Niceville

Stockett, Kathryn

| 2010

"En oförglömlig roman om tre starka kvinnor i sextiotalets Södern". När societetsflickan Skeeter återvänder till hemstaden Jackson i Mississippi efter avslutade universitetsstudier, faller hon tillbaka i sitt gamla liv med bridgespel, tennis och välgörenhetsbaler. Men något hos henne har förändrats; hon vill mer och ser nu annorlunda på tillvaron. Hon drömmer om att bli författare och får så småningom ett jobb på lokaltidningen. Genom sitt arbete får hon kontakt med den svarta hemhjälpen Aibileen, som har förlorat sin ende son men uppfostrat och älskat sjutton vita barn. Deras möte blir början på en udda och också farlig vänskap. Tillsammans med en annan svart hemhjälp - den egensinniga och smarta Minny - bestämmer...

Izabela Kosznik

2016-08-12

2016-08-03 05:56
Vilken pärla till bok! Jag älskar varenda sida i boken. Handlingen utspelar sig staden Jackson i Mississippi där svarta och vita är uppdelade. I boken får vi följa svarta kvinnor som arbetar hos vita damer, och bakom fasaden diskrimineras och förnedras kvinnorna dagligen. Trots det allvarliga ämnet är boken fylld av humor, och så målande karaktär beskrivningar att allt utspelas framför mina ögon.
Niceville är en bok som efter att jag har läst får mig att sitta i flera minuter och tänka, en bok som går direkt i hjärtat och som har fått hederplats i min bokhylla.

2016-06-27

En av dessa omtalade och uppskrivna romaner som alla tycker om. Den här är faktiskt ok. Storyn är bra och bygger ju på det verkliga Mississippi under 60 talet. För mig känns den ändå allt för tillrättalagd och perfekt. Oerhört förutsägbar och den saknar den verkliga dramatiken och djupet som en riktigt bra roman besitter. helt ok avkoppling ungefär som en deckare.

Maria Myrberg

2016-06-11

Vilken historia!!! Värd varenda sekund av läsning !

Hanna Wilhelmi

2015-01-27

Nått så härligt som en bok som blir bara bättre å bättre

Evelina Austen

2014-11-18

En jättebra bok som verkligen engagerar och berör.

Maritha .

2014-09-26

Om det var möjligt skulle den här boken få en tia istället för en femma! Jag har läst många riktigt bra böcker den senaste tiden men tror inte att någon har berört mig lika mycket som den här. Helt enkelt fantastisk!

Anchi L

2014-02-26

För en tid sedan såg jag filmen och jag älskade den. Att den var baserad på en roman visste jag inte (tror jag) förän jag förra veckan sprang på boken i bokhandeln. Jag var bara tvungen att köpa boken och det ångrar jag verkligen inte!! Personerna, handlingen, språket, miljön ja allt fångade mig under det dygn jag inte gjorde annat än läste. En helt underbar bok. Nu går jag och funderar på hur det gick sen för dem alla.

Anna Engström

2014-01-28

Elli H

2013-11-13

Seg de första 350 sidorna, sen steg spänningen och boken blev helt okej mot slutet. Starkt ämne med ärlig skildring. Behandlar ett stort problem.

Pernilla Lindholm

2013-09-18

Filmen är fantastisk. Boken likaså. Läs boken och se filmen!

Ida

2013-08-15

Som alltid när en bok blir väldigt omtyckt av alla så vågar jag knappt läsa den. Tänk om den inte är så bra... Men jag hade inte behövt oroa mig. Jag blir berörd och lär mig tycka om hembiträdena och Skeeter. Det är väldigt modigt gjort och det var kvinnor som Skeeter som krävdes för att börja ifråga sätta saker och ting. Efter bokens slut vill jag veta mer, vad hände sen?

Thilda Karlsson

2013-08-07

En bok som innehåller det mesta. Sorglig, rolig, intressant, historia... Gillar verkligen personligheterna i boken, starka och fängslande!

2013-08-05

Det här är en bok som jag länge sett fram emot att läsa, samtidigt som jag varit lite rädd för att ta mig an den. Jag har nog inte sett ett enda negativt inlägg om Niceville och kände lite press att denna, den måste man ju bara tycka om. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/08/niceville-av-kathryn-stockett.html

Katarina Nord

2013-07-30

En sådan historia, underbar. Känns som om jag förlorat en vän när boken var slut. Hade velat veta mer om hur det gick sen, går & funderara på det.

