Nightwood

Barnes, Djuna

| 1950

Maria Nordström

2019-05-13

Nu har jag läst om den. Lite bättre gång två men jag uppskattar den fortfarande inte.

Camilla Nilsson

2015-06-07

Har läst denna på svenska! Vilken otroligt vacker roman. Den vemodiga, smärtsamma, obesvarade och förlorade kärleken Nora känner genom att älska den rastlösa själen Robin bränner ett hål i mitt hjärta. Och på tal om det så är jag helt förälskad i dessa kvinnoporträtt, framför allt, men också hur Barnes har lyckats fånga stämningen i 1930-talets homosexuella kretsar. Handlingen är ju självklart något vriden, särskilt genom baronens klasssträvan och doktorns monologer som aldrig riktigt kan hålla sig till ämnet på ett koncist sätt, men ändå kan jag känna krisen och längtan över att känna alla de här "avvikande" känslorna vid denna tidpunkt. Så statusen som lesbisk klassiker håller jag med om. Sedan är språket så otroligt levande också, trots att jag läste en gammal utgåva.

Stormen G

2015-02-22

En av de största läsupplevelser jag haft.

Nanna Naumann

2012-03-05

Oj oj. Nej, inget för mig. Jag anar att boken skulle kunna ha en fantastisk inverkan på någon mer lyriskt lagd person, därav den andra stjärnan. Själv fattade jag nada...

Torbjörn Nylander

2010-05-29

Intressant stiluppvisning. Dock inget som trollband mig

Johannes Soldal

2010-05-28

En skrämmande iscensättning av människolivets upprivande känslostormar. Ofta väldigt svårläst, stundtals vacker, alltid sorglig och obehaglig. Vi känner igen oss, i vilken romankaraktär beror väl på vem vi tror oss vara.

Har en känsla av att jag bara förstod hälften, men jag gillade den halvan jag förstod.