1984

Orwell, George

| 2001

Om den stndigt pgende striden mellan de tre staterna Eurasien, Ostasien och Oceanien. Kriget upphr aldrig men konstellationerna ndras fortlpande. Via den stndigt vakande teleskrmen hlls invnarna uppdaterade om vem som r fienden fr dagen.verallt i Flygbas Ett, som tidigare hette England, mter man bilden av Storebror, Oceaniens ledare. Han och partiets valsprk r: Krig r fred Frihet r slaveri Okunnighet r styrka.Ny pocketutgva av George Orwells klassiska framtidsskildring som utkom frsta gngen 1949. Thomas Warburtons versttning gjordes till terutgivningen 1984.

Nicklas Bjrk

2017-01-29

Skrmmande sci-fi historia med mycket tanke och budskap. Den stter sig. Oddlig klassiker.

Danje Frlag

2017-01-10

En samtida berttelse som beskriver vad som sker nr du blint underkastar dig auktoriteter och inte r modig nog att flja din egen intuition.

amanda hildur

2016-10-01

Samhllet som Winston Smith lever i r klaustrofobiskt och genomsyrat av oskerhet och paranoia. Storebror kan se och hra dig hela tiden, och stta dig i arbetslger nr som helst. Hnga dig i en offentlig avrttning. Eller nnu vrre, gra dig till en operson. Ta bort dig helt och hllet ur historien, s att det blir som att du aldrig existerat.

Winston har alltid varit tveksam till partiet och Storebrors makt. Kan det verkligen vara den bsta av vrldar? Har det aldrig sett annorlunda ut? Och r det ingen annan som reagerar p att historien hela tiden skrivs om, att Storebror sger en sak en dag och sedan en annan? I sin kollega och kamrat herr O'Brien misstnker Winston att han har en liktnkande, men hur ska de lyckas samtala om partiet utan att Storebror hr dem? Och Julia - kvinnan som kliver in i Winstons liv och teruppvcker frbjuden tr och n mer frbjuden krlek - hur ska de lyckas hlla sitt frhllande hemligt, och sig sjlva vid liv?

1984 var tankevckande, och det mrks vilken milstolpe den varit fr litteraturen nr man vl stiftar bekantskap med den. Sjlva grundstommen i mnga sedan kommande titlar med liknande teman, med vervakningssamhlle och diktatur, likt exempelvis Hungerspelen eller Maze Runner (om vi bara ska prata titlar frn de senaste ren). Att den skrevs redan 1948 r lite svrt att greppa.

Men frutom att den r viktig och att den satt sina spr, r den inte speciellt underhllande eller kul att lsa. Det r ganska tung lsning, svrmodigt, och tortyrscenerna r nrap olsliga i sin vidrighet. De bsta delarna r de med Julia, nr Winston och Julia diskuterar politik och jmfr sina (ganska olika) vrldsskdningar. Julia r en fantastisk karaktr! S boken r som bst i mitten. Sista delen r otroligt tung, men r vl ocks den jag kommer bra med mig lngst i all sin uppgivenhet. Jag r glad att jag numera kan sga att jag har lst 1984, men jag kommer aldrig att lsa den igen.

Sanna Carlborg

2016-07-15

Ganska tankevckande dystopisk frestllning. (ven om inte allt vertygar mig. Tydligt att boken r skriven av en man av sin tid...) Inte s fngslande eller njutbart som litteratur. En allmnbildande bok att bocka av, likvl.

Ellinor Karlberg

2016-03-03

Att lsa denna r ett mste

PL *

2015-11-22

Gillade inte. Trkig.

Mikaela Veijalainen

2015-10-21

Bland det bsta jag ngonsin lst. Att f dyka in i den hr vrlden i en sn detalj, en vrld man inte vill leva i men som tar tag i en och som gr att man inte kan sluta lsa. Det r skrmmande och obehagligt, helt fantastiskt. Alla br lsa den.

Ulrika Hkansson

2015-08-17

Lyssnade p den som ljudbok, i alldeles fr korta bitar. S bra och s spnnande, men jag nskar att jag lst den istllet fr lyssnat. Passar skert att grotta ner sig i, allt i ett enda svep.

Tessy .

2015-06-06

Oerhrt intressant

Martin K

2015-01-12

S sann, s sann. Redan d. Tnkvrd. Ls! Riktigt bra bok.