Estelle Strandmark

2013-07-21

Det här är nog en av mina absoluta favoritböcker. Den har både roliga och sorgliga delar samtidigt som den är väldigt givande och får en till att tänka en hel del. Helt klart läsvärd!

Louise Ö

2013-06-30

En klar femma!! Sträckläsning och tårar på slutet! En STOR upplevelse!! Läs!!!

2013-06-10

Utöver det faktum att jag blev en aning besviken över slutet- jag ville faktiskt veta vad som väntade för Aibileen! Så är boken bland det bästa jag någonsin läst! En stark, provokativ roman, med mycket humor, blandat med allvar. Väldigt, väldigt, väldigt bra! En stark 5a!

Maria Johnson

2013-06-09

Jag sträckläste den.

Jelena Vasiljev

2013-05-09

Denna bok fick mig inte att titta upp under ett helt dygn och dagen efter fick jag nackspärr men det var det värt!! Älskar denna bok!

Erika Emanuel

2013-04-19

Trist att den ska vara baserad på verklighet. Bra intressant välskriven.

O

Olga Lund

2013-03-31

Älskade boken. Rolig,tänkvärt och varm.

emmakicki

2013-01-14

Trivsam bok.

Alekzandra K.

2013-01-13

Den berör, helt klart. Blir intresserad av att läsa mer fakta inom ämnet eftersom det känns svårt, då det är en skönlitterär bok. Som alltid med svåra ämnen. Dock bra med ventilering antar jag, om tuffa ämnen som skönlitteratur.

2013-01-06

Detta var en bra bok. Jag läset den som Ljudbok =)

harriet karlsson

2012-12-18

Ingrid Durhem

2012-11-20

Läsvärd, bra med ljudböcker!! :-)

Anna-Lena Bergman

2012-11-13

Läsvärd och trevlig bok. Mycket stark 3:a!!

Karin Löfstrand

2012-09-05

Riktigt bra, slukades till största delen i en solstol på en strand i Italien. Där gjorde sig denna berättelse, om orättvisorna i amerikanska södern under 60-talet, bra.

Sofia Hansen

2012-08-13

En av de böcker som har berört mig mest någonsin av de jag har läst. Boken är välskriven och ger en bra inblick i hur 60talets södern såg ut med all rasism och människor som kämpade för sin frihet! Den ger också en bra förståelse för varför världen ser ut som den gör idag och man blir både glad, ledsen och förbannad när man läser den. En bok som måste läsas!

Ebba Nilsson

2012-08-06

Stark bok!

Ebba Nilsson

2012-08-06

Stark bok, intressanta karaktärer.

Malin Bredenberg

2012-08-04

Den här boken har jag verkligen fallit för. Vissa partier är hemska, medan vid andra partier skrattade jag så jag nästan grät.

Anne-Sofie Hjelm

2012-07-29

Bästa jag läst, bra blandning av alla ämnen och genrer !!!

Kamali 

2012-07-29

Mysig men ganska seg roman om rasmotsättningar mellan vita medelklasskvinnor och deras hembiträden. Dock inte så engagerande.

Caroline Hagesäter

2012-07-27

Läs den!!! Dröjde sig kvar länge i tankarna. Bäst!

Linda Lagerström

2012-07-27

En fantastisk bok som inte gick att lägga ifrån sig.

Bettan E

2012-07-19

Mycjet intressant! Tyvärr har liknande hänt i nutid!

Irene Malmeling

2012-07-15

En av de bästa böcker jag läst! Tonen i boken är trovärdig, kvinnornas berättelser gripande. Det doftar amerikanska södern, på gott och ont. Skickligt! Varmt!

Anna-Lotta Jadinge

2012-07-02

Helt klart en roman att rekommendera till vem som helst: spännande, välskrivet, sorgligt, lite roligt, och framför allt intressant om den begynnande kampen för svartas rättigheter i 60-talets USA. Välkomponerat, men nästan lite för perfekt - inte mycket för läsaren att fylla i.

En alldeles fantastisk bok, som berör! Kunde inte lägga den ifrån mig - tårarna rann! Men vad hjälper det i den segregerade värld vi lever i?

Tanja Dianova

2012-05-20

Agnetha Vesterdahl

2012-05-19

Verkligen en bra bok, så intressant om miljöer jag visste ganska litet om

Janna Vestberg

2012-05-14

En bok jag inte ville lägga ifrån mig! Jag kom på mig själv att tänka och fundera på karaktärerna och handlingen även de stunder under dagen då jag inte läste. Alla borde läsa den!

