Orwell, George

| 2001

Om den ständigt pågående striden mellan de tre staterna Eurasien, Ostasien och Oceanien. Kriget upphör aldrig men konstellationerna ändras fortlöpande. Via den ständigt vakande teleskärmen hålls invånarna uppdaterade om vem som är fienden för dagen.Överallt i Flygbas Ett, som tidigare hette England, möter man bilden av Storebror, Oceaniens ledare. Han och partiets valspråk är: Krig är fred Frihet är slaveri Okunnighet är styrka.Ny pocketutgåva av George Orwells klassiska framtidsskildring som utkom första gången 1949. Thomas Warburtons översättning gjordes till återutgivningen 1984.

En samtida berättelse som beskriver vad som sker när du blint underkastar dig auktoriteter och inte är modig nog att följa din egen intuition.

amanda hildur

2016-10-01

Samhället som Winston Smith lever i är klaustrofobiskt och genomsyrat av osäkerhet och paranoia. Storebror kan se och höra dig hela tiden, och sätta dig i arbetsläger när som helst. Hänga dig i en offentlig avrättning. Eller ännu värre, göra dig till en operson. Ta bort dig helt och hållet ur historien, så att det blir som att du aldrig existerat.

Winston har alltid varit tveksam till partiet och Storebrors makt. Kan det verkligen vara den bästa av världar? Har det aldrig sett annorlunda ut? Och är det ingen annan som reagerar på att historien hela tiden skrivs om, att Storebror säger en sak en dag och sedan en annan? I sin kollega och kamrat herr O'Brien misstänker Winston att han har en liktänkande, men hur ska de lyckas samtala om partiet utan att Storebror hör dem? Och Julia - kvinnan som kliver in i Winstons liv och återuppväcker förbjuden åtrå och än mer förbjuden kärlek - hur ska de lyckas hålla sitt förhållande hemligt, och sig själva vid liv?

1984 var tankeväckande, och det märks vilken milstolpe den varit för litteraturen när man väl stiftar bekantskap med den. Själva grundstommen i många sedan kommande titlar med liknande teman, med övervakningssamhälle och diktatur, likt exempelvis Hungerspelen eller Maze Runner (om vi bara ska prata titlar från de senaste åren). Att den skrevs redan 1948 är lite svårt att greppa.

Men förutom att den är viktig och att den satt sina spår, är den inte speciellt underhållande eller kul att läsa. Det är ganska tung läsning, svårmodigt, och tortyrscenerna är närapå oläsliga i sin vidrighet. De bästa delarna är de med Julia, när Winston och Julia diskuterar politik och jämför sina (ganska olika) världsåskådningar. Julia är en fantastisk karaktär! Så boken är som bäst i mitten. Sista delen är otroligt tung, men är väl också den jag kommer bära med mig längst i all sin uppgivenhet. Jag är glad att jag numera kan säga att jag har läst 1984, men jag kommer aldrig att läsa den igen.

Sanna Carlborg

2016-07-15

Ganska tankeväckande dystopisk föreställning. (Även om inte allt övertygar mig. Tydligt att boken är skriven av en man av sin tid...) Inte så fängslande eller njutbart som litteratur. En allmänbildande bok att bocka av, likväl.

Ellinor Karlberg

2016-03-03

Att läsa denna är ett måste

PL *

2015-11-22

Gillade inte. Tråkig.

Mikaela Veijalainen

2015-10-21

Bland det bästa jag någonsin läst. Att få dyka in i den här världen i en sån detalj, en värld man inte vill leva i men som tar tag i en och som gör att man inte kan sluta läsa. Det är skrämmande och obehagligt, helt fantastiskt. Alla bör läsa den.

Ulrika Håkansson

2015-08-17

Lyssnade på den som ljudbok, i alldeles för korta bitar. Så bra och så spännande, men jag önskar att jag läst den istället för lyssnat. Passar säkert att grotta ner sig i, allt i ett enda svep.

Tessy .

2015-06-06

Oerhört intressant

Martin K

2015-01-12

Så sann, så sann. Redan då. Tänkvärd. Läs! Riktigt bra bok.

Adam Ångell

2014-11-16

Väldigt mycket upprepning och övertydlighet. Nästan tjatig.
Säkert bra på sin tid men idag finns det bättre.
Å andra sidan är den högst aktuell idag, då vi lever i en tid med sociala medier som suddar ut gränserna för ens privatliv, integritet och ägandet av enskildas virtuella egendom.
Det här är en bok som alla bör läsa idag. i synnerhet föräldrar

Anton Johansson

2014-10-29

En intressant bok som tyvärr är rätt trist läsning. Visst är det en träffsäker berättelse, men det blir aldrig någonsin spännande. Värd att läsa dock.

