Nidstången & Grimmen

Larsson, Åsa

| 2014

Populära Åsa Larsson, känd för sina kriminalromaner, debuterar för mellanåldern. I samarbete med författaren och forskaren Ingela Korsell och tecknaren Henrik Jonsson har hon skapat ett unikt urban fantasy-epos. Serien ”PAX” är ett actionfyllt drama om magi, som utspelar sig mitt i dagens Mariefred. I den lilla staden Mariefred börjar konstiga saker att hända. Onda krafter försöker erövra det hemliga, magiska biblioteket, som funnits under kyrkan i hundratals år. Väktarna Estrid och Magnar har vigt sina liv åt att skydda biblioteket, men i takt med att de blir äldre börjar bibliotekets magiska skydd försvagas. Bröderna Alrik och Viggo visar sig vara utvalda för att hjälpa till att försvara biblioteket mot de mörka krafter som vill ta makt över det. Alrik och Viggo måste använda både styrka och list för att övervinna alla övernaturliga otyg som väcks till liv i staden. Men pojkarna...

Mikael Åberg

2018-12-07

Grymt bra bok för både ungdomar och som godnattsaga för lite äldre barn (min grabb är 8 och ÄLSKAR denna serie). Lite åt skräck/rysare/fantasy tema och bitvis sorglig med allvarliga ämnen som ger berättelsen ett stort djup då den tar upp missbruk, frånvarande föräldrar o.s.v. Men också humoristisk med väldigt bra uppbyggda karaktärer och storyline som gör historien väldigt levande och spännande. Förekommer en del svordomar vilket kanske kan flaggas för om man som förälder vill undvika sånt.

felix runefelt

2018-08-24

En bok som är tänkt för åldern 9-12 år kan det verkligen vara något för mig?
JA, vilken underhållande bok och med Morgan Alling som uppläsare blir det super, så bra han gör det. En bra handling som kanske många barn i den åldern känner igen sig i. Tänker definitivt rekommendera den på min skola.

Teresia Kjellgren

2015-03-05

Spännande som attan, lättläst med ett bra språk. Jag och 12-åringen har läst den samtidigt och den är verkligen beroendeframkallande. En riktig bladvändare! Tur vi kan kasta oss över bok nummer två direkt.

Klara Jennische

2015-01-07

Lyssnat på Nidstången inläst av Morgan Alling. Spännande handling, lagom lång och lockar till fortsatt läsning. Extra roligt att den utspelar sig i den idylliska grannstaden Mariefred. Ser fram mot fortsatt läsning av Grimmen!

2014-10-07

Bra bok ...