Nio främlingar

Moriarty, Liane

Den före detta bästsäljande romanceförfattaren Frances Welty anländer till Tranquillum House med värmevallningar, ett brustet hjärta och ett mycket smärtsamt paper cut. Tillsammans med åtta andra gäster ser hon fram emot tio dagar av lyxbehandlingar, meditation, nya vänskapsband och möjligen lite träning. Men kvinnan bakom de omtalade retreaten, den karismatiska Masha Dmitrichenko, har andra planer. I takt med att Mashas metoder blir allt mer okonventionella inser de nio främlingarna på Tranquillum House att de omöjligt kan klara utmaningen de ställts inför utan varandras hjälp. En roman om vad människor är beredda att göra för att läka, försonas och nå sina drömmar, berättad med Moriartys karakteristiska värme och humor.

Rebecka Nyman

2022-09-22

Från början till slut älskade jag denna bok. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det var som gjorde att jag gillade den så mycket, men snabbt gick den att läsa. Språket känns naturligt och har ett driv. Jag upplever det aldrig tråkigt och tycker själv inte att berättelsen någon gång stannar upp på ett onödigt sätt. Som läsare får en följa karaktärerna på djupet och det är lagom många perspektiv att skifta mellan. Spänningen byggs upp lite i taget och jag kommer på mig själv med att nyfiket fundera över hur det kommer att sluta.

From the beginning to the end, I loved this book. I can't really put my finger on what it was that made me like it so much, but it was quickly read. The language feels natural and has a drive. I never find it boring and I myself do not think that the story ever stops unnecessarily. As a reader, you get to follow the characters in depth and there are just enough perspectives to switch between. The tension builds up a little at a time and I find myself curiously thinking about how it will end.

Anna Hedenstedt

2021-11-21

En underhållande och bitvis varm historia, men lite väl långdragen. Kunde kortats med hundra sidor.

Julia Gedin

2021-02-04

Karin Adrian

2021-01-12

Tindra Jansson

2021-01-09

En intressant handling som höll spänningen uppe och innehöll intressanta karaktärer, samt var skriven på ett utförligt sätt med inslag av komik.

Anita Larsson

2020-12-26

Trevligt tidsfördriv med udda personligheter och en ovanlig twist.

Cissi

2020-12-15

I våras läste jag Öppnas i Händelse av Min Död, efter att ha blivit tipsad om den. Tyckte om boken men det var störigt att läsa den på svenska, märktes så tydligt att den egentligen är skriven på engelska, särskilt med tanke på alla Australiensiska namn. Men jag gillade sättet författaren berättade och band samman historier så jag gav henne ett nytt försök med Nine Perfect Strangers och den här gången på originalspråk. Jag blev helt såld, läste ut den för någon vecka sedan och beställde efter det samtliga av Moriartys böcker.

Maria Jacobsson

2020-10-28

Intressant upplägg, men lite för hysterisk för min smak. Att läsa som tidsfördriv på stranden när man är på semester, möjligen.

Susanne Rydvald

2020-10-13

Redan i första kapitlet får ag känslan att det handlar om plagiat --- Vi alla känner Agatha Christies "Tio små negerpojkar" ---

Denna tar ett tag att komma in i men härda ut för den blir mer och mer bisarr och humorn ligger nära till hands. En seg start blev en fängslande bok.

Frida Tosterud

2020-07-30

Bra precis som alla hennes böcker!

Felicia Axelsson

2020-06-20

Hade fått bättre betyg om det inte var för det klistriga slutet

jessicasshelfies

2020-01-16

Det bästa med Liane Moriartys böcker är karaktärernas tankar, de är till och med skratta-högt-roliga ibland. I den här boken får man följa flera olika personer, vilket betyder ganska olika tankar. Men alltid roliga.

Nio personer skriver in sig på en lyxig hälsoretreat, och har olika förväntningar på sin vistelse. Ingen förväntar sig dock det som händer, och alla reagerar olika på det.

Den här är jättebra, och ännu en bladvändare. Den hade varit ännu bättre utan epilogerna, de var lite för tillrättalagda för min smak.

Oj vilken otippad bok! Feelgood som sedan vänder och sedan återgår igen. Kan nog bli en bra film. Gillade denna.

2019-10-19

Nej, jag är ledsen, men det här håller inte samma klass som de tidigare böckerna. Första tredjedelen av de 500 sidorna är helt okej och bygger upp ett spännande persongalleri, men sedan spårar det långsamt ur. Besviken.

Underhållande, gripande & fängslande!

2019-09-27

Nio främlingar är den sjätte boken som jag har läst av den australiske författaren Liane Moriarty. Och jag tyckte mycket om alla dom fem tidigare böckerna: Öppnas i händelse av min död, Stora små lögner, Tre önskningar, Andras vänner, och En annan Alice. Dom två förstnämnda fick betyget 5 av mig, och dom följande tre fick betyget 4,5 av mig. Alla böckerna är helt fristående från varandra. Och hon har även skrivit två böcker till, som inte finns översatta till svenska.

Nu har jag läst hennes senaste bok, Nio främlingar. Även den var mycket bra, även om jag inte riktigt tyckte att den nådde upp till dom tidigare böckernas nivå.

Men boken var ändå mycket bra, välskriven, lättläst, och med både humor och djup. Och själva slutet på boken, där nådde boken det högsta betyget. Men som helhet får boken en fyra i betyg av mig.

Rekommenderar boken, och även Liane Moriartys tidigare böcker.

Eva Pettersson

2019-07-18

Liane Moriarty är en av mina absoluta favoritförfattare. Hon är en mästare på att fånga läsarens intresse, och hålla det kvar, genom att först beskriva huvudpersonernas perfekta liv utifrån sett, för att sedan bit för bit ge pusselbitar till vad som döljer sig under ytan, det vill säga vad som har skett i deras tidigare liv och hur deras nuvarande liv ser ut egentligen, bakom den glättiga fasaden. Man får hela tiden alldeles lagom stora bitar av information för att spänningen ska hålla i sig från första till sista sidan. Om ni har läst (eller sett) ”Stora små lögner”, ”En annan Alice” eller ”Öppnas i händelse av min död” så vet ni alldeles säkert vad jag menar.

Därför kunde jag inte tåla mig tills denna bok kommer ut på svenska (med titeln ”Nio främlingar”), utan det fick bli till att läsa den på engelska. Och jag blev verkligen inte besviken denna gång heller!

Här får vi följa nio personer som av olika anledningar har anmält sig till en hälsoretreat. Samtidigt som vi bit för bit får lära känna de olika karaktärerna så blir det också alltmer tydligt att den karismatiska ledaren för retreaten använder sig av minst sagt okonventionella metoder i sina terapisessioner…

Boken har många oväntade vändningar, och innehåller såväl sorg och vemod, som humor, skratt och igenkänning, och däremellan något som jag uppfattar som samhällssatir kring hypen om att leva det hälsosamma livet.