Njals saga

Njals saga är det oöverträffade mästerverket bland Islands klassiska släktsagor. Berättelsen utspelar sig på vikingatiden under övergången från hedendom till kristendom omkring år 1000 men skrevs omkring 1280 av en kristen författare på grundval av äldre muntlig tradition. I händelsernas mitt befinner sig hjälten Gunnar på Lidarende och hans vän, den lagkloke och framsynte Njal. Båda vill fred men tvingas in i ödesdigra konflikter av Gunnars intriganta hustru Hallgerd och andra olycksfåglar i släkten. Dråp följs av hämnd, katastrofer förebådas i onda drömmar, och någon slutgiltig försoning är inte möjlig förrän de hedniska tänkesätten övervunnits. Lars Lönnroths översättning bygger på hans egen nytolkning av sagan, ursprungligen presenterad i boken Njáls Saga. A Critical Introduction (1976).

David Pastuhoff

2010-09-28

Som berättelse är sagan inte vidare spännande. Det är svårt att sympatisera med huvudpersonerna, och jag känner mig likgiltig inför huruvida "hjältarna" ska klara sig. Men som historiskt och kulturellt dokument är Njals saga desto mer intressant: från hedendom till kristendom, mytologi, seder, språkbruk m.m är trevlig läsning. Läser man den som en parodi på hjälte-macho-mans-ideal så är den liksom Frans G. Bengtssons "Röde Orm" också sjukt rolig!

2010-02-08

Står i bokhyllan, ligger på Surströmmingslistan.