Nick & Norahs oändliga låtlista

Cohn, Rachel

| 2009

En natt i New York. Nicks och Norahs vägar korsas, igen och igen. Musik, dans och hångel på de mest besynnerliga ställen gör natten näst intill oändlig. David Levithan och Rachel Cohn skriver vartannat kapitel och låter Nick och Norah växelvis delge sina, ibland vitt skilda, tolkningar av nattens händelser. Pressröster: "Popmusiken, liksom ungdomskulturen, öppnar alltjämt vägar rakt in till pudelns kärna; kärlek, vänskap, ömhet, sexualitet, tillit. Det är överjordiskt ljuvt, ett oväntat möte, en natt på stan, ett oändligt samtal, en perfekt låtlista. En mycket bra bok." Svenska Dagbladet "Jag köper konceptet, det är ett briljant och intressant sätt att skriva på, iallafall om det blir ett resultat likt det här. Ömhet, närhet, kärlek, besvikelse, nervositet, den har allt förutom spänning, men den klarar sig utmärkt ändå. Den tar tonårskänslorna på allvar utan att bli töntig."...

Nick & Norahs oändliga låtlista är som en lång novell. Ett neddyk i ett ögonblick, en kväll, en natt, då stjärnorna står rätt och två unga människor möts i en bar och "tvingas" in i varandras sällskap. Det kanske inte sker världsomvälvande saker under den beskrivna natten, inte heller skapas nåt nytt under solen. Ändå dras jag med, underhålls och njuter av varenda minut jag får dela med dessa 2. Jag hade trott att boken skulle innehålla mer musik men är glad att så inte är fallet, jag vet inte riktigt var "låtlistan" är, men vad gör det? Jag trivs och jag gläds med den lycka och kärlek som strömmar ut från sidorna. Är helt enkelt såld.

Evelina Nilsson

2013-06-21

Bra bok med mycket musik och kärlek.

Anna-klara Akar

2012-09-07

Kärleksbagatell i snyggt format. Underhållande.

mitt hjärta rusar iväg. jag befinner mig på exakt den här platsen, i exakt den här stunden. jag befinner mig också i framtiden. jag håller om henne och jag vet och jag hoppas och längtar på en och samma gång. vi är de som tar det här som kallas musik och placerar det i det här som kallas tid. vi är klockslagen, vi är pulsslagen, vi är beståndsdelarna av det här ögonblicket. och genom att göra ögonblicket till vårt, upplöser vi tiden. vi har ingen publik. inga instrument. det enda vi har är kroppar och tankar och viskningar och blickar. det här är den högsta punkt som kröner alla höjdpunkter, för det här är det som betyder något. när hjärtat rusar iväg är det här dess mål.

Carolina E

2012-04-10

Det här är en snabb och rapp ungdomsbok
där man måste hänga med i svängarna
för en tonårings tankar är inte alltid logiska,
däremot ganska befriande och ärliga.

Nick och Norah har blivit tilldelade
varannat kapitel och deras syn på händelserna
gör faktiskt att boken flyter på ganska bra.

Däremot blir det aldrig en bok som
jag får svårt att lägga ifrån mig, vilket är synd
och det är egentligen det som drar ner betyget.
Jag blir inte tagen av historien.

Visst är det lite av en feel good bok,
som man blir glad av att läsa och visst
får författarna ibland till bra repliker eller meningar.
Men det händer lite för sällan för att fånga mig.

Celine Boklus

2012-02-19

Den var bra. Inte en sån bok man sitter fastklistrad vid men ja, den var bra.

Malin H

2012-01-01

såg filmen först och läsningen påverkades mycket av den. nick blir micheal cera. dålig översättning - såg engelskan hela tiden. men gillar de rusiga tonårskärlekskänslorna. det är överdrivet och utanpå huden - men så var det väl?

Miriam T

2011-08-27

Har länge letat efter en feel-good bok att läsa, har ni med gjort det är denna bok ett tips!

Läs min recension på min blogg:

Nenne No

2011-06-16

Aslarvig, alldeles för pretto. Men fångar ändå drömmen om den perfekta natten.

Emelie Sundström

2011-06-09

Det här är en riktigt bra bok, filmatiseringen av den likaså! Ibland tycker jag dock att dialogerna blir lite svajiga och språket stör, hindrar en suverän berättelse. Kanske borde jag läst den på engelska istället.

Elin Möllerstedt

2011-05-08

En liten pärla som jag plockade åt mig på biblioteket av ren nyfikenhet. Visste att den var filmatiserad men förväntade mig inget särskilt mer än en stunds underhållning. Blev glatt överraskad och det enda som är tråkigt med boken är att den är alltför kort. Satte på Spotify och lyssnade på diverse musik efter att ha blivit inspirerad av Nick och Norah.

Julia L

2011-02-10

stundtals så bra om kärlek att jag kände mig nyförälskad när jag läste!

2010-09-02

Isch, vilken smörja! Dialogen kändes onaturlig. Nej, inte bra alls. Tog mig inte igenom hela.

Felicia Axelsson

2009-10-10

Evig. Jag har läst den många gånger, sett filmen och kommer läsa den igen. Så händelserik och mäktig. det är en natt som aldrig tar slut.