Adam ngell

2014-11-16

Väldigt mycket upprepning och övertydlighet. Nästan tjatig.
Säkert bra på sin tid men idag finns det bättre.
Å andra sidan är den högst aktuell idag, då vi lever i en tid med sociala medier som suddar ut gränserna för ens privatliv, integritet och ägandet av enskildas virtuella egendom.
Det här är en bok som alla bör läsa idag. i synnerhet föräldrar

Anton Johansson

2014-10-29

En intressant bok som tyvrr r rtt trist lsning. Visst r det en trffsker berttelse, men det blir aldrig ngonsin spnnande. Vrd att lsa dock.

Andrea Gardell

2014-10-07

4,5 men fattar ej hur en stter d betyget :/

SteffySivA .

2014-09-25

Intressant och handlingen är tyvärr alltid aktuell. Kort och koncist räcker. En bok man bara måste ha läst.

Erik Bengtsson

2014-06-19

Att lsa om 1984 var bde roligt men ven skrmmande. George Orwells frutspelser r frvisso i tid ngot felaktiga men nu aktuellare n nnsin.
Lite favoritcitat p originalsprket:

It was not desirable that the proles (the common people) should have strong political feelings.

Men in the mass were frail cowardly creatures who could not endure liberty or face the truth, and must be ruled over by others who were stronger than themselves.

It presupposed that somewhere or other, outside oneself, there was a "real" world where real things happened. But how could there be such a world? What knowledge have we of anything, save through our own minds? All happenings are in the mind. Whatever happens in the mind, truly happens.

Doublethink means the power of holding two contradictory beliefs in one's mind simultaneously, and accepting both of them.

The heresy of heresies is common sense.

Until the people become conscious they will never rebel, and until after they have rebelled they cannot become conscious.

There was no imbecility, absolutely none, that she was not capable of swallowing if the Party handed it out to her.

The terrible thing that the Party had done was to persuade you that mere impulses, mere feelings, were of no account, while at the same time robbing you of all power over the material world.

Applied to a Party member, it means loyal willingness to say that black is white when Party discipline demands this. But it means also the ability to believe that black is white, and more, to know that black is white, and to forget that one has ever believed the contrary.

No change in doctrine or in political alignment can ever be admitted. For to change one's policy, is a confession of weakness.

I understand how, I do not understand why.

If you want a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face - forever.

From the age of uniformity, from the age of solitude, from the age of Big Brother, from the age of doublethink - greetings!

Sara Frimodig

2013-09-23

Aktuell, fngslande och obehaglig framtidsskildring. Jag kan nu, ver ett r efter att jag lste boken, fortfarande komma p mig sjlv med att tnka p den och jag fascineras fortfarande.

Kristin Zimmerl

2013-06-20

En fantastiskt cynisk historia, som hade ftt en 5:a om det inte vore fr boken inuti boken.

Kristina Kex

2013-03-11

Huj vilka blandade knslor jag haft under lsningen! Den var spnnande och bra, fast inte wow, fram till dom brjade lsa boken i boken. Jag kmpade mig igenom en stor del av "boken i boken", i sessioner innehllande lsa en halv sida och sen somna. Till slut gav jag upp och blddrade frbi ngra sidor. och bara efter ngra minuter skrek jag hgt av frvning och skrck. Sen var det ckligt spnnande nda till sista sidan.
Om du r en av dom som lst 1984 "fram till dom brjar lsa en bok i boken", s rekommenderar jag att du plockar upp den igen, blddrar frbi trkiga sidorna och brjar lsa igen en bit ner p sidan 166.

Det r en av de mest deprimerande bcker jag lst. Dessutom har ingen annan bok har framkallat ett sdant ckel hos mig, frutom Ajvide Lindqvists "Hanteringen av odda". Och det r inte lite. Sidan 170 och framt s sitter jag uppslukad, samidigt som jag tnker "jag kommer ngra mig att jag lste detta". Lite sdr som folk brukar knna efter att dom sett "Human centipede".

Boken kryper verkligen under skinnet p mig. Jag kommer nog stirra ont p bokryggen i hyllan mnga gnger. Eller, kanske mer med hatkrlek i blicken.

Andreas Ruuth

2013-02-27

Fantastisk bok som tyvrr segar ner sig bedrgligt inmot slutet.

Johanna Ekstedt

2013-02-12

Mycket bra bok, enkel att lsa p orginalsprket (eng). Strecklste d den var riktigt svr att lgga ifrn sig.

Jens Jonsson

2012-10-19

Klassiker lika relevant d som nu som i framtiden.

Raul Carlson

2012-08-21

Den var antagligen bttre d jag lste den 1979.

