Nirvanaprojektet

Tegenfalk, Stefan

| 2010

"Nirvanaprojektet" är andra delen i trilogin om Walter Gröhn och Jonna de Brugge som inleddes med "Vredens tid". Walter parkerade en bit från huvudgrinden i skydd av några träd. Piketpoliserna var snabbt ute ur bilarna och grupperade sig ljudlöst framför grinden. Väktaren låste upp två enorma hänglås. De svartklädda poliserna spred ut sig som en solfjäder i grupper om tre. Jonna drog sin Sig Sauer och osäkrade. Walter gjorde likadant. Tillsammans med en av piketpoliserna tog de vägen längs ett av stängslen. Med ficklampan ställd på dämpat läge började de lysa på husvagnsdörrarnas lås. Dimman gjorde sikten nästan obefintlig. Som vålnader hukande längs med de uppställda husvagnarna undersökte de lås efter lås. Det var tidsödande och trots kylan och den fuktiga luften svettades Jonna. Genomskinliga pärlor trängde ut i pannan och rann längs tinningarna. Hon kände hur adrenalinet rusade i ådrorna....

2018-10-13

För evigheter sedan (nästan fyra år) så läste jag första delen i den här serien. Som jag minns det gillade jag den inte speciellt mycket, därför har andra delen fått stå oläst väldigt länge. När jag började läsa Nirvanaprojektet insåg jag att jag inte kom ihåg något alls från Vredens tid och läste min recension för att fräscha upp minnet lite. Jag blev överraskad över att den lät ganska positiv, det var ju inte alls så jag kom ihåg det. Inte hjälpte det med detaljerna heller och det finns ingen resumé i boken, så ska du läsa serien, läs delarna tätt inpå varandra. Läs mer på min blogg

2018-07-04

Jag fortsätter att gilla Walter och Jonna och deras samarbete. Hur karaktärerna utvecklas. Lättläst och spännande. Bör läsas i ordning.

2018-07-04

2017-12-30

Nope! Den här tilltalade mig inte det minsta. Känns mer som någon form av tonårsbok för dataintresserade ynglingar.

2015-09-03

Det var tre år sedan jag läste ettan men det var lätt att komma in i handlingen igen. Spännande och lättläst!

Andreas ManU

2014-04-29

Har blivit sträckläsning på Vredens tid och Nirvanaprojektet. Har nästan känts som att titta på en film. Fullt med action, spänning och humor. Mycket bra!

Kopplingen mellan bokens titel och bokens handling är lite svag. Negativt är också att det känns som den slutar lite för tidigt. Nu vet jag att detta är en trilogi och ska läsa sista delen med men ändå. Det var inte lika stort glapp mellan ettan och tvåan som lämnades.

Hur som helst så är det bästa deckaren jag läst på länge och det är alltid sån härlig upplevelse när man gör det.

A H

2013-05-25

Bra bok.

Elin Nilsson

2013-04-24

Äsch. Inte särskilt välskriven, inte ett dugg realistisk, och irriterande att inte ha ett riktigt slut. Uppenbart att man förväntas läsa nästa del också men inte tillräckligt välskriven för att locka till detta.

Anneli Gustavsson

2013-01-11

Köpte boken på rean och har läst om den. Tyckte den var bra första gången men nu var den kanonbra! Grön och Brugge är ett radarpar som håller spänningen vid liv från första till sista sidan! En STRÄCKLÄSNINGSBOK

Agnetha Vesterdahl

2013-01-08

Spännande, lättläst bra karaktärer

Jan Banan

2012-12-05

Är lite bättre på alla fronter än första delen i trilogin. Riktigt bra och jag slukar tredje delen på en gång.

Tove Skarstedt

2012-09-30

Jag gillar Tegenfalk, han skriver bra polisromaner! Jag brukar säga att detta är "GW light" och att han borde vara mer känd än han är :)

Lika bra som första boken. Han skriver väldigt lättsamt och lyckas hålla spänningen på en bra nivå. Bra person- och miljöbeskrivningr även i denna boken.

Mats Jonasson

2011-08-25

Lika bra uppföljare som "startern", återigen en sträckläsare

Kristina Simar

2011-07-05

Även denna bok är skriven i ett högt tempo, med mycket spänning. Många gånger slår pulsen extra fort, särskilt när polis och fiende står sida vid sida och man inte vet vem man kan lita på. Denna bok känns mera genomtänkt än Vredens tid och korrekturläsningen är mycket bättre. Det gör att jag får handlingen att hänga ihop på ett mycket smidigare sätt. Jag ser även att Stefan Tegenfalk har blivit en mer van skrivare, meningarna hänger bättre ihop denna gång. Så inför del tre har jag ännu större förhoppningar.

