Ninas resa : en överlevnadsberättelse

Einhorn, Lena

| 2005

Vinnare av Augustpriset 2005 för bästa svenska fackbok Till att börja med var gettot ett till synes normalt samhälle, mitt i Polens huvudstad. Nina studerade i Warszawagettot, hon blev kär, hon gick på fester. Och hon tog studenten, förmodligen den enda som överlevt med ett studentbetyg från Warszawagettots gymnasium. Detta betyg godkändes efter krigsslutet, och möjliggjorde för Nina att omedelbart efter kriget börja studera medicin vid universitetet i Lodz, där hon också träffade sin kommande make Jerzy. Detta är i korthet ramberättelsen i denna gripande och spännande överlevnadshistoria. När Ninas familj och släktingar flyttar in i gettot lever de alla tillsammans - Nina, hennes föräldrar,hennes bror, hennes farföräldrar, fastrar och farbröder, tre kusiner. En efter en försvinner de ur hennes liv. Till slut finns endast Nina och hennes bror, Rudek, i livet. På gettots sista...

Kent Wallman

2018-11-02

Viktig och tyvärr fortfarande aktuell.

Inger Jonsson

2015-10-02

Ett otroligt viktigt dokument om grymhet. Tänk om mänskligheten kunde lära sif.
Boken visar vilken styrka en människa kan besitta.

victoria sörqvist

2015-03-31

En bok som alla borde läsa!!!

Å

Åsa Wikner

2014-04-06

Välskriven känslomässigt stark bok om judarnas helvete under andra världskriget.

Mary Göransson

2014-02-28

En berättelse om flykt under 2:a världskriget
Gripande

Nina Nyström

2013-08-25

Spännande livsöde.

Jag har många gånger tänkt läsa denna bok, dels då jag gillar böcker som handlar om 2:a världskriget och dels för att en nära släkting gjort en liknade resa.
Det är första boken jag läst av Lena Einhorn, däremot har jag läst böcker av hennes bror och jag kan nu konstatera att båda skriver fantastiskt bra. Denna bok bygger på intervjuer Lena gjort med sin mamma Nina Einhorn, där hon berättade hur det var att leva i Warszawa-gettot. Det är en bok som griper tag och skakar om och påminner oss att vi aldrig, aldrig får glömma

Thomas Karlsen

2013-03-11

Osentimentalt men ändå djupt berörande. Snubblande nära en femma.

Ebba Andersson

2012-11-15

Viktig och hemsk historia som bör läsas!

Felicia Cedergren

2012-07-25

Jättebra

Moa Rinnefelt

2012-07-02

Helt fantastisk! Jag är mållös..

Elias Chougui

2012-04-29

Gripand och sorglig...

Anna Eriksson

2012-03-25

Spännande och gripande berättelse. Bearbetningen är väldigt bra gjord, en riktigt bra LL-bok

Nina har ett mycket bra sätt att berätta och Lena har ett lika bra sätt att skriva. Jag har läst en hel del böcker om andra världskriget och detta är en av de bättre. Boken är väl detaljerad, på rätt ställe, inte en massa oviktiga detaljer. Boken är ganska lättläst med förhållandevis korta kapitel. Jag upplever inte att den är rörig med en massa olika namn och konstiga ord. Det förekommer en del tyska fraser och namn, men det finns alltid en svenak förklaring, vilket är bra för en sån som mig som inte kan tyska.

Erika Rönngård

2011-12-03

Bortsett från att Ninas livsöde är en fantastisk historia - den där sorten man inte skulle tro på om den hade varit fiktion - så ör den dessutom mästerligt berättad, något man sällan kan säga om böcker i "sanna historier"-genren. Levande minnesbilder och en fint avvägd blandning av Ninas eget öde å ena sidan och den historiska bakgrunden å andra sidan.

Konstantin Krakow

2011-10-12

Sträckläste denna hemska och spännande bok som väcker många tankar.

Att överleva mot alla odds och sedan berätta så sakligt och rättframt, med lagom självförebråelse - superbt. Man visste ju att det skulle gå 'bra', men inte hur och det blev hur spännade som helst. Sträckläste under två nätter och såg Förintelse bilder framför mig i tankar/drömmar. Nästan obligatorisk läsning.

Eva Svensson

2011-02-15

Absolut i topp.

Annelie S

2010-08-26

Oerhört gripande bok om ett levnadsöde. Tänkte först att näe, vill inte läsa ännu en överlevnadsbok med händelser från kriget. Men började iaf och fastnade direkt. Själva historien i sig är ju hemsk, fruktansvärd men jag gillar berättartonen, det osentimentala språket. Inget "tyck synd om mig" här inte. Den fick mig att tänka på viktiga saker. Läser samtidigt "Bröderna Lejonhjärta" tillsammans med min lilla dotter och kan inte låta bli att dra paralleller mellan Warsawa ghettot under kriget och Lindgrens ockuperade "Törnrosdalen" med "Tengil" som en slags Hitler... Dottern frågade igår, ; -Mamma, har det här hänt på riktigt? (Ang Törnrosdalen) Och jag svarade att -Ja, det har det faktiskt, på sätt och vis.

Ulla Edlén

2010-08-07

Mkt intressant läsning

Maria Sundin

2010-07-22

Extremt gripande och att det faktiskt hände, i Europa under 1940-talet, känns ju bara helt overkligt.

Nadja Kämpe

2010-03-28

Sorgligt att det faktiskt har hänt.. (,_,)

harriet karlsson

2010-03-09

Mycket bra och hemsk

Gripande bok och även en fantastisk film!

Jag tycker om familjen Einhorns böcker. De är vad jag tycker riktiga författare!

Monika Häägg

2010-01-13

En fantastisk berättelse och ett vidrigt äventyr. Känns hemskt att tänka så när det är verklighet. En bok som man inte kan sluta att läsa.

Eyez Only

2010-01-03

Vilken fantastisk berättelse om överlevnad mot precis alla odds! Lena Einhorn läser den här boken om sin mamma mycket, mycket bra och jag vill uppmana alla att läsa (eller lyssna) på den för som alla berättelser om förintelsen är den så oerhört viktig. Vi får aldrig, aldrig glömma.

Yvonne Larsson

2009-11-15

En bok jag velat läsa länge, men det blev inte av förrän nu. En fantastisk berättelse om en hemsk tid. En bok alla borde läsa. Jag har skrivit mer om boken här: http://yvoeri.blogspot.com/2009/11/ninas-resa-av-lena-einhorn.html

Å

Åsa Fredriksson

2009-11-04

Bra bok som ger ytterligare fler kalla kårar till hur behandlingen av ljudar begicks.

Inger Mårtenson

2009-06-11

En bok som stod i min bokhulla länge men jag ville inte läsa en snyfthistoria till...Så skulle jag träffa min väninna en dag och hon stod och läste i väntan på mig. Hon läste Ninas resa och jag kunde se att hon gillade den Jag gick hem och plockade fram den och visst jag tyckte mycket om den. Jag tyckte om berättandet, det rättfamma det osentimentala. En mycket bra bok om ett stort tema.