Nightflyers

När en vetenskaplig expedition gör sig redo att söka efter en mytomspunnen utomjordisk ras är det bara skeppet Nightflyer som står tillgängligt. Besättningen består endast av kaptenen Royd Eris, som presenterar sig genom ett spöklikt hologram. Kaptenens ovillighet att visa sig för forskarna är dock inte det enda som orsakar oro. Med i expeditionen finns en telepat som från första stund känner av en farlig närvaro. De är inte ensamma ombord Nightflyer. Endast forskaren Melantha Jhirl har nu möjlighet att lösa mysteriet. När allt fler oförklarliga händelser inträffar faller det på hennes bord att utreda om hotet är verkligt. Men först måste hon hålla sig levande. Nightflyers är en skrämmande science fiction-berättelse av den bästsäljande författaren bakom Game of Thrones. Denna moderna klassiker blev i samband med originalutgivningen 1980 nominerad till det...

Rama Pujara

2020-04-04

Kul bok att ha läst, men inte riktigt min kopp av te.

Jennifer Johansson

2019-09-26

Tack så mycket Bookmark Förlag för recensionsexemplar!

Nighflyers handlar om tio stycken personer som är på jakt i rymden att hitta en utomjordisk ras, varav den tionde personen redan är ombord på skeppet och vägrar visa sig - förutom via ett hologram. Detta medför att det blir oroligheter på rymdskeppet, och tillslut vet man inte riktigt vem man kan lita på.

Jag tyckte att den här korta lilla stjärnan var fantastisk. Det var det underbara språket som George R.R. Martin har - att berätta en historia utan att välja en sida, så att personen själv som läser har en förmåga att bilda sin egna uppfattning, teorier och synpunkter. Känslan i boken är från början att det är något mystiskt och oförutsägbart som sker, och du trippar redan på tå och vet inte riktigt om du vågar vända blad, eftersom Marin är en fena på att döda karaktärer.

Det är fartfylld, ingen lugn stund och fullspäckat med vetenskapliga och Sci-Fi-iga ord. Enda nackdelen för mig är att det är för mycket karaktärer. I böcker på flera hundra sidor förstår man ändå tillslut vem som är vem, men på ynka 150 sidor så hinner jag inte riktigt med att förstå vilken karaktärer som är vilken, även fast Martin gjorde ett bra jobb med att presentera varje var för sig.

Jag tror denna är bra att påbörja ifall du vill försöka komma in i lite svårare Sci-Fi-böcker, eftersom att språket är så pass Sci-Fi-igt och att hela historien sker på ett rymdskepp. Kommer absolut se Netflix-serien av denna bok, men måste smälta lite vad som egentligen hände innan jag ser om berättelsen, fast i ett annat format.