Änkorna

Engman, Pascal

I en förort utan hopp vandrar en ensam man och planerar sin sista tid i livet. Samtidigt, på en hemlig adress i innerstaden, dövar en ung lyxeskort sin smärta med alla medel som står till buds. Två döda kroppar återfinns i ett råkallt Stockholm. Den ena är en manlig polis, den andra en kvinna av okänd identitet. Dubbelmordet leder polisinspektör Vanessa Frank in på en snårig utredning ? som visar sig bli mer personlig än hon någonsin kunnat ana. När spåren allteftersom pekar mot islamistiska fundamentalister startar ett infernaliskt vansinneslopp mot tiden. Änkorna är den tredje, fristående delen i serien om polisinspektör Vanessa Frank. I denna fartfyllda thriller fördjupas historien om den egensinniga hjältinnan Vanessa, samtidigt som den berör en skrämmande aktuell hotbild mot vårt samhälle. PASCAL ENGMAN (f. 1986) är författare och journalist. Han har på kort tid...

Helena Rasmusson

2022-08-07

Denna bok serie fortsätter att leverera! Spännande, aktuellt & intressanta karaktärer!

Karin Andersson

2022-06-30

Jättebra

Lotta Strandberg

2022-03-27

Moa Norström

2022-03-21

2021-11-19

Som nån annan skrev så är det ett bra tidsfördriv men det är inte en fantastisk bok, den får en svag trea men den är ändå så pass läsvärd att jag kanske fortsätter med nästa i serien direkt när jag ändå är inne i karaktärerna.

2021-11-08

Engman blir bättre för varje bok. Välskrivet och spännande.

Håkan Carlsson

2021-10-04

Detta är författaren Pascal Engmans fjärde bok, den tredje i serien om polisen Vanessa Frank.

Redan med Pascals första bok, Patrioterna, så blev jag helt såld, jag älskade boken och det var en av de bästa jag läst när det kommer till spänningsgenren och då speciellt i internationella thrillers. Så efter det så har jag slukat hans böcker, men när man har så höga förväntningar på kommande böcker av en författare så är ju frågan om man har för höga förväntningar när det kommer en ny bok från författaren. Än så länge har inte Pascal gjort mig besviken, så frågan kommer till hans senaste bok, kommer han att hålla sviten eller bryter han den? Det är vad jag kommer att försöka besvara på här.

Boken har precis kommit ut men jag hade den stora turen och förmånen att redan få läsa boken i somras då Pascal hörde av sig till mig och frågade om jag ville förhandsläsa boken, det ville jag verkligen så jag fick en version som, om jag minns rätt vad han sa, skulle vara så gott som färdig, kanske endast en del stavfel och ord som slunkit in på fel plats. Nu har jag läst boken igen i sitt färdiga utformande, så nu är det dags för ett utlåtande.

Då det är en del i en serie så rekommenderar jag som vanligt att man läser böckerna i rätt ordningen, vilket är Eldslandet följt av Råttkungen och sedan denna. Det går utmärkt att läsa de som fristående men man kommer att missa en del av bakgrunden till de olika återkommande karaktärerna som man möter i boken. Utan att säga för mycket avslöjande om handlingen så undrar jag lite om Pascal redan när han skrev Eldslandet om han hade tänkt ut bakgrunden till en karaktär som återkommer i denna bok, eller om det är något som har vuxit fram efteråt och passade in i denna bok.

Hans första bok var en ren internationell thriller, alltså en thriller som har flera trådar och ofta utspelar sig i många länder. I hans andra bok, den som kom att bli den första i denna serie, så blandade han in deckare med den internationella thriller, det blev en härlig mix och det är denna mix som han sedan har fortsatt med i sina böcker.

Vi följer alltså flera trådar, som först ser ut att inte höra ihop, men ju längre in i handlingen vi kommer så möts dessa trådar. Pascal fungerar som en mästerjonglör och håller uppe spänningen i dessa olika trådar och han knyter sedan ihop dem i ett mönster som blir glasklart i slutet.

Han skriver med korta kapitel och lämnar ofta de med en cliffhanger, men han gör det på en lagom nivå. Skulle det vara i varje kapitel så hade det blivit för stressigt att läsa, han har avvägt sina cliffhanger perfekt. Det blir en blandvändare som är omöjlig att lägga ifrån sig.

Tempot i handlingen är också välbalanserat. Det är stunder då det är riktigt adrenalinpumpande men det är också lugna stunder så att de olika karaktärerna, nya som återkommande, får tid att växa.

Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är med Pascals språk som gör att man fångas av det. Han befinner sig verkligen i nuet i handlingen och får läsaren att befinna sig där också, han är lite av en mästare att fånga ögonblicken och känslorna. Det kan vara de små sakerna som han lägger till i texten, små saker som man nästan inte märker men ändå betyder så mycket för att ge handling och karaktärer ett djup.

Som vanligt så tar Pascal upp laddade ämnen, i denna så är det IS och terrordåd som står i fokus. Han gör detta på ett bra sätt, nu är inte terrordåd något som kan motiveras på något sätt men ändå så lyckas han att ge människorna bakom det ett slags motiv som man köper och förstår.