Anonym Anvndare

2012-08-11

Oerhrt bra, spnnande som tusan och stndigt aktuell. Boken kryper under skinnet p dig och r vldigt intressant rent psykologiskt. Resonemanget om sprk och tanke r ocks intressant.

Thomas Sievert

2012-07-01

Skrmmande, trffsker, vertygande. Himla bra.

Andreas Linder

2012-03-30

Motsatsen till feelgood och det var vl vntat. Det som blir fr mycket r det utstuderade och detaljerade vervldet som faktiskt rycker bort en plupp i betyget. I vrigt r det vrt att lsa.

Evert Nilsson

2012-01-17

1984 kom och gick, men oron fr likriktning och vergrepp bestr. Dessutom var boken skriven 3 r efter andra vrldskriget och r mer aktuell n vlskriven ven 2012.

Sofia J

2012-01-15

Den var seg emellant, men oj vad den fick mig att tnka! Helt enkelt annorlunda p ett bra stt.

sebastian wright

2012-01-13

En till brjan ganska slt och saklig beskrivning av det gr och sjllsa "1984", stegras successivt fr att i tredje delen brisera i en tung och suggestiv beskrivning av vad som r mnskligt och vad som absolut inte r det. Bravo!?

Adios Flamingo

2011-12-02

ven om jag var rejlt uttrkad i brjan lyckas boken fnga mig efter kanske ett femtiotal sidor. Knappast det bsta jag lst, men fr sin tid r den otroligt speciell och mycket fngslande. Den hr sortens samhllskritik och samhllsskildring vill jag lsa betydligt oftare. Runt mitten r den bst, sedan sjunker den i sista delen. Slutet r fantastiskt ? och frkrossande. En svag fyra fr det bli.

Aris Diminikos

2011-11-28

Underbar lsning!

Kamali 

2011-10-12

Rtt trkig faktiskt...

Josefine Ejebjrk

2011-09-16

En klassiker vl vrd att ta sig igenom, ven om den r tung p sina stllen. En samhllskritik som fr en ven att tnka p dagens samhlle.

Fr mnga seg att komma in i, men nr man lst klart den frstr man varfr den frtjnar sin femmma. En klassiker man br lsa!

Felicia Dahlqvist

2011-06-02

Jag r mycket tilltalad av att denna r skriven om ett rtal 35 r innan den r publicerad. Hller med om att lstempot r ojmt. I brjan r det ganska segt och dystert, men det gr nd bra att lsa. Tempot tycker jag speglar hur det verkar vara i den miljn. Sen kommer d "den lilla texten" som stjlper mer n hjlper. Jag tog mig igenom den, men det var inte mycket jag lste koncentrerat - ven om en del var intressant. Drefter blir det dock en vndpunkt och de sista ca 80 sidorna r fantastiskt bra! Och obehagliga. Tack vare dem blir betyget en fyra.

Edvin Bergstrm

2011-05-29

Oslagbar, oddlig, fullndad, fantastisk klassiker. Vgar nstan sga att det r den bsta bok jag lst.

olle tokstolle

2011-05-21

en oslagbar, stenhrd klassiker.

Kari Ansnes

2011-05-14

Spooky! Och man knner igen sig!

Bissous .

2011-04-24

Ett riktigt msterverk! S obeskrivligt obehaglig, liksom kryper innanfr huden och hller varenda nerv i ett jrngrepp av skrckblandad fascination. Tempot var lite fr lngsamt och den lilla texten i mitten av boken strde lsrytmen, men det var det enda som stoppade det frn en solklar femma.

Cecilia Sten

2011-02-24

Man sugs in i den deprimerande miljn. Frfattaren gestaltar trovrdigt och berttelsen r lskig. Kan int efr mitt liv fatta att den r skriven 1949, skulle lika grna kunna vara skriven idag. Den hller. Strde mig p den lilla texten i mitten av boken som nstan var omjlig att lsa.

Elin Stenblom

2011-02-20

Avskalat sprk som tar dig med till storebrors vrld.

Matilda Palmqvist

2011-01-06

Makaber, skrmmande, helt fantastiskt.

En skrmmande bok om ett iskallt kontrollsamhlle, med tankekontroll, systematisk historiefrfalskning, och vervaknkning, som borde f alla rda lampor att blinka fr svl hgersympatisrer, som vnsterorienterade ! Boken r bitvis lite tunglst, men r i vrigt vl vrd sin status som klassiker !

Lnge sen jag lste, ska nog lsa om den igen.

