Änkorna

Engman, Pascal

| 2020

Polisinspektör Vanessa Frank är tillbaka i den tredje fristående delen av hyllade thrillerförfattaren Pascal Engman. "Pascal Engman är den nya generationens mästare. Med lätt hand kastar han dig in i sina dramer. Det är mästerligt". David Lagercrantz"En osviklig förmåga att bygga upp spänning." DN"Med cliffhangers och en spännande, trovärdig intrig lyckas han bygga upp ett tempo i berättelsen som aldrig släpper taget." Aftonbladet En manlig polis hittas mördad på Gärdet och bara minuter från brottsplatsen upptäcks ytterligare ett offer, en ung kvinna av okänd identitet. Dubbelmordet leder polisinspektör Vanessa Frank in på en snårig utredning som visar sig bli mer personlig än hon någonsin kunnat ana. När spåren allt eftersom börjar peka mot IS är skräcken ett faktum. Samhällets rädsla för terrorbrott ökar samtidigt som terrornätverken blir bättre...

Han har gjort det igen.
Som vanligt leverera Pascal och det med besked. Ytterligare en fullträff som inte gör mig besviken. Det är fullt ös från start som sedan eskalerar ända in i mål. Och såklart kan med ett slut som innehåller vändningar och tvister som man inte räknat med.
En trovärdig intrig som byggs upp med ledtrådar som skickligt planteras ut och förvillar
Med den här boken har jag liksom den förgående Råttkungen(se tidigare blogginlägg) både läst och lyssnat då jag inte kunnat slita mig från den här extremt bra berättelsen.

Jag tror att det är Pascals rappa språk och drivet framåt som gör att jag gillar böckerna för ibland kan jag trots allt känna mig lite lost då det blir lite många karaktärer, men jag lovar det avskräcker inte mig.

Jag säger bara se till att ha god tid på dig för du kommer inte släppa denna gobit.

5d

En klar fyra. Spännande, välskriven och med en udda men mycket sympatisk huvudkaraktär, Vanessa Frank. Kanske blir kapitlen ibland lite väl korta och med många olika personer att hålla reda på, men det är ju också det kluriga med denna deckare. Många olika skeenden och människoöden knyts samman till ett ytterst spektakulärt slut. Borde vara mer än makabert att visa på TV eller film...

Spännande och välskriven. En kanonbra bok.

Lysande, spännande & välskriven!

Betyg: 5 av 5.