Orwell, George

| 2001

Om den st鋘digt p錱錯nde striden mellan de tre staterna Eurasien, Ostasien och Oceanien. Kriget upph鰎 aldrig men konstellationerna 鋘dras fortl鰌ande. Via den st鋘digt vakande telesk鋜men h錶ls inv錸arna uppdaterade om vem som 鋜 fienden f鰎 dagen.講erallt i Flygbas Ett, som tidigare hette England, m鰐er man bilden av Storebror, Oceaniens ledare. Han och partiets valspr錵 鋜: Krig 鋜 fred Frihet 鋜 slaveri Okunnighet 鋜 styrka.Ny pocketutg鍁a av George Orwells klassiska framtidsskildring som utkom f鰎sta g錸gen 1949. Thomas Warburtons 鰒ers鋞tning gjordes till 錿erutgivningen 1984.

Skapa konto f鰎 att s鋞ta betyg och recensera b鯿ker

Skr鋗mande sci-fi historia med mycket tanke och budskap. Den s鋞ter sig. Od鰀lig klassiker.

En samtida ber鋞telse som beskriver vad som sker n鋜 du blint underkastar dig auktoriteter och inte 鋜 modig nog att f鰈ja din egen intuition.

amanda hildur

2016-10-01

Samh鋖let som Winston Smith lever i 鋜 klaustrofobiskt och genomsyrat av os鋕erhet och paranoia. Storebror kan se och h鰎a dig hela tiden, och s鋞ta dig i arbetsl鋑er n鋜 som helst. H鋘ga dig i en offentlig avr鋞tning. Eller 鋘nu v鋜re, g鰎a dig till en operson. Ta bort dig helt och h錶let ur historien, s att det blir som att du aldrig existerat.

Winston har alltid varit tveksam till partiet och Storebrors makt. Kan det verkligen vara den b鋝ta av v鋜ldar? Har det aldrig sett annorlunda ut? Och 鋜 det ingen annan som reagerar p att historien hela tiden skrivs om, att Storebror s鋑er en sak en dag och sedan en annan? I sin kollega och kamrat herr O'Brien misst鋘ker Winston att han har en likt鋘kande, men hur ska de lyckas samtala om partiet utan att Storebror h鰎 dem? Och Julia - kvinnan som kliver in i Winstons liv och 錿eruppv鋍ker f鰎bjuden 錿r och 鋘 mer f鰎bjuden k鋜lek - hur ska de lyckas h錶la sitt f鰎h錶lande hemligt, och sig sj鋖va vid liv?

1984 var tankev鋍kande, och det m鋜ks vilken milstolpe den varit f鰎 litteraturen n鋜 man v鋖 stiftar bekantskap med den. Sj鋖va grundstommen i m錸ga sedan kommande titlar med liknande teman, med 鰒ervakningssamh鋖le och diktatur, likt exempelvis Hungerspelen eller Maze Runner (om vi bara ska prata titlar fr錸 de senaste 錼en). Att den skrevs redan 1948 鋜 lite sv錼t att greppa.

Men f鰎utom att den 鋜 viktig och att den satt sina sp錼, 鋜 den inte speciellt underh錶lande eller kul att l鋝a. Det 鋜 ganska tung l鋝ning, sv錼modigt, och tortyrscenerna 鋜 n鋜ap ol鋝liga i sin vidrighet. De b鋝ta delarna 鋜 de med Julia, n鋜 Winston och Julia diskuterar politik och j鋗f鰎 sina (ganska olika) v鋜lds錽k錮ningar. Julia 鋜 en fantastisk karakt鋜! S boken 鋜 som b鋝t i mitten. Sista delen 鋜 otroligt tung, men 鋜 v鋖 ocks den jag kommer b鋜a med mig l鋘gst i all sin uppgivenhet. Jag 鋜 glad att jag numera kan s鋑a att jag har l鋝t 1984, men jag kommer aldrig att l鋝a den igen.

Sanna Carlborg

2016-07-15

Ganska tankev鋍kande dystopisk f鰎est鋖lning. (膙en om inte allt 鰒ertygar mig. Tydligt att boken 鋜 skriven av en man av sin tid...) Inte s f鋘gslande eller njutbart som litteratur. En allm鋘bildande bok att bocka av, likv鋖.

Ellinor Karlberg

2016-03-03

Att l鋝a denna 鋜 ett m錽te

PL *

2015-11-22

Gillade inte. Tr錵ig.

