Änkorna

Engman, Pascal

| 2020

Polisinspektör Vanessa Frank är tillbaka i den tredje fristående delen av hyllade thrillerförfattaren Pascal Engman. "Pascal Engman är den nya generationens mästare. Med lätt hand kastar han dig in i sina dramer. Det är mästerligt". David Lagercrantz"En osviklig förmåga att bygga upp spänning." DN"Med cliffhangers och en spännande, trovärdig intrig lyckas han bygga upp ett tempo i berättelsen som aldrig släpper taget." Aftonbladet En manlig polis hittas mördad på Gärdet och bara minuter från brottsplatsen upptäcks ytterligare ett offer, en ung kvinna av okänd identitet. Dubbelmordet leder polisinspektör Vanessa Frank in på en snårig utredning som visar sig bli mer personlig än hon någonsin kunnat ana. När spåren allt eftersom börjar peka mot IS är skräcken ett faktum. Samhällets rädsla för terrorbrott ökar samtidigt som terrornätverken blir bättre...

Så bra! Jag vill bara läsa vidare, men vill samtidigt inte att boken ska ta slut. Engman kan verkligen behålla spänningen och skapa ett läsdriv.

Har läst alla Pascals böcker – den här var bäst hittills! Superspännande, och många intressanta karaktärer.

Änkorna är den tredje fristående delen i serien om polisinspektör Vanessa Frank. Jag har läst båda böckerna innan och det är en serie som jag gillar skarpt! Pascal är fenomenalt skicklig på att skriva böcker där spänningen är hög och tempot ännu högre, vilket gör att jag läser boken i en rasande fart. Trots att boken är dryga 500 sidor så känns den aldrig lång utan snarare motsatsen, som att den tog slut väldigt fort. Boken har korta kapitel och cliffhangers som lockar en att hela tiden läsa ytterligare ett kapitel. Jag gillar karaktären Vanessa som är intressant och har flera lager och jag ser fram emot att följa henne i många fler böcker framöver. Är man ute efter att läsa en våldsamt spännande deckare som gör att omvärlden stannar för ett tag, då är Änkorna en alldeles utmärkt kandidat. Det är garanterad action från start till mål!

A H

En av de mest spännande böcker jag läst. Den behandlar ju också ett samhällsproblem som fler människor borde inse.

Angie J

2020-11-09

Riktigt spännande bok som samtidigt tar upp samhällsproblem som världen brottas med just nu. Pascal skriver rafflande och man vill hela tiden veta mer.

Bokdjungeln

2020-11-07

Hur kan en bok på över 500 sidor kännas så kort?! Hur kan den vara så spännande hela tiden?! Jag har varit helt slukade av den och gått och längtat efter att få läsa. Så pass mycket att sömnen blivit ännu mer lidande. För ni som haft eller har bebisar vet hur mycket sömnen är värd. Att jag då valt att läsa på kvällarna tills jag nästan tappat boken i ansikten för att jag inte orkat hålla mig vaken istället för att somna i tid visar tydligt på hur grym den är. Hade jag inte haft min lilla skatt att ta hand om hade jag läst ut den direkt, för så spännande och bra tycker jag att boken är.
Jag vill påstå att författaren är en av Sveriges främsta och jag anser att det MÅSTE komma en till bok om Vanessa Frank! Har du inte läst någon av Engmans tidigare böcker så gör det, jag tror inte att du kommer bli besviken.

Elisabeth Berglöf

2020-10-29

Han har gjort det igen.
Som vanligt leverera Pascal och det med besked. Ytterligare en fullträff som inte gör mig besviken. Det är fullt ös från start som sedan eskalerar ända in i mål. Och såklart kan med ett slut som innehåller vändningar och tvister som man inte räknat med.
En trovärdig intrig som byggs upp med ledtrådar som skickligt planteras ut och förvillar
Med den här boken har jag liksom den förgående Råttkungen(se tidigare blogginlägg) både läst och lyssnat då jag inte kunnat slita mig från den här extremt bra berättelsen.

Jag tror att det är Pascals rappa språk och drivet framåt som gör att jag gillar böckerna för ibland kan jag trots allt känna mig lite lost då det blir lite många karaktärer, men jag lovar det avskräcker inte mig.

Jag säger bara se till att ha god tid på dig för du kommer inte släppa denna gobit.

2020-10-24

En klar fyra. Spännande, välskriven och med en udda men mycket sympatisk huvudkaraktär, Vanessa Frank. Kanske blir kapitlen ibland lite väl korta och med många olika personer att hålla reda på, men det är ju också det kluriga med denna deckare. Många olika skeenden och människoöden knyts samman till ett ytterst spektakulärt slut. Borde vara mer än makabert att visa på TV eller film...

Monica Bäckelin

2020-10-16

Spännande och välskriven. En kanonbra bok.

Lysande, spännande & välskriven!

2020-10-07

Betyg: 5 av 5.