Nidstången

Larsson, Åsa

| 2014

Beroendeframkallande urban fantasy av spänningsförfattarna Åsa Larsson och Ingela Korsell Populära Åsa Larsson, känd för sina kriminalromaner, debuterar för mellanåldern. I samarbete med författaren och forskaren Ingela Korsell och tecknaren Henrik Jonsson har hon skapat ett unikt urban fantasy-epos. Serien "PAX" är ett actionfyllt drama om magi, som utspelar sig mitt i dagens Mariefred. I den lilla staden Mariefred börjar konstiga saker att hända. Onda krafter försöker erövra det hemliga, magiska biblioteket, som funnits under kyrkan i hundratals år. Väktarna Estrid och Magnar har vigt sina liv åt att skydda biblioteket, men i takt med att de blir äldre börjar bibliotekets magiska skydd försvagas. Bröderna Alrik och Viggo visar sig vara utvalda för att hjälpa till att försvara biblioteket mot de mörka krafter som vill ta makt över det. Alrik och Viggo måste använda både...

Dåligt språk och för mycket bilder för att kunna bilda sig egen fantasi. Bilderna är fina men det blir nästan lite som att titta på film.

Almunge skola, 4B

2021-12-18

Den var spännande.

Klass 4 Sternö

2021-12-17

PAX det är en bok som handlar om. Viggo, Alrik, Magnar, Estrid och Thomas slöjdläraren med flera. Viggo och Alrik är bröder och dom är snälla. Dom går i en skola som heter Mariefred. Det finns en bibliotek som är magisk.

Väldigt bra!

Det var väldigt bra, spännande och lite läskigt 👻

Boken var svor men den var jätte den var bästa boken jag har läst

2021-11-11

DEN VAR BRA!!!

den passar vår ålder (10 år)

Kung Karls skola 4c

2021-11-08

Väldigt roligt att läsa men i början blev det lite förvirrande men det står i boken så det är okej finns nåra förvirrande ord men en fantastisk och spännande bok

2021-10-25

Den var jättebra tyckte jag. Den hade roliga och läskiga stunder, när man läser dem och kapitlet tar slut brukar det vara jättespännande. Man vill liksom läsa i evigheter. Min favorit karaktär är Viggo. Han är rolig och vild. Han är modig också. Min favorit del i boken var när de behövde slåss mot deras mamma/bonus för att häst huvudet. Jag ger den 5 stjärnor(En av mina favorit bok). Om du läser detta är du bäst!!

Dalaskolan Norra

2021-10-25

Boken handlar om två bröder som hamnar i problem och sen får de två till som hjälper till. Boken var bra och spännande.

PAX-böckerna är fyllda med mystik, absolut beroendeframkallande och fängslande och ganska nagelbitande läskiga samtidigt som dom är roliga.

I PAX-bokserie växer de gamla sagorna fram och ger ett nytt liv åt de bortglömda och gömda väsen och tillsammans med en modern skildring blir böckerna till riktigt fängslande, spännande och mystiska bladvändarserie.

4ab Fridlevstad

2021-10-19

den var sådär

toppen

Boken handlar om två bröder som heter Alrik och Viggo som får till uppgift att vakta det hemliga biblioteket som Estrid och Magnar har. Jag tyckte att boken var bra och spännande och jag tycker att om man gillar väsen och fantasi ska man läsa denna bok (/Dante)

2021-10-13

den var spenannde

4B Svandammsskolan

2021-10-12

Det börjar hända konstiga saker i Mariefred. Bröderna Alrik och Viggo är utvalda att skydda, vad?

bra

Bra ,spännande den handlade om två bröder som skulle rädda ett bibliotek och biblioteksvakterna tycker att bröderna är för unga för att vara krigare och de ville sätta de på prov men sedan blir det farligare på riktigt.

dålig

Den var väldigt bra

Tiden pulsar och mörkret vandrar in.
Det börjar hända konsitiga saker i Mariefred och nidstång kommer,
Viggo och alrik har flyttat till Mariefred efter de har bott hos flera fosterfamiljer så har det funkat med denna familj.
Men de vet inte om att en nidstång närmar sig.
Boken är både bra och läskig så jag ger den 4 av 5.

4C Kyrkskolan

2021-09-23

i Mariefred börjar konstiga saker hända och bröderna Viggo och Alrik blir utvalda till att skydda det hemliga biblioteket.Jag tycker om boken men tror att dom som älskar spänning i böcker kommer att älska dom mer än mig./Minnah

4C Kyrkskolan

2021-09-23

Råda skola åk 4

2021-09-21

Jag har läst en bok som heter Nidstången. Den är skriven av Åsa Larsson och Ingela Korsell. Huvud karaktärerna är Alrik och Viggo, Viggo är smidig och Alrik är snabb. Alrik och Viggo ska stoppa mörka krafter. Jag tycker att den är lite läskig och spänande.
Av Alfred

Boken är spännande och ibland våldsam. Man vill inte sluta lyssna. Den är bra.

Den var bra lite läskig delvis men annars var den bra, jag rekommenderar den

Ulla Englund

2021-08-27

26/8

Amanda Lindqvist

2021-04-07

Det här är definitivt en av de bästa barnfantasy-böcker jag har läst. Även vuxna kan läsa den utan problem. Dock kan den bitvis vara läskig, så inget för den lättskrämde.

Vi har läst om denna bok flera gånger då vi tycker att den är så bra. Ja den är lite läskig men också väldigt spännande och välskriven. En bok som trollbinder och man vill bara läsa vidare.

Gullis lästips

2019-07-08

PAX-böckerna är
Fyllda med mystik, absolut beroendeframkallande och fängslande och ganska nagelbitande läskiga samtidigt som dom är roliga.

Mikael Åberg

2018-12-07

Grymt bra bok för både ungdomar och som godnattsaga för lite äldre barn (min grabb är 8 och ÄLSKAR denna serie). Lite åt skräck/rysare/fantasy tema och bitvis sorglig med allvarliga ämnen som ger berättelsen ett stort djup då den tar upp missbruk, frånvarande föräldrar o.s.v. Men också humoristisk med väldigt bra uppbyggda karaktärer och storyline som gör historien väldigt levande och spännande. Förekommer en del svordomar vilket kanske kan flaggas för om man som förälder vill undvika sånt.

felix runefelt

2018-08-24

En bok som är tänkt för åldern 9-12 år kan det verkligen vara något för mig?
JA, vilken underhållande bok och med Morgan Alling som uppläsare blir det super, så bra han gör det. En bra handling som kanske många barn i den åldern känner igen sig i. Tänker definitivt rekommendera den på min skola.

Teresia Kjellgren

2015-03-05

Spännande som attan, lättläst med ett bra språk. Jag och 12-åringen har läst den samtidigt och den är verkligen beroendeframkallande. En riktig bladvändare! Tur vi kan kasta oss över bok nummer två direkt.

Lyssnat på Nidstången inläst av Morgan Alling. Spännande handling, lagom lång och lockar till fortsatt läsning. Extra roligt att den utspelar sig i den idylliska grannstaden Mariefred. Ser fram mot fortsatt läsning av Grimmen!

Bra bok ...