Peter Robsahm

2011-06-13

Stefan Tegenfalk skriver i en sorts skola där jag tycker man också hittar Stieg Larsson, Anne Holt, Arnaldur Indridasson och Jeffrey Archer. Inte så att stilen nödvändigtvis är densamma, men det finns en koncentration på handlingen utan transportsträckor och personbeskrivningarna växer fram, invävda i handlingen. Det är "enkelt", men tilltalande och Tegenfalk kan verkligen det här med spänning samtidigt som hans böcker har en mycket bra litterär kvalitet. För den som har abstinens efter Millenniumtrilogin, kan Vredens tid och Nirvanaprojektet fylla en del av tomrummet. Jag känner släktskap mellan Tegenfalk och Larsson.

Gunilla Jönsson

2011-05-10

Tar vid direkt där ettan slutade, bra, eftersom jag läste dom efter varandra.Nu väntar vi bara på trean.

2011-03-30

"Nirvanaprojektet" är den andra boken i en trilogi. Den första boken, "Vredens tid", läste jag för två månader sen, och tyckte att den var mycket bra. Den tredje boken, "Den felande länken", kommer ut i september.

Den här boken var precis lika bra som den första boken. Den var lättläst och välskriven. Karaktärerna var bra och engagerande. Och själva storyn kändes verklig och var mycket spännande.

Kan verkligen rekommendera båda böckerna.

Och jag ser verkligen fram emot att läsa den tredje och avslutande delen i serien.

Eva Bommelin

2011-02-27

Otroligt bra och spännande denna kan man läsa istället för Jo Nesbo. Fllera böcker finns av Stefan och jag rekommenderar dessa.

Pia Stendahl

2010-12-18

Jag tror att det är en stor fördel att ha läst första boken innan man ger sig på den andra. Det är nästan så att jag skulle säga att det är en nödvändighet. Jag tror inte alls att man får samma behållning av att läsa den separat.

Intirgen har många trådar och alla dessa trådar håller Tegenfalk samman på ett ypperligt sätt. Nirvanaprojektet är en riktigt spännande bok. Det är ingen vila ingen ro utan ett rasande tempo i boken och med ett, bra driv i intrigen.

Jag gillar att vi i bok nummer två i triologin får chansen att lära känna karaktärerna lite mer. Framför allt uppskattar jag att komma Jonna lite närmare, både den privata och proffisionelle Jonna. Tegenfalk har fått ihop ett bra persongalleri som inte känns allt för sterotypt.

Boken berör, förutom själva intrigen, det ständigt aktuella ämnet främlingsfientlighet men också det lite mer abstrakta ämnet; kan man klona en själ? Som tur är blir det där med klona en själ aldrig riktigt flummigt för annars hade jag förmodligen sparkat bakut. Är lite kinkig på när det blir för flummigt.

Nirvanaprojektet är nästan som en definition av Cliff-hanger så med andra ord så väntar jag otåligt på den sista och trejde delen om Walter och Jonna.

När tredje boken kommer kan tänka mig att läsa om de två första böckerna för att avsluta med den nyutkomna tredje boken så att jag läser alla tre i följd. Då tror jag att man får den ultimata behållningen eftersom böckerna känns så starkt sammanknutna.

Vad gäller betyget så tycker jag att det är rätt svårt att sätta betyg nu. Jag skulle egentligen hellre velat vänta tills jag läst alla tre men så kan man ju inte göra . Kanske är jag av en annan uppfattning, bättre eller sämre, då när man har hela bilden klar framför sig.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Oj ,,den här tog verkligen vid där första boken slutade, hjärnan fick gå på högtryck det första kapitelen. Ett tag tänkte jag nästan jag läser om "Vredens tid" men till slut hamna min hjärnceller rätt och jag läste/lyssnade vidare. Så till författaren vill jag säga att En resumé hade varit på sin plats.
Trots detta tyckte jag boken hämtade upp sig mot slutet, även om jag tyckte första boken var bättre

Louise A

2010-11-29

Vansinnigt spännande och med intressant story. Väntar otåligt på den avslutande delen.

Mattias Hellgren

2010-10-17

Lika spännande och underhållande som Stefans första bok. Rein Brynolfsson gör som vanligt en strålande instans. Rekommenderas

Sam Andersson

2010-10-03

Plattan i mattan direkt. Reine Bynolfsson passar den här hårdkokta boken perfekt. Kanske årets bästa deckare med ett persongalleri i klass för sig.
Men mycket kan ju hända fram till nyårsafton.

Lena Persson

2010-09-29

Beroendeframkallande! Har man väl börjat läsa är det omöjligt att sluta. Bättre än första delen och vansinnigt spännande.