Så svaret på min fråga som jag hade i början av detta utlägg, om Pascal skulle klara av att hålla sviten eller om han skulle göra mig besviken. Om ni inte har kunnat räknat ut det ännu så kan jag säga att han fortfarande håller sviten och är fortfarande bland mina favoriter. Hans senaste bok håller precis lika höga kvalité som hans tidigare böcker. Om man läst och gillat de böcker som kommer man absolut att gilla, om inte till och med älska, denna bok. Hur han lyckas med att hålla en så hög standard är ett mysterium men jag är glad att han gör det och jag hoppas på många böcker i framtiden från honom. Det enda negativa med denna bok, nu när man läst den, är att nu måste man vänta ett år tills man får läsa nästa bok av Pascal.

Karolin L

2021-03-30

Välskriven och mycket aktuell. Jag tycker att Engman är en av Sveriges bäste författare just nu!

Sofi Lindberg

2021-03-14

Har lite svårt i allmänhet för Pascals böcker. Men bra tidsfördriv!

Jan Banan

2021-03-07

Bra skriven och spännande svensk thriller som tyvärr doftar lite Hollywoodslut i upplösningen. Håller internationell klass och jag kommer med glädje att läsa mer av Pascal Engman framöver.

Detta är den tredje fristående delen om polisinspektören Vanessa Frank, jag har läst de tidigare böckerna och jag gillar dom mycket och denna bok var inget undantag - lika bra som de övriga. Jag vet inte varför men jag gillar Vanessa och jag har fastnat för hennes karaktär i boken, hon är en speciell och kanske lite udda person men hon tilltalar mig. Boken är välskriven med korta kapitel som jag älskar, och det känns som att varje kapitel avslutas med små cliffhanger och det gör att boken har ett bra driv framåt och håller mig på halster ända till slutet. Jag hade dock lite svårt att komma in i boken till en början men tror att det mer hängde på mig då jag var lite ofokuserad men efter hand så tog historien tag i mig och det var svårt att sluta läsa - en riktigt bra bok där spänningen växer stegvis - precis som det ska vara, inte några dippar eller utfyllnad utan bra flyt genom hela boken.

Katarina Nord

2021-02-13

Grymt bra med högt tempo. Sträckläste hela boken.

Maria Jacobsson

2020-12-25

Så bra! Jag vill bara läsa vidare, men vill samtidigt inte att boken ska ta slut. Engman kan verkligen behålla spänningen och skapa ett läsdriv.

Johanna Söderberg

2020-11-25

Har läst alla Pascals böcker – den här var bäst hittills! Superspännande, och många intressanta karaktärer.

A H

2020-11-14

En av de mest spännande böcker jag läst. Den behandlar ju också ett samhällsproblem som fler människor borde inse.

Angie J

2020-11-09

Riktigt spännande bok som samtidigt tar upp samhällsproblem som världen brottas med just nu. Pascal skriver rafflande och man vill hela tiden veta mer.

Bokdjungeln

2020-11-07

Hur kan en bok på över 500 sidor kännas så kort?! Hur kan den vara så spännande hela tiden?! Jag har varit helt slukade av den och gått och längtat efter att få läsa. Så pass mycket att sömnen blivit ännu mer lidande. För ni som haft eller har bebisar vet hur mycket sömnen är värd. Att jag då valt att läsa på kvällarna tills jag nästan tappat boken i ansikten för att jag inte orkat hålla mig vaken istället för att somna i tid visar tydligt på hur grym den är. Hade jag inte haft min lilla skatt att ta hand om hade jag läst ut den direkt, för så spännande och bra tycker jag att boken är.
Jag vill påstå att författaren är en av Sveriges främsta och jag anser att det MÅSTE komma en till bok om Vanessa Frank! Har du inte läst någon av Engmans tidigare böcker så gör det, jag tror inte att du kommer bli besviken.

Bettan_bokprataren

2020-10-29

Han har gjort det igen.
Som vanligt leverera Pascal och det med besked. Ytterligare en fullträff som inte gör mig besviken. Det är fullt ös från start som sedan eskalerar ända in i mål. Och såklart kan med ett slut som innehåller vändningar och tvister som man inte räknat med.
En trovärdig intrig som byggs upp med ledtrådar som skickligt planteras ut och förvillar
Med den här boken har jag liksom den förgående Råttkungen(se tidigare blogginlägg) både läst och lyssnat då jag inte kunnat slita mig från den här extremt bra berättelsen.

Jag tror att det är Pascals rappa språk och drivet framåt som gör att jag gillar böckerna för ibland kan jag trots allt känna mig lite lost då det blir lite många karaktärer, men jag lovar det avskräcker inte mig.

Jag säger bara se till att ha god tid på dig för du kommer inte släppa denna gobit.

2020-10-24

En klar fyra. Spännande, välskriven och med en udda men mycket sympatisk huvudkaraktär, Vanessa Frank. Kanske blir kapitlen ibland lite väl korta och med många olika personer att hålla reda på, men det är ju också det kluriga med denna deckare. Många olika skeenden och människoöden knyts samman till ett ytterst spektakulärt slut. Borde vara mer än makabert att visa på TV eller film...

Monica Bäckelin

2020-10-16

Spännande och välskriven. En kanonbra bok.

Lysande, spännande & välskriven!

2020-10-07

Betyg: 5 av 5.