Andrea Gardell

2014-10-07

4,5 men fattar ej hur en sätter d betyget :/

SteffySivA .

2014-09-25

Intressant och handlingen är tyvärr alltid aktuell. Kort och koncist räcker. En bok man bara måste ha läst.

Erik Bengtsson

2014-06-19

Att läsa om 1984 var både roligt men även skrämmande. George Orwells förutspåelser är förvisso i tid något felaktiga men nu aktuellare än nånsin.
Lite favoritcitat på originalspråket:

It was not desirable that the proles (the common people) should have strong political feelings.

Men in the mass were frail cowardly creatures who could not endure liberty or face the truth, and must be ruled over by others who were stronger than themselves.

It presupposed that somewhere or other, outside oneself, there was a "real" world where real things happened. But how could there be such a world? What knowledge have we of anything, save through our own minds? All happenings are in the mind. Whatever happens in the mind, truly happens.

Doublethink means the power of holding two contradictory beliefs in one's mind simultaneously, and accepting both of them.

The heresy of heresies is common sense.

Until the people become conscious they will never rebel, and until after they have rebelled they cannot become conscious.

There was no imbecility, absolutely none, that she was not capable of swallowing if the Party handed it out to her.

The terrible thing that the Party had done was to persuade you that mere impulses, mere feelings, were of no account, while at the same time robbing you of all power over the material world.

Applied to a Party member, it means loyal willingness to say that black is white when Party discipline demands this. But it means also the ability to believe that black is white, and more, to know that black is white, and to forget that one has ever believed the contrary.

No change in doctrine or in political alignment can ever be admitted. For to change one's policy, is a confession of weakness.

I understand how, I do not understand why.

If you want a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face - forever.

From the age of uniformity, from the age of solitude, from the age of Big Brother, from the age of doublethink - greetings!

Sara Frimodig

2013-09-23

Aktuell, fängslande och obehaglig framtidsskildring. Jag kan nu, över ett år efter att jag läste boken, fortfarande komma på mig själv med att tänka på den och jag fascineras fortfarande.

Nicklas Björk

2013-07-10

Skrämmande sci-fi historia med mycket tanke. Otäck och gripande. Mycket bra!

Kristin Zimmerl

2013-06-20

En fantastiskt cynisk historia, som hade fått en 5:a om det inte vore för boken inuti boken.

Kristina Kex

2013-03-11

Huj vilka blandade känslor jag haft under läsningen! Den var spännande och bra, fast inte wow, fram till dom började läsa boken i boken. Jag kämpade mig igenom en stor del av "boken i boken", i sessioner innehållande läsa en halv sida och sen somna. Till slut gav jag upp och bläddrade förbi några sidor. och bara efter några minuter skrek jag högt av förvåning och skräck. Sen var det äckligt spännande ända till sista sidan.
Om du är en av dom som läst 1984 "fram till dom börjar läsa en bok i boken", så rekommenderar jag att du plockar upp den igen, bläddrar förbi tråkiga sidorna och börjar läsa igen en bit ner på sidan 166.

Det är en av de mest deprimerande böcker jag läst. Dessutom har ingen annan bok har framkallat ett sådant äckel hos mig, förutom Ajvide Lindqvists "Hanteringen av odöda". Och det är inte lite. Sidan 170 och framåt så sitter jag uppslukad, samidigt som jag tänker "jag kommer ångra mig att jag läste detta". Lite sådär som folk brukar känna efter att dom sett "Human centipede".

Boken kryper verkligen under skinnet på mig. Jag kommer nog stirra ont på bokryggen i hyllan många gånger. Eller, kanske mer med hatkärlek i blicken.

Andreas Ruuth

2013-02-27

Fantastisk bok som tyvärr segar ner sig bedrägligt inmot slutet.

Johanna Ekstedt

2013-02-12

Mycket bra bok, enkel att läsa på orginalspråket (eng). Streckläste då den var riktigt svår att lägga ifrån sig.

Jens Jonsson

2012-10-19

Klassiker lika relevant då som nu som i framtiden.

Raul Carlson

2012-08-21

Den var antagligen bättre då jag läste den 1979.

Anonym Användare

2012-08-11

Oerhört bra, spännande som tusan och ständigt aktuell. Boken kryper under skinnet på dig och är väldigt intressant rent psykologiskt. Resonemanget om språk och tanke är också intressant.

Agneta J

2012-08-09

Ja vad ska man säga? En hemsk, fruktansvärd och spännande dystopi som får FRA_lagen att kännas ännu obehagligre än förut.

Thomas Sievert

2012-07-01

Skrämmande, träffsäker, övertygande. Himla bra.

Andreas Linder

2012-03-30

Motsatsen till feelgood och det var väl väntat. Det som blir för mycket är det utstuderade och detaljerade övervåldet som faktiskt rycker bort en plupp i betyget. I övrigt är det värt att läsa.

Evert Nilsson

2012-01-17

1984 kom och gick, men oron för likriktning och övergrepp består. Dessutom var boken skriven 3 år efter andra världskriget och är ´mer aktuell än välskriven även 2012.

Sofia J

2012-01-15

Den var seg emellanåt, men oj vad den fick mig att tänka! Helt enkelt annorlunda på ett bra sätt.

sebastian wright

2012-01-13

En till början ganska slät och saklig beskrivning av det grå och själlösa "1984", stegras successivt för att i tredje delen brisera i en tung och suggestiv beskrivning av vad som är mänskligt och vad som absolut inte är det. Bravo!?

Adios Flamingo

2011-12-02

Även om jag var rejält uttråkad i början lyckas boken fånga mig efter kanske ett femtiotal sidor. Knappast det bästa jag läst, men för sin tid är den otroligt speciell och mycket fängslande. Den här sortens samhällskritik och samhällsskildring vill jag läsa betydligt oftare. Runt mitten är den bäst, sedan sjunker den i sista delen. Slutet är fantastiskt ? och förkrossande. En svag fyra får det bli.

Aris Diminikos

2011-11-28

Underbar läsning!

Kamali 

2011-10-12

Rätt tråkig faktiskt...

Josefine Ejebjörk

2011-09-16

En klassiker väl värd att ta sig igenom, även om den är tung på sina ställen. En samhällskritik som får en även att tänka på dagens samhälle.

För många seg att komma in i, men när man läst klart den förstår man varför den förtjänar sin femmma. En klassiker man bör läsa!

Terese Ahlin

2011-08-08

En skrämmande, men lysande roman om en framtid vi idag har passerat. Knepig bok att ta sig in i - mycket att ta in på en gång - men definitivt värt det. Dessutom finns det många intressanta jämförelser man kan göra mellan "Storebrors" samhälle och dagens samhälle.

Niclas Lindström

2011-06-25

Det är längesen jag läste den, men jag kan inte släppa denna fasansfulla dystopi om totalitarism, vaporiseringar och Storebror. Det är en fantastisk bok som alla måste läsa.

Felicia Dahlqvist

2011-06-02

Jag är mycket tilltalad av att denna är skriven om ett årtal 35 år innan den är publicerad. Håller med om att lästempot är ojämt. I början är det ganska segt och dystert, men det går ändå bra att läsa. Tempot tycker jag speglar hur det verkar vara i den miljön. Sen kommer då "den lilla texten" som stjälper mer än hjälper. Jag tog mig igenom den, men det var inte mycket jag läste koncentrerat - även om en del var intressant. Därefter blir det dock en vändpunkt och de sista ca 80 sidorna är fantastiskt bra! Och obehagliga. Tack vare dem blir betyget en fyra.

Edvin Bergström

2011-05-29

Oslagbar, odödlig, fulländad, fantastisk klassiker. Vågar nästan säga att det är den bästa bok jag läst.

olle tokstolle

2011-05-21

en oslagbar, stenhård klassiker.

Kari Ansnes

2011-05-14

Spooky! Och man känner igen sig!

Bissous .

2011-04-24

Ett riktigt mästerverk! Så obeskrivligt obehaglig, liksom kryper innanför huden och håller varenda nerv i ett järngrepp av skräckblandad fascination. Tempot var lite för långsamt och den lilla texten i mitten av boken störde läsrytmen, men det var det enda som stoppade det från en solklar femma.

Cecilia Sten

2011-02-24

Man sugs in i den deprimerande miljön. Författaren gestaltar trovärdigt och berättelsen är läskig. Kan int eför mitt liv fatta att den är skriven 1949, skulle lika gärna kunna vara skriven idag. Den håller. Störde mig på den lilla texten i mitten av boken som nästan var omöjlig att läsa.

Elin Stenblom

2011-02-20

Avskalat språk som tar dig med till storebrors värld.

Matilda Palmqvist

2011-01-06

Makaber, skrämmande, helt fantastiskt.

En skrämmande bok om ett iskallt kontrollsamhälle, med tankekontroll, systematisk historieförfalskning, och övervaknkning, som borde få alla röda lampor att blinka för såväl högersympatisörer, som vänsterorienterade ! Boken är bitvis lite tungläst, men är i övrigt väl värd sin status som klassiker !

Länge sen jag läste, ska nog läsa om den igen.

Björn Björkegren

2010-08-03

Klassiker!

Kim Rydvald

2010-07-28

1900-talets viktigaste skönlitterära verk. Det är skrämmande att se hur många profetior som redan har förverkligats. Läs eller dö.

Alexander Rundberg

2010-06-07

Läste boken för ett par år sedan, läser nu om den på engelska. Mycket bra översättning tycker jag.

Alexander Rundberg

2010-05-28

Läste boken för två-tre år sedan i svensk översättning och läser nu, efter att ha läst Brave New World, om boken på nytt.

En spännande och klart läsvärd bok med, särskilt i denna digitala övervakningens tid.

Dock tycker jag att ett varnande finger är på plats för alla felciteringar och missbruk av ordet "orwellian" som kommit av bokens ökade popularitet de senare åren. Påstår man att vi är på väg mot ett Nittonhundraåttiofyra-samhälle tycker jag att man trubbar av boken något enormt och borde läsa boken en gång till.

Klart läsvärd, starkt rekommenderad. Fem stjärnor!

Johan Sperling

2010-05-27

Ett mästerverk. Stilistiskt fulländat, spännande, rysligt skrämmande - och samtidigt fullt trovärdigt. Likheterna med Nordkorea är i vissa fall så slående att det är larvigt.

Daniel Farkas

2010-05-12

Bra bok men ångrar att jag läste den på svenska, antagligen betydligt bättre på engelska.

Kjell Jacobsson

2010-05-06

SKALL läsas på orginalspråk !!! Och lite otäkt är det när man idag ser alla kameror runt gator och torg.

Freddy K

2010-04-15

Fantastisk bok. Orwell är en riktig mästare. Fruktansvärt obehaglig och en bok som verkligen får en att tänka. Efter att ha läst den här boken ger all typ av censur mig riktiga obehagskänslor (även när det är väl motiverat).

Ellinor Stråhed

2010-04-10

måste läsas på engelska, annars missar man så himla mycket. fantastisk bok.

Susanna A

2010-03-18

Det är också värt att läsa Anthony Burgess roman 1985. Burgess verk bygger på Orwells 1984.
(ISBN: 0-09-136080-3 )

Mycket bra!

Jennie Rosén

2010-01-04

Läste den inte på engelska...

Jennie Rosén

2010-01-04

Läste den inte på engelska =)

Moa Larsson

2009-12-04

Bitvis lite seg men samtidigt så skrämmande och bra att man inte ville släppa den ifrån sig! Otroligt intressant framtidsskildring.

Nova Colliander

2009-11-19

har du inte läst den här bör du ej heller rösta i allmänna val.

Den var på väg mot femma första 50 sidorna eller så, vansinnigt bra klaustrofobisk skildring av den totalitära världen. Men sedan förstörs det en del av massa handling... Den hade nog gjort sig bättre som lång-novell.

Maria Blomkvist

2009-08-31

De två första tredjedelarna av boken tyckte jag var riktigt sega. Den sista tredjedelen var desto mer gripande även om jag har mina åsikter kring slutet.

Jag kan förstå hur mycket känslor boken måste ha väckt när den kom ut i slutet på 1940-talet och i mångt och mycket är vi idag förbi det samhälle Orwell föreställde sig. Däremot är jag i någon form är ett barn av min tid och jag måste säga att mycket av det som tas upp i boken kring mediabevakning, tankekontroll genom uteslutandet av kritiskt tänkande och så vidare är sådant som de flesta gymnasieelever på samhällsprogrammet diskuterar.

Jag tycker att det är en fascinerande bok men möjligtvis är en stor anledning till att den är så uppseväckande just det faktum att den skrevs för så pass länge sedan.

Pelle Martinsson

2009-08-27

Idémässigt (med facit i hand) mindre träffsäker än t.ex. Brave New World eller Fahrenheit 451, men en mer sammanhållen berättelse. Vissa anklagar den för att vara direkt tråkig, men jag tycker att den är ganska fängslande, om än lite enkelspårig.

Johan Johansson

2009-08-13

best book ever written!

Filosofen Orwell gör ett större intryck än satirikern Orwell. Doublethink kan vara det intressantaste koncept som någonsin har myntats i skönlitteraturen.

Anna Granström

2009-07-15

Trodde att denna skulle vara ganska jobbig och tung, men icke! Mästerverk! Med tanke på att den skrevs 1948 är den synnerligen extra grym, och så mycket stämmer in även idag: vi är hjärntvättade och lättlurade, synd att de flesta inte ens märker det...

Patrik Andersson

2009-07-14

Skrämmande och ögonöppnande. Brilljant skriven med en handlig som är väldigt drabbande, man kan inte undgå att beröras av denna bok.

Fredrik Gripenberg

2009-07-10

Skrämmande aktuell trots sin ålder!