Mikaela Veijalainen

2015-10-21

Bland det b鋝ta jag n錱onsin l鋝t. Att f dyka in i den h鋜 v鋜lden i en s錸 detalj, en v鋜ld man inte vill leva i men som tar tag i en och som g鰎 att man inte kan sluta l鋝a. Det 鋜 skr鋗mande och obehagligt, helt fantastiskt. Alla b鰎 l鋝a den.

Ulrika H錵ansson

2015-08-17

Lyssnade p den som ljudbok, i alldeles f鰎 korta bitar. S bra och s sp鋘nande, men jag 鰊skar att jag l鋝t den ist鋖let f鰎 lyssnat. Passar s鋕ert att grotta ner sig i, allt i ett enda svep.

Tessy .

2015-06-06

Oerh鰎t intressant

Martin K

2015-01-12

S sann, s sann. Redan d. T鋘kv鋜d. L鋝! Riktigt bra bok.

Adam 舗gell

2014-11-16

V盲ldigt mycket upprepning och 枚vertydlighet. N盲stan tjatig.
S盲kert bra p氓 sin tid men idag finns det b盲ttre.
脜 andra sidan 盲r den h枚gst aktuell idag, d氓 vi lever i en tid med sociala medier som suddar ut gr盲nserna f枚r ens privatliv, integritet och 盲gandet av enskildas virtuella egendom.
Det h盲r 盲r en bok som alla b枚r l盲sa idag. i synnerhet f枚r盲ldrar

Anton Johansson

2014-10-29

En intressant bok som tyv鋜r 鋜 r鋞t trist l鋝ning. Visst 鋜 det en tr鋐fs鋕er ber鋞telse, men det blir aldrig n錱onsin sp鋘nande. V鋜d att l鋝a dock.

Andrea Gardell

2014-10-07

4,5 men fattar ej hur en s鋞ter d betyget :/

SteffySivA .

2014-09-25

Intressant och handlingen 盲r tyv盲rr alltid aktuell. Kort och koncist r盲cker. En bok man bara m氓ste ha l盲st.

Erik Bengtsson

2014-06-19

Att l鋝a om 1984 var b錮e roligt men 鋠en skr鋗mande. George Orwells f鰎utsp錯lser 鋜 f鰎visso i tid n錱ot felaktiga men nu aktuellare 鋘 n錸sin.
Lite favoritcitat p originalspr錵et:

It was not desirable that the proles (the common people) should have strong political feelings.

Men in the mass were frail cowardly creatures who could not endure liberty or face the truth, and must be ruled over by others who were stronger than themselves.

It presupposed that somewhere or other, outside oneself, there was a "real" world where real things happened. But how could there be such a world? What knowledge have we of anything, save through our own minds? All happenings are in the mind. Whatever happens in the mind, truly happens.

Doublethink means the power of holding two contradictory beliefs in one's mind simultaneously, and accepting both of them.

The heresy of heresies is common sense.

Until the people become conscious they will never rebel, and until after they have rebelled they cannot become conscious.

There was no imbecility, absolutely none, that she was not capable of swallowing if the Party handed it out to her.

The terrible thing that the Party had done was to persuade you that mere impulses, mere feelings, were of no account, while at the same time robbing you of all power over the material world.

Applied to a Party member, it means loyal willingness to say that black is white when Party discipline demands this. But it means also the ability to believe that black is white, and more, to know that black is white, and to forget that one has ever believed the contrary.

No change in doctrine or in political alignment can ever be admitted. For to change one's policy, is a confession of weakness.

I understand how, I do not understand why.

If you want a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face - forever.

From the age of uniformity, from the age of solitude, from the age of Big Brother, from the age of doublethink - greetings!

Sara Frimodig

2013-09-23

Aktuell, f鋘gslande och obehaglig framtidsskildring. Jag kan nu, 鰒er ett 錼 efter att jag l鋝te boken, fortfarande komma p mig sj鋖v med att t鋘ka p den och jag fascineras fortfarande.

Kristin Zimmerl

2013-06-20

En fantastiskt cynisk historia, som hade f錿t en 5:a om det inte vore f鰎 boken inuti boken.

Kristina Kex

2013-03-11

Huj vilka blandade k鋘slor jag haft under l鋝ningen! Den var sp鋘nande och bra, fast inte wow, fram till dom b鰎jade l鋝a boken i boken. Jag k鋗pade mig igenom en stor del av "boken i boken", i sessioner inneh錶lande l鋝a en halv sida och sen somna. Till slut gav jag upp och bl鋎drade f鰎bi n錱ra sidor. och bara efter n錱ra minuter skrek jag h鰃t av f鰎v錸ing och skr鋍k. Sen var det 鋍kligt sp鋘nande 鋘da till sista sidan.
Om du 鋜 en av dom som l鋝t 1984 "fram till dom b鰎jar l鋝a en bok i boken", s rekommenderar jag att du plockar upp den igen, bl鋎drar f鰎bi tr錵iga sidorna och b鰎jar l鋝a igen en bit ner p sidan 166.

Det 鋜 en av de mest deprimerande b鯿ker jag l鋝t. Dessutom har ingen annan bok har framkallat ett s錮ant 鋍kel hos mig, f鰎utom Ajvide Lindqvists "Hanteringen av od鰀a". Och det 鋜 inte lite. Sidan 170 och fram錿 s sitter jag uppslukad, samidigt som jag t鋘ker "jag kommer 錸gra mig att jag l鋝te detta". Lite s錮鋜 som folk brukar k鋘na efter att dom sett "Human centipede".

Boken kryper verkligen under skinnet p mig. Jag kommer nog stirra ont p bokryggen i hyllan m錸ga g錸ger. Eller, kanske mer med hatk鋜lek i blicken.

Andreas Ruuth

2013-02-27

Fantastisk bok som tyv鋜r segar ner sig bedr鋑ligt inmot slutet.

Johanna Ekstedt

2013-02-12

Mycket bra bok, enkel att l鋝a p orginalspr錵et (eng). Streckl鋝te d den var riktigt sv錼 att l鋑ga ifr錸 sig.

Jens Jonsson

2012-10-19

Klassiker lika relevant d som nu som i framtiden.

Raul Carlson

2012-08-21

Den var antagligen b鋞tre d jag l鋝te den 1979.

Anonym Anv鋘dare

2012-08-11

Oerh鰎t bra, sp鋘nande som tusan och st鋘digt aktuell. Boken kryper under skinnet p dig och 鋜 v鋖digt intressant rent psykologiskt. Resonemanget om spr錵 och tanke 鋜 ocks intressant.

Thomas Sievert

2012-07-01

Skr鋗mande, tr鋐fs鋕er, 鰒ertygande. Himla bra.

Andreas Linder

2012-03-30

Motsatsen till feelgood och det var v鋖 v鋘tat. Det som blir f鰎 mycket 鋜 det utstuderade och detaljerade 鰒erv錶det som faktiskt rycker bort en plupp i betyget. I 鰒rigt 鋜 det v鋜t att l鋝a.

Evert Nilsson

2012-01-17

1984 kom och gick, men oron f鰎 likriktning och 鰒ergrepp best錼. Dessutom var boken skriven 3 錼 efter andra v鋜ldskriget och 鋜 磎er aktuell 鋘 v鋖skriven 鋠en 2012.

Sofia J

2012-01-15

Den var seg emellan錿, men oj vad den fick mig att t鋘ka! Helt enkelt annorlunda p ett bra s鋞t.

sebastian wright

2012-01-13

En till b鰎jan ganska sl鋞 och saklig beskrivning av det gr och sj鋖l鰏a "1984", stegras successivt f鰎 att i tredje delen brisera i en tung och suggestiv beskrivning av vad som 鋜 m鋘skligt och vad som absolut inte 鋜 det. Bravo!?

Adios Flamingo

2011-12-02

膙en om jag var rej鋖t uttr錵ad i b鰎jan lyckas boken f錸ga mig efter kanske ett femtiotal sidor. Knappast det b鋝ta jag l鋝t, men f鰎 sin tid 鋜 den otroligt speciell och mycket f鋘gslande. Den h鋜 sortens samh鋖lskritik och samh鋖lsskildring vill jag l鋝a betydligt oftare. Runt mitten 鋜 den b鋝t, sedan sjunker den i sista delen. Slutet 鋜 fantastiskt ? och f鰎krossande. En svag fyra f錼 det bli.

Aris Diminikos

2011-11-28

Underbar l鋝ning!

Kamali 

2011-10-12

R鋞t tr錵ig faktiskt...

Josefine Ejebj鰎k

2011-09-16

En klassiker v鋖 v鋜d att ta sig igenom, 鋠en om den 鋜 tung p sina st鋖len. En samh鋖lskritik som f錼 en 鋠en att t鋘ka p dagens samh鋖le.

F鰎 m錸ga seg att komma in i, men n鋜 man l鋝t klart den f鰎st錼 man varf鰎 den f鰎tj鋘ar sin femmma. En klassiker man b鰎 l鋝a!

Felicia Dahlqvist

2011-06-02

Jag 鋜 mycket tilltalad av att denna 鋜 skriven om ett 錼tal 35 錼 innan den 鋜 publicerad. H錶ler med om att l鋝tempot 鋜 oj鋗t. I b鰎jan 鋜 det ganska segt och dystert, men det g錼 鋘d bra att l鋝a. Tempot tycker jag speglar hur det verkar vara i den milj鰊. Sen kommer d "den lilla texten" som stj鋖per mer 鋘 hj鋖per. Jag tog mig igenom den, men det var inte mycket jag l鋝te koncentrerat - 鋠en om en del var intressant. D鋜efter blir det dock en v鋘dpunkt och de sista ca 80 sidorna 鋜 fantastiskt bra! Och obehagliga. Tack vare dem blir betyget en fyra.

Edvin Bergstr鰉

2011-05-29

Oslagbar, od鰀lig, full鋘dad, fantastisk klassiker. V錱ar n鋝tan s鋑a att det 鋜 den b鋝ta bok jag l鋝t.

olle tokstolle

2011-05-21

en oslagbar, stenh錼d klassiker.

Kari Ansnes

2011-05-14

Spooky! Och man k鋘ner igen sig!

Bissous .

2011-04-24

Ett riktigt m鋝terverk! S obeskrivligt obehaglig, liksom kryper innanf鰎 huden och h錶ler varenda nerv i ett j鋜ngrepp av skr鋍kblandad fascination. Tempot var lite f鰎 l錸gsamt och den lilla texten i mitten av boken st鰎de l鋝rytmen, men det var det enda som stoppade det fr錸 en solklar femma.

Cecilia Sten

2011-02-24

Man sugs in i den deprimerande milj鰊. F鰎fattaren gestaltar trov鋜digt och ber鋞telsen 鋜 l鋝kig. Kan int ef鰎 mitt liv fatta att den 鋜 skriven 1949, skulle lika g鋜na kunna vara skriven idag. Den h錶ler. St鰎de mig p den lilla texten i mitten av boken som n鋝tan var om鰆lig att l鋝a.

Elin Stenblom

2011-02-20

Avskalat spr錵 som tar dig med till storebrors v鋜ld.

Matilda Palmqvist

2011-01-06

Makaber, skr鋗mande, helt fantastiskt.

En skr鋗mande bok om ett iskallt kontrollsamh鋖le, med tankekontroll, systematisk historief鰎falskning, och 鰒ervaknkning, som borde f alla r鰀a lampor att blinka f鰎 s鍁鋖 h鰃ersympatis鰎er, som v鋘sterorienterade ! Boken 鋜 bitvis lite tungl鋝t, men 鋜 i 鰒rigt v鋖 v鋜d sin status som klassiker !

L鋘ge sen jag l鋝te, ska nog l鋝a om den igen.

Kim Rydvald

2010-07-28

1900-talets viktigaste sk鰊litter鋜a verk. Det 鋜 skr鋗mande att se hur m錸ga profetior som redan har f鰎verkligats. L鋝 eller d.

Alexander Rundberg

2010-06-07

L鋝te boken f鰎 ett par 錼 sedan, l鋝er nu om den p engelska. Mycket bra 鰒ers鋞tning tycker jag.

Alexander Rundberg

2010-05-28

L鋝te boken f鰎 tv-tre 錼 sedan i svensk 鰒ers鋞tning och l鋝er nu, efter att ha l鋝t Brave New World, om boken p nytt.

En sp鋘nande och klart l鋝v鋜d bok med, s鋜skilt i denna digitala 鰒ervakningens tid.

Dock tycker jag att ett varnande finger 鋜 p plats f鰎 alla felciteringar och missbruk av ordet "orwellian" som kommit av bokens 鰇ade popularitet de senare 錼en. P錽t錼 man att vi 鋜 p v鋑 mot ett Nittonhundra錿tiofyra-samh鋖le tycker jag att man trubbar av boken n錱ot enormt och borde l鋝a boken en g錸g till.

Klart l鋝v鋜d, starkt rekommenderad. Fem stj鋜nor!

Daniel Farkas

2010-05-12

Bra bok men 錸grar att jag l鋝te den p svenska, antagligen betydligt b鋞tre p engelska.

Kjell Jacobsson

2010-05-06

SKALL l鋝as p orginalspr錵 !!! Och lite ot鋕t 鋜 det n鋜 man idag ser alla kameror runt gator och torg.

Freddy K

2010-04-15

Fantastisk bok. Orwell 鋜 en riktig m鋝tare. Fruktansv鋜t obehaglig och en bok som verkligen f錼 en att t鋘ka. Efter att ha l鋝t den h鋜 boken ger all typ av censur mig riktiga obehagsk鋘slor (鋠en n鋜 det 鋜 v鋖 motiverat).

Ellinor Str録ed

2010-04-10

m錽te l鋝as p engelska, annars missar man s himla mycket. fantastisk bok.

Susanna A

2010-03-18

Det 鋜 ocks v鋜t att l鋝a Anthony Burgess roman 1985. Burgess verk bygger p Orwells 1984.
(ISBN: 0-09-136080-3 )

Jennie Ros閚

2010-01-04

L鋝te den inte p engelska...

Jennie Ros閚

2010-01-04

L鋝te den inte p engelska =)

Moa Larsson

2009-12-04

Bitvis lite seg men samtidigt s skr鋗mande och bra att man inte ville sl鋚pa den ifr錸 sig! Otroligt intressant framtidsskildring.

Nova Colliander

2009-11-19

har du inte l鋝t den h鋜 b鰎 du ej heller r鰏ta i allm鋘na val.

Den var p v鋑 mot femma f鰎sta 50 sidorna eller s, vansinnigt bra klaustrofobisk skildring av den totalit鋜a v鋜lden. Men sedan f鰎st鰎s det en del av massa handling... Den hade nog gjort sig b鋞tre som l錸g-novell.

Maria Blomkvist

2009-08-31

De tv f鰎sta tredjedelarna av boken tyckte jag var riktigt sega. Den sista tredjedelen var desto mer gripande 鋠en om jag har mina 錽ikter kring slutet.

Jag kan f鰎st hur mycket k鋘slor boken m錽te ha v鋍kt n鋜 den kom ut i slutet p 1940-talet och i m錸gt och mycket 鋜 vi idag f鰎bi det samh鋖le Orwell f鰎est鋖lde sig. D鋜emot 鋜 jag i n錱on form 鋜 ett barn av min tid och jag m錽te s鋑a att mycket av det som tas upp i boken kring mediabevakning, tankekontroll genom uteslutandet av kritiskt t鋘kande och s vidare 鋜 s錮ant som de flesta gymnasieelever p samh鋖lsprogrammet diskuterar.

Jag tycker att det 鋜 en fascinerande bok men m鰆ligtvis 鋜 en stor anledning till att den 鋜 s uppsev鋍kande just det faktum att den skrevs f鰎 s pass l鋘ge sedan.

Pelle Martinsson

2009-08-27

Id閙鋝sigt (med facit i hand) mindre tr鋐fs鋕er 鋘 t.ex. Brave New World eller Fahrenheit 451, men en mer sammanh錶len ber鋞telse. Vissa anklagar den f鰎 att vara direkt tr錵ig, men jag tycker att den 鋜 ganska f鋘gslande, om 鋘 lite enkelsp錼ig.

Johan Johansson

2009-08-13

best book ever written!

Filosofen Orwell g鰎 ett st鰎re intryck 鋘 satirikern Orwell. Doublethink kan vara det intressantaste koncept som n錱onsin har myntats i sk鰊litteraturen.

Anna Granstr鰉

2009-07-15

Trodde att denna skulle vara ganska jobbig och tung, men icke! M鋝terverk! Med tanke p att den skrevs 1948 鋜 den synnerligen extra grym, och s mycket st鋗mer in 鋠en idag: vi 鋜 hj鋜ntv鋞tade och l鋞tlurade, synd att de flesta inte ens m鋜ker det...

Patrik Andersson

2009-07-14

Skr鋗mande och 鰃on鰌pnande. Brilljant skriven med en handlig som 鋜 v鋖digt drabbande, man kan inte undg att ber鰎as av denna bok.