Emma jak

2012-04-24

Måste läsas!

Marie Hansson

2012-04-22

Gudomlig, insiktsfull, ögonöppnare.

Natalie Nordström

2012-04-22

Boken tar en tillbaka till en tid som ar svar for manga unga idag att forsta. Skillnaderna, reglerna och forhallandena mellan vita och fargade. Med en sydstatsstad i fokus, skriven av en forfattare som vuxit upp i samma stad med hembitrade i sin familj, ger berattelsen en akta kansla. Personligen ar jag valdigt nyfiken och intresserad av historia som denna bok ger. Fascinerad av att en sadan tid verklign existerat. Detta ar en bok jag varmt rekommenderar vem som helst som alskar att lasa!

Otroligt bra bok om söderns rasistiska mentalitet. Personerna är mycket bra beskrivna och man upplever att man känner dom. Hade gärna sett hushållerskornas arbetsgivares syn på saken också!

Sofia Ericsson

2012-04-14

Jag tycker om boken, men det är allt bra sorgligt att det inte är en sann historia.

Josefine Ejebjörk

2012-03-28

Vad jag är trött nu, men jag ville inte lägga ifrån mig boken när jag var så nära slutet. Intressant också att läsa om Stocketts egna erfarenheter i den amerikanska södern i epilogen.

W

Weronica U

2012-03-18

En bra bok som beskriver hur man har det som hushållerska. Vissa delar av boken var rätt hemska.

Catta Cat On Hat

2012-03-16

Fina personporträtt, pastellfärgad inramning av tragisk historia bara 50 år bort.

Linda Dahlström

2012-03-08

Väldigt bra bok som jag inte kunde lägga ifrån mig.

Veronica Johansson

2012-02-24

Gillade boken och tycker att den bra kritiken är befogad, men skulle inte säga att den bara handlar om "the help" utan också om den vita överklasskvinnan som tänker annorlunda (skeeter).

Annelie S

2012-02-24

Alla som gillar den här boken rekommenderar jag att läsa "Kvinnorna vid Cane River", utspelar sig också i amerikanska södern och handlar om förhållande färgade-vita. Minst lika bra som "Niceville", som jag sträckläste och blev väldigt berörd av.

isak smedfors heldt

2012-02-04

Its one of the best book i have read!!!!!!!everyone should read it!!!!!!

Cecilia Magnusson

2012-02-01

Underbar bok! Behöver inte säga mer egentligen, underbar.

Maria Jönsson

2012-01-30

Samtidigt som jag vill veta allt, vill komma till slutet, så vill jag inte att den ska ta slut...

Johanna Engström

2012-01-29

Helt underbar bok! En streckläsare :) både gråt och skratt.

Tyckte denna bok var helt underbar. Jag är ju intresserad av vardagsliv i olika tidsepoker och kultur så denna passade mig jättebra.

Felicia Dahlqvist

2012-01-21

Vilken läsupplevelse! Ett berättelse som får en att le, skämmas, förundras och som är verkligt intressant. Skriven på ett otvunget sätt där författaren faktiskt har något att berätta. Fantastisk bok, rekommenderar den verkligen!

2012-01-20

Underbar bok! När jag inte läste den längtade jag efter att läsa den. Berättelsen är stark och vacker, och jag förstår varför den fått så bra kritik. Vissa delar var riktiga nagelbitar, jag log och skrattade andra, skämdes och blev arg eller ledsen andra. En riktig känsloroman med ett viktigt ämne! Jag hade riktigt kul när Minny avslöjade vad Det Hemska. Förskräckliga. var.

En härlig, hederlig berättelse utan några konstigheter. Och så bra berättad den är!

Anna Nyman

2012-01-15

Jag gillar den. Irriterande dock att man på svenska gett den titeln Niceville. Känns konstigt att ersätta en engelsk titel med en annan engelsk titel, även om det är ett egennamn.

Sara Swedenmark

2012-01-12

Härlig bok som ger läslust!

