Nio Noveller

Salinger, J.D.

| 2010

J D Salingers mästerverk Nio noveller (Nine Stories) i nyöversättning av Mats Zetterberg. Följande berättelser ingår i boken: Bananfisken hugger idag, Vrickad i roten, Strax före kriget mot eskimåerna, Skrattande mannen, Nere vid båten, Till Esmé - kärleksfullt, sjaskigt, Vacker mun och ögon gröna, De Daumier-Smiths blå period, Teddy.

sonja ek

2020-08-09

De Daumier-Smiths blå period är min favorit. Komisk pärla.

Philip Stenström

2017-07-19

I novellsamlingen Till Esmé - kärleksfullt och solkigt, eller Nio noveller som den har fått som titel i de nyare översättningarna, av J.D Salinger, författaren bakom klassikern Räddaren i nöden, främhävs hisnande och underliga berättelser som fängslar och förvånar. Mästaren bakom underverket, J.D Salinger, lyckas gång på gång vid varje omläsning att imponera med sina berättelser som bjuder på existentiella tankebanor om livets alla nycker och insikter. Detta är, i min åsikt, den främsta novellsamlingen som någonsin har skrivits. Det är godtyckligt att välja en favorit, men i min mening är Till Esmé - kärleksfullt och solkigt en helt underbar berättelse som står ut, även om En underbar dag för bananfiske (Bananfisken hugger idag) också är helt fantastisk. Ska man läsa något så ska man läsa den här magnifika novellsamlingen.

Jouni Gustafsson

2016-12-28

Bananfisken hugger idag - magnifik!

Siv Eriksson

2011-06-08