Kim Rydvald

2010-07-28

1900-talets viktigaste sknlitterra verk. Det r skrmmande att se hur mnga profetior som redan har frverkligats. Ls eller d.

Alexander Rundberg

2010-06-07

Lste boken fr ett par r sedan, lser nu om den p engelska. Mycket bra versttning tycker jag.

Alexander Rundberg

2010-05-28

Lste boken fr tv-tre r sedan i svensk versttning och lser nu, efter att ha lst Brave New World, om boken p nytt.

En spnnande och klart lsvrd bok med, srskilt i denna digitala vervakningens tid.

Dock tycker jag att ett varnande finger r p plats fr alla felciteringar och missbruk av ordet "orwellian" som kommit av bokens kade popularitet de senare ren. Pstr man att vi r p vg mot ett Nittonhundrattiofyra-samhlle tycker jag att man trubbar av boken ngot enormt och borde lsa boken en gng till.

Klart lsvrd, starkt rekommenderad. Fem stjrnor!

Daniel Farkas

2010-05-12

Bra bok men ngrar att jag lste den p svenska, antagligen betydligt bttre p engelska.

Kjell Jacobsson

2010-05-06

SKALL lsas p orginalsprk !!! Och lite otkt r det nr man idag ser alla kameror runt gator och torg.

Freddy K

2010-04-15

Fantastisk bok. Orwell r en riktig mstare. Fruktansvrt obehaglig och en bok som verkligen fr en att tnka. Efter att ha lst den hr boken ger all typ av censur mig riktiga obehagsknslor (ven nr det r vl motiverat).

Ellinor Strhed

2010-04-10

mste lsas p engelska, annars missar man s himla mycket. fantastisk bok.

Susanna A

2010-03-18

Det r ocks vrt att lsa Anthony Burgess roman 1985. Burgess verk bygger p Orwells 1984.
(ISBN: 0-09-136080-3 )

Jennie Rosn

2010-01-04

Lste den inte p engelska...

Jennie Rosn

2010-01-04

Lste den inte p engelska =)

Moa Larsson

2009-12-04

Bitvis lite seg men samtidigt s skrmmande och bra att man inte ville slppa den ifrn sig! Otroligt intressant framtidsskildring.

Nova Colliander

2009-11-19

har du inte lst den hr br du ej heller rsta i allmnna val.

[bnw] Thomas Tholn

2009-10-29

Den var p vg mot femma frsta 50 sidorna eller s, vansinnigt bra klaustrofobisk skildring av den totalitra vrlden. Men sedan frstrs det en del av massa handling... Den hade nog gjort sig bttre som lng-novell.

Maria Blomkvist

2009-08-31

De tv frsta tredjedelarna av boken tyckte jag var riktigt sega. Den sista tredjedelen var desto mer gripande ven om jag har mina sikter kring slutet.

Jag kan frst hur mycket knslor boken mste ha vckt nr den kom ut i slutet p 1940-talet och i mngt och mycket r vi idag frbi det samhlle Orwell frestllde sig. Dremot r jag i ngon form r ett barn av min tid och jag mste sga att mycket av det som tas upp i boken kring mediabevakning, tankekontroll genom uteslutandet av kritiskt tnkande och s vidare r sdant som de flesta gymnasieelever p samhllsprogrammet diskuterar.

Jag tycker att det r en fascinerande bok men mjligtvis r en stor anledning till att den r s uppsevckande just det faktum att den skrevs fr s pass lnge sedan.

Pelle Martinsson

2009-08-27

Idmssigt (med facit i hand) mindre trffsker n t.ex. Brave New World eller Fahrenheit 451, men en mer sammanhllen berttelse. Vissa anklagar den fr att vara direkt trkig, men jag tycker att den r ganska fngslande, om n lite enkelsprig.

Johan Johansson

2009-08-13

best book ever written!

Filosofen Orwell gr ett strre intryck n satirikern Orwell. Doublethink kan vara det intressantaste koncept som ngonsin har myntats i sknlitteraturen.

Anna Granstrm

2009-07-15

Trodde att denna skulle vara ganska jobbig och tung, men icke! Msterverk! Med tanke p att den skrevs 1948 r den synnerligen extra grym, och s mycket stmmer in ven idag: vi r hjrntvttade och lttlurade, synd att de flesta inte ens mrker det...

Patrik Andersson

2009-07-14

Skrmmande och gonppnande. Brilljant skriven med en handlig som r vldigt drabbande, man kan inte undg att berras av denna bok.