Anonym Pseudonym

2012-01-09

Tycker boken är riktigt bra och läsvärd. Men det fattas sidor i min! Efter sida 288 är nästa sida plötsligt 193 igen. Detta fortsätter fram tills sida 224 där det plötsligt hoppar till sida 321. Jag saknar med andra ord sidorna mellan 288 och 321. Jag vill veta vad senatorn hade för kommentar på Skeeters pappas åsikt om brutaliteten mot de färgade! Undrar hur jag skall få reda på det? Kontakta förlaget kanske? Köpte boken som en pocket på en flygplats

charlotte svensson

2012-01-08

Intressant att parallellläsa med Just Kids. Ungefär samma tid, samma land...

Klara Antonsson

2012-01-06

Jäklar va bra!!!

Helena SF

2012-01-03

Lättläst och trevlig, men inte med än en trea.

Jennifer Tydén

2011-12-28

Fantastisk bok och väldigt bra inläst!

Fia Falk

2011-12-27

En riktigt charmig historia om rasism och kampen mot denna i södra USA under 1960-talet. De är de många vitt skilda karaktärerna som gör historien så bra. Rolig, tragisk och sockersöt i ett format. Saknar dock en liten twist på allt.

Ellinor Jakobsen

2011-12-14

Fantastisk bok att gråta

Liza Carlsson

2011-12-13

Fantastisk!

Johanna Kullenberg

2011-12-11

En gripande roman om starka kvinnor som inte viker sig för samhällets orättvisor

Inger Mårtenson

2011-12-07

Att läsa Niceville var som att komma till södern. Jag kände värmen och dofterna. Lite märkligt kändes det också för huvudpersonen var bara lite äldre än jag så jag kommer ihåg marchen med m.King och mordet på kenney och ändå är södern som en annan planet. Jag älskar språket som är så levande. En fantastisk bok

Emma Hortlund

2011-11-26

Det är tidigt 1960-tal och vita societetsdamer i Jackson, Mississippi, har svart hemhjälp. Stockett var själv uppväxt med svart hemhjälp och hennes funderingar kring hur det är att vara svart och passa upp på vita kvinnor och uppfostra deras barn ledde till sist till att hon skrev Niceville.

I boken får man följa två svarta hembiträdens (Aibileen och Minny) och en vit kvinnas (Skeeter) vardag. Skeeter upprörs över behandlingen av svarta och bestämmer sig tillsammans med Aibileen för att skriva en bok om de svartas syn på rollen som hembiträde. Något som innan aldrig har skildrats. Arbetet måste ske i största hemlighet och är riskfyllt för alla inblandade.

Boken är välskriven och levande. Det ska bli intressant att se filmen.

Sari Karlsson

2011-11-26

Underbar bok med mycket känslor - skratt, tårar, ångest, glädje!

Miriam T

2011-11-25

malin norbäck

2011-11-23

Underbar bok. Rolig och tragisk. Spännande, men ändå lugnt tempo. Inblick i slaveriet i Amerika.

Ingrid Almen

2011-11-21

En underbar och tänkvärd bok.

Eva Simonsson

2011-11-15

En mycket bra bok som jag varmt rekommenderar, bra story med fint flyt, jättebra uppläst, ett riktigt nöje att läsa den här, även om den berör ett jobbigt ämne.

Elisabeth J

2011-11-15

Instämmer i hyllningskören!

kristina johansson

2011-11-06

En välskriven bok med spännande karaktärer som behandlar ett viktigt ämne; rasmotsättningarna mellan vita och svarta. Har dock svårt att ge den högre betyg än en svag fyra eftersom jag tyckte att det var lite händelser och att den kunde bli långtråkig...vet inte om det berodde på att det var en ljudbok och att jag är mest van att läsa. Bitvis var dock boken sockersöt och jag tror att den varit mer realistiskt om det varit fokus på ett hembiträde istället för att hoppa mellan flera huvudpersoner, både rika och fattiga. Detta ledde till att boken inte fick den tyngd den var värd.

Maria Lindén

2011-11-01

Åh vad jag tyckte om den här boken! Faktiskt en av de bästa jag någonsin läst! Ofta när en bok är indelad i olika karaktärers perspektiv brukar man få en favorit och vilja stressa fram handlingen till den personen. I denna bok tyckte jag om att läsa om Minny, Aibileen och Miss Skeeter lika mycket. Fantastiska kvinnor!

Gillade också alla "hemligheter" i boken som det tog ett tag att få svar på, t.ex. vad miss Celia gömmer på övervåningen, vad det Fruktansvärt Hemska som Minny har gjort mot miss Hilly är och vad som hände med Constantine.

Underbar bok!

