Nio Noveller

Salinger, J.D.

| 2010

J D Salingers msterverk Nio noveller (Nine Stories) i nyversttning av Mats Zetterberg. Fljande berttelser ingr i boken: Bananfisken hugger idag, Vrickad i roten, Strax fre kriget mot eskimerna, Skrattande mannen, Nere vid bten, Till Esm - krleksfullt, sjaskigt, Vacker mun och gon grna, De Daumier-Smiths bl period, Teddy.

sonja ek

2020-08-09

De Daumier-Smiths bl period r min favorit. Komisk prla.

Philip Stenstrm

2017-07-19

I novellsamlingen Till Esm - krleksfullt och solkigt, eller Nio noveller som den har ftt som titel i de nyare versttningarna, av J.D Salinger, frfattaren bakom klassikern Rddaren i nden, frmhvs hisnande och underliga berttelser som fngslar och frvnar. Mstaren bakom underverket, J.D Salinger, lyckas gng p gng vid varje omlsning att imponera med sina berttelser som bjuder p existentiella tankebanor om livets alla nycker och insikter. Detta r, i min sikt, den frmsta novellsamlingen som ngonsin har skrivits. Det r godtyckligt att vlja en favorit, men i min mening r Till Esm - krleksfullt och solkigt en helt underbar berttelse som str ut, ven om En underbar dag fr bananfiske (Bananfisken hugger idag) ocks r helt fantastisk. Ska man lsa ngot s ska man lsa den hr magnifika novellsamlingen.

Jouni Gustafsson

2016-12-28

Bananfisken hugger idag - magnifik!

Siv Eriksson

2011-06-08