Nittonhundra

Han kallas Nittonhundra, mannen om vilken det sägs att han efter att i seklets början ha hittats gömd påångfartyget Virginian aldrig lämnat båten, att han spelar piano så att passagerarna gråter, att han i sin fantasi rest över hela världen – trots att han aldrig satt sin fot på fast mark. En medmusikant som blev Nittonhundras förtrogne berättar den märkliga historien om honom och om hans förtrollande musik, en musik som böljade likt havet.    Med samma lekfullhet som tidigare har Alessandro Baricco, författare till flera framgångsrika böcker, skapat en fascinerande och mycket vacker historia fylld av fantasifulla infall. Nittonhundra har också blivit film, signerad den berömde italienske regissören Giuseppe Tornatore.Denna legend är inte bara det mest rörande, utan också något av det bästa jag läst av Baricco. Niklas Qwarnström Göteborgs-Posten

Klinga

2014-01-25

En menlös och tråkig bok. Den slags allmänna litterära skapelser där människor sitter tillsammans några timmar och "blir vänner för livet" och där allt är så speciellt och där allt verkar stå stilla förutom den berättade historien. Inte "min grej".

Mylar .

2011-06-08

Underhållande och välskriven, men inte särskilt engagerande.