Viktig, spännande och nära skildring av kvinnors livsöden i en intolerant tid.

Annelie Andersson

2011-10-28

Lämnar sista sidan med saknad Miss Skeeter Aibileen o Minny --helt underbara kvinnor Gillade även den smått tossiga miss Celia

Karin Söder

2011-10-25

Berörande, underbar, medkännande. En solklar femma! Så lättläst!

Gunvi Lundqvist

2011-10-23

Niceville berör, svårt att släppa taget när du hugger i. Rekommenderas varmt , vill se filmen oxå. Intressant skulle det sen vara med en uppföljning, boken slutar mitt i på ngt sätt, även om projekt bok blir tryckt, kommer mycket att ändras inte bara i Mississippi. Det är förändringen tid .

Jenny Wikander

2011-10-15

Detta är en bok som handlar främst om 3 kvinnor i 1960-talets Jackson, Missisppi, två svarta kvinnor Abileen och Minny som jobbar som hemhjälpar i vita familjer, och Skeeter,en ung vit kvinna som bestämmer sig för att skriva en bok om hur det är för dom svarta kvinnornas att arbeta i vita familjer. Man känner av hatet, avskyn och avståndstagandet dom vita känner gentemot de svarta delen av befolkningen, men det är också mycket kärlek, värme, glädje och tokigheter i boken. Man ömsom skratter med och ömsom förbannar vissa personer i boken. Och man tänker att...det nog faktiskt finns en hel del kvar att göra vad gäller rashatet. Det finns ju kvar än idag, men inte lika tydligt som på 60-talet - kanske är det farligare nu än då. Den är iaf väl värd att läsa hur många gånger som helst...

inger ericsson

2011-10-14

Underbar bok. LÄS DEN.

Ullis N

2011-10-08

Jag tyckte att boken var läsvärd redan från börja, men för mig togs lite fokus från huvudintrigen bort när det var ett barn (Mae Mobely) som behandlades så illa av sin mamma. Trots att fokuset på det avtog ganska snabbt i boken så följde det med mig länge.

Carin Lundberg Papp

2011-10-05

Mycket bra bok, det som gör att jag bara satte en 4 är att jag upplevde den seg en bra bit in i boken.

Sara Sandquist

2011-10-05

En fantastisk bok! Den kommer garanterat att läsas om, men nästa gång på engelska. Inte för att jag tyckte att översättningen var dålig utan för att jag görna vill jämföra. Skildringen av hur det var i södra USA på 1960-talet öppnade ögonen för att det inte var speciellt länge sen och det fick mig att undra om det är något som jag tar för givet idag. Hur ser dagens samhälle ut. Sen relationen mellan de tre kvinnorna var helt magisk. Niceville kommer helt klart bland mina topp tre!!!

Charlotte Malm

2011-10-04

En vacker bok med många tänkvärda detaljer och med komplexa relationer beskrivna på ett varmt och klokt sätt. Det fanns många fina metaforer som var väldigt träffande. Jag blev tyvärr störd av översättarens dåliga svenska både grammatiskt och av vissa ord som tex veckända. Boktipset trodde jag skulle boken en femma och det gör jag också.

Eva Anderson

2011-10-03

En oförliknelig STOR roman om rasmotsättningarna, civilkurage ... Den har alla ingredienser: spänning, engagemang, språk.

Kenneth Olausson

2011-10-02

Helt förutsägbar kolorerad veckotidningsnovell utdragen till en roman. Detta betyder inte att dramaturgin i boken inte är effektfull, för det är den. Det betyder inte heller att de förhållanden som skildras i boken i delar inte är avskyvärda, för det är dom. Men för en bra roman krävs mer. En besvikelse.

Jonna P

2011-09-27

Jag kunde inte lägga den ifrån mig. Det är den mest omskakande och spännande bok jag läst på mycket länge. Jag kommer minnas den lång tid framöver.

Anna-Karin L

2011-09-26

Fantastisk bok, men tror att den varit ännu bättre att läsa på engelska! Svårt att förstå att det inte är längre sen än mitten på 60-talet detta utspelar sig!! Filmen var också bra, boken bättre, men så brukar det ofta kännas för mig.

Carina Olsson

2011-09-25

En riktigt, riktigt bra bok.
LäsLäsLäs...

Tilda Norén

2011-09-23

En bok som verkligen värmde mitt hjärta. Rekommenderar den till alla jag känner.

Anna Idrestam

2011-09-23

Läs den!!

Lena L

2011-09-22

En underbar berättelse. en läsupplevelse som berör långt in i själen!

Ingela Jakobsson

2011-09-20

Det var riktigt länge sedan jag läste en 5-betygsbok, men nu var det så. En riktigt bra bok för mig med bra spänning! En sträckläsningsbok som kommer att köpas in till min bokhylla då jag bara lånade den första gången.

Jenny Wikander

2011-09-19

En underbar bok!

Anette B

2011-09-18

jag tyckte boken var mysig men var nog för okoncentrerad i början för att gilla den fullt ut. Såg filmen häromdagen och kände att jag nog måste läsa om boken.

Hillevi af Kleen

2011-09-15

Mycket läsvärd och spännande. Svår att lägga ifrån sig.

Gunvor Carlsson

2011-09-14

I boken turas tre kvinnor om att berätta, två färgade hembiträden och en ung vit medelklass kvinna. Det gör att man så intensivt känner för den som berättar och det är så intressant att få att få inblick hur det var i sydstaterna på 1960-talet. Hur otäckt utlämnade de färgade var och att de inte kunde opponera sig mot de vita utan att då bli grymt bestraffade.
En mycket bra bok!

Maria Waller

2011-09-14

läs den på engelska! Översättningen ger inte boken samma känsla tyvärr.

Denise L

2011-09-11

Underbar bok som fångade mig från första sidan, tyckte mycket om hur författaren använde språket, och det var karaktärer som engagerade.

Gunilla Jönsson

2011-08-29

Väldigt bra bok, segade lite på slutet, därav en fyra i betyg.

Conny J

2011-08-28

Ingen dålig bok, men alldeles för lång och innehållslös. Gillar upplägget och miljön..

Sofie Petersson

2011-08-28

Boken ökade i kraft allt eftersom och till slut kunde jag inte sluta läsa. Sträckläste till klockan halv två inatt. Niceville är en bok om kvinnor, fördomar och framförallt om styrkan att bryta konformism.

Helt suverän!

Gunilla Sjöswärd

2011-08-15

En väldigt bra bok men jag störde mig på att översättaren skrev han istället för honom genomgående.Men jag rekomenderar den varmt.

Kerstin K.

2011-08-14

Dra mig baklänges vilken bra historia!

Jessica Nilsson

2011-08-14

helt underbar

Åse Bandling

2011-08-13

Så bra ! Sättet hon skriver och berättar gör att jag nog läste vartenda ord (vilket jag inte ofta gör) Rekommenderas varmt :-)

Marina Trenkoska

2011-07-26

Helt underbar bok! Rekommenderas varmt!

eva arkelid

2011-07-12

Vilken bok, jag ville inte att den skulle ta slut men när den var slut så hade jag hjärtklappning av spänning. En mycket bra skildring av sydstaterna på 1960-t i klass med Mississipi brinner. Mina tankar när jag läste boken var, hur kan man leva generation efter generation och inte räknas som riktiga människor? Vilket hat det måste växa fram inom dessa människor. en bra bok att läsa och samtala runt om man är intresserad av mänskliga rättigheter.

Maria Eriksson

2011-07-01

Läsvärd bok om en brytningstid i synen på färgade människor i Missippi. Får mig att tänka på serien Mad men i beskrivningen av livet.

heidi carlsén

2011-06-17

Beskriver ras konflikterna på 50 talet på ett väldigt bra sätt, den är både sorglig och rolig på samma gång. Målar upp en bild av de starka kvinnor som fanns trots alla motsättningar. Rekommenderas!

Elin Stenblom

2011-05-19

60-talets Jackson, Mississipi är präglat av segregation och den gryende medborgarrättsrörelsen är på väg att förändra samhållet. Utvecklingen är inte enkel och drömmar om jämlikhet krockar konstant med vardagens uppdelning mellan svarta och vita.
Vita överklass kvinnor låter sina barn uppfostras av svarta hembiträden samtidigt som det är otänkbart för familjerna att dela toalett med svarta. Hembiträdena är en intim dela av de vita familjernas vardag men behandlas ofta som mindre värda.
När en vit, priviligerad kvinna får idéen att beskriva de svarta hembiträdenas arbetssituationer sätter hon sin samhällsställning på spel. De hembiträden som väljer att öppna sig för henne riskerar mer än så.
Jag sträckläste boken och fängslades av de starka kvinnoporträtten. Deras livsöden kommer jag att bära med mig länge.

Underbar! Enkel, innerlig, välskriven och tankeväckande. Kan appliceras på allt i livet.

Eva Pettersson

2011-05-13

Väldigt bra bok som verkligen fångade mitt intresse. Fick mig att inse hur nära i tiden det faktiskt var som svarta i USA inte fick åka samma buss som vita, inte gå i samma skolor, använda samma toaletter osv. En bok som lever kvar i tankarna efter att man läst klart den!

Anna Dybeck

2011-04-18

En underbar bok som jag inte ville skulle ta slut! Läste Dödssynden av Harper Lee för någon månad sedan - en riktigt bra combo. Läs båda!!

Linda Åslund

2011-04-07

Nyansrik och välskriven. Råkade sträckläsa den, kunde inte släppa; det var människoöden som engagerade. Gillar också att personer i boken refererar till To Kill A Mockingbird, en av mina absoluta favoriter, som den här boken tids- och innehållsmässigt har mycket starkt släktskap med.

Amelie Adrielsson

2011-03-24

Bästa boken på länge!!!!

Malin H

2011-03-22

kunde inte sluta läsa - det är ju ett gott betyg. viktig berättelse framskriven på ett utmärkt sätt. jag gillade alla huvudpersonerna. tyckte kanske att hilly var lite för mykcet karikatyraktig, som att hon var enda skälet till att jackson var som det var. och även om det är en berättelse om kvinnor så utpekas männen indirekt som utan skuld när det blir en maktgalen kvinna som beskylls för allt.

Anna-Karin Marklund

2011-03-11

Den här boken älskade jag från första sidan. Läs den!

Helen Engholm

2011-03-02

Oh, vilken fin historia. Jag grät och skrattade mig igenom hela boken.

elisabeth u

2011-02-27

en jättebra bok!läs den.

Merja A

2011-02-26

Den här boken kommer jag att läsa om någon/ några gånger. Så gör jag med mina riktiga favoriter! Vilken strålande debutroman!

Tove Skarstedt

2011-02-16

Mycket bra början på denna bok! Hjärtskärande! Efter halva tappar den på något sätt kraften och blir en "vanlig, bra" bok. Den belyser situationen mellan vita och färgade i amerikanska södern i början av sextiotalet, de komplicerade förhållandena som kom sig av att ha en "nigra" hemhjälp i vita familjer, de osynliga linjerna som inte fick överträdas, smärtan när det vita lilla barnet plötsligt upptäcker att den älskade hemhjälpen inte är av samma sort och inte kan behandlas som alla andra, skammen av att behöva låta sig behandlas som en idiot av sin vita korkade husfru.
Helt omöjlig att lägga ifrån sig och jag rekommenderar den varmt till alla! En ögonöppnare även för oss som inte bryr oss om vilken hudfärg våra grannar och vänner har.

Petra Hansson

2011-02-11

Det här är vad jag kallar för en riktig roman. Har det mesta man kan önska sig.

Emma Fägerlind

2011-02-07

På inget sätt lysande, men underhållande och ett bra tidsfördriv. En intressant historia. För söt skriven för ämnet som behandlas, anser jag. För förlåtande, kanske. Det känns också som att författaren tror att romanen är större än den är, och det stör mig.

Charmig roman, skriven med värme.Tänk att det var på 60-talet och de svarta diskriminerades så. De fick inte ens gå på samma toa som de vita

Pia W

2011-01-23

En gripande berättelse. Blev lite för många namn att hålla isär och slutet knöt inte ihop riktigt, men nära en femma.

Merete Madsen

2011-01-04

En alldeles lysande bok om insikter, vänskap, roller, kärlek och övertygelser som utspelas i en miljö och i en tid som inte alls ligger lång bort! Samtida med The Mad Men.

Karin D

2010-12-30

Gillade skarpt! Kändes äkta.

Gitte Jönsson

2010-12-30

Gripande och rörande om orättvisorna den amerikanska södern på 60-talet. Rekommenderas

Pia Stendahl

2010-12-05

Niceville är en väldig charmig, fängslande och hoppfull bok. Det är inte första gången någon berättar om hur förhållandet var mellan de färgade och de vita i sydstaterna men det är ett spännande och nytt perspektiv att berätta utifrån hembiträdernas synvinkel. Niceville är en bok om kvinnlig vänskap, kärlek, