levande sätt. Man får sig en tankeställare kring vad man skulle vara beredd att göra själv under krigstid, vad man skulle vara beredd att offra.

Lotta Strandberg

2017-10-21

Förutsägbar och klyschig. Lättläst pga lite för enkelt språk, men visst läste jag den på ett par dagar. Ingen favorit

2017-02-15

En historisk roman om två systrar under den tyska ockupationen av Frankrike. Jag hade ingen föreställning om hur hemskt det var. Romanen bjuder också på spänning och romantik. Trollbindande!

2016-08-22

Boken är säkert värd ett högre betyg men jag har svårt för böcker och händelser runt andra världskriget, även om den här handlar om kvinnor som försöker överleva.