Nikki - den umulige gutten

Dette er en personlig beretning om Nikki, fortalt som en levende illustrasjon til de sosiale problemstillingene vi kan møte i barnehagen, i skolen, i barnevernet og i mange situasjoner der vi har med barn å gjøre. Dels gjennom Nikkis egne øyne og dels gjennom hans omgivelser blir vi revet med i en historie om overgrep og omsorgssvikt. Beretningen er ikke uten håp, og i tillegg til at vi forstår bakgrunnen for de pårørendes handlinger, får vi vite mye om hva barnehage og skole kan gjøre for å hjelpe Nikki til å bli en trygg gutt.

Ann-Sofie Jaredal

2014-10-06

Mycket tänkvärd bok som borde kunna väcka medkänsla ur en sten.

Lilly Mellwing

2014-04-16

Otroligt stark bok! Gillade verkligen att man inte bara får läsa om Kirre ur hans ögon utan även ur mammans, fosterföräldrarna, lärare, socialsekreterare och många andra.

Rebecka Angelin

2013-11-25

Läste den i skolan när jag hade projektarbete och det handlade om barnmisshandel.

Emma Kindholm

2013-01-28

Gillar mycket! Bra skrivet. Kan kännas lite för "by the book" men stör inte mig.

Lisa Johansson

2011-08-22

Vi hade den här boken som läxa i skolan och fick därför bara läsa 2-3 kapitel i taget. Jag hade annars kunnat streckläsa den. Boken väcker många starka känslor och många gånger kunde jag inte hålla tillbaka tårarna. Mycket läsvärd.