Nio drakar

Connelly, Michael

| 2011

Harry Bosch jagar en misstänkt mördare, medlem av en Hongkong-triad, genom Los Angeles. Men innan han ens hunnit sätta sig in i fallet ordentligt händer något som ställer allt annat i skymundan. Hans dotter, som är bosatt i Hongkong med sin mor, har försvunnit. Bosch släpper allt för att ta sig över Stilla havet och hitta henne. Harry Bosch för en kamp mot klockan i en främmande stad, där inget är vad det ser ut att vara. Nio drakar är en fängslande, närgången bok - och en av de mest personliga hittills om Harry Bosch.

2022-02-22

Spännande och till viss del sorglig.

Hedvig K

2017-05-14

Tyckte inte att den var så bra som Connellys böcker brukar vara. Jag tyckte språket var dåligt och retade mig på det. Kanske ska de läsas på engelska.

2016-12-10

Jag brukar gilla Michael Connellys böcker. De brukar åtminstone vara spännande. Trodde aldrig att jag skulle behöva sätta en etta i betyg på Harry Bosch men den här boken förtjänar inte mer. Taskig handling som inte är spännande och språket är så löjeväckande övertydligt skrivet. Nä den här skulle aldrig skrivits och framförallt aldrig lästs.

2015-03-05

En riktigt bra Bosch-deckare. Spännande och lite oväntade vändningar mot slutet!

Marc Moore

2014-12-08

Typisk Amerikansk actiondeckare, testosteron och macho med en massa töntiga och känslolösa klyschor (kan liksom fylla i fortsättningen vad som komma skall). Huvudrollen skulle spelas perfekt av Arnold Schwarzenegger och det är inte riktigt en komplimang.

Tobbe Fransson

2013-11-02

Trevligt att återknyta bekantskapen med HongKong. Otroligt bra scener. Däremot rubbas mina cirklar av att Harry skruvar ihop IKEA-möbler.

Claes Nilsson

2013-08-11

Helt ok Bosch, inte den bästa men spännande och läsvärd

2013-08-03

Bättre än jag trodde och bjöd på överraskningar trots att en del saker spoilats eftersom jag läste senaste Mickey Haller boken före den här.

Thommy Stenström

2013-05-16

Återigen har Michael Connelly lyckats skriva en bok som inte går att lägga ifrån sig.
Han har sin vana trogen gjort ännu en lyckad berättelse som dessutom tog några oväntade svängar.
Gillade ni de andra böckerna som Connelly skrivit så lär ni inte bli besvikna på denna.

Helén Lundström

2013-05-07

Historien byggs upp på ett välskrivet sätt som fångar läsaren. Slutet var lite oväntat men absolut inget negativt.

Heidi T

2013-02-24

Jag läser inte så mycket deckare, men tycker om att då och då lyssna på en av Connellys böcker om Harry Bosch. Jag gillade den för att den inte var lika mörk som vissa av de andra!

Lars Hansson

2012-09-28

Jag har läst i princip alla Connellys böcker, och måste säga att denna är den sämsta. Efter ett tag så tappar jag intresset för historien och karaktärerna. Delvis tror jag det beror på att Bosch lämnat sitt kära Kalifornien och befinner sig i okänd terräng. Det känns inte lika realistiskt och helgjutet som vanligt.

Anna

2012-09-09

Min första Bosch-bok... Känns som att se en deckare på TV. Man märker inte att mer än halva boken är borta förrän man lägger ifrån sig den.

Carolina E

2012-08-03

En väldigt svag bok av Michel Connelly

och då är jag ändå ett stort fan,

kanske har Harry Bosch gjort sitt nu

och kanske borde han få gå i pension.

För visst är det spännande

och visst håller den ett högt tempo,

men i de mänskliga karaktärerna brister den.

Utan att avslöja för mycket

så är det många som dör, viktiga som oviktiga,

och de spåren bara släpps i boken.

Som om det saknar betydelse alls,

som om det inte finns en enda som bryr sig,

som om barn inte skulle påverkas mer av tragedier.

Betyget erhåller den främst endast pågrund av hans tidigare meriter..

Linda E

2012-08-02

Spännande. Connelly är pålitlig.

Conny J

2012-07-10

Connellys serie deckare om Harry Bosch håller hög nivå över lag. Vissa är lite svagare, men denna är en av de mer spännande, kanske inte den bästa, men bra nog att kamma hem en fyra!!

Pia Stendahl

2012-04-06

Inte helt oväntat är Nio Drakar en spännande, nervpirrande bok. Den är helt omöjlig att lägga ifrån sig. Tempot och drivet är högt. Framför allt i andra delen av boken. Den del som i huvudsak utspelar sig i Hongkong. Första halvan av boken är i ett lite långsammare tempo och periodvis tycker jag att det blir lite rörigt.

Boken innehåller några riktiga överraskningar. Vid ett tillfälle var jag tvungen att spola tillbaka för att se att jag verkligen uppfattat allt rätt.

Nio drakar är en bok jag rekommenderar till alla som gillar spänning

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Mats Karlström

2011-12-12

Så där, går på rutin.

Mattias Lönnebo

2011-12-06

En välskriven thriller som tar sig mer och mer. Den börjar lugnt, men får upp tempot efter ett tag. Vissa schabloner förekommer, men det är väl vad läsarna förväntar sig?

Ännu en suverän ljudbok av firma Connelly/Roosmann.
Seg början och vasst slut kort sammanfattat.
Läs hela recensionen på www.ljudboksbloggen.se

Jan Banan

2011-10-19

En annorlunda Bosch som fokuserar mer på hans nära och kära än på själva mordgåtan. Som alltid välskriven och jag kan förstå att författaren efter 14 tidigare utgivna böcker om Harry vill utveckla och fördjupa karaktären. Detta tycker jag dock i det här fallet blir på bekostnad själva gåtan som känns ovanligt tunn. Jag gillar boken, men den är definitivt på den nedre halvan av böckerna om Harry Bosch.

Nenne N

2011-10-09

En riktig bladvändare!! Connelly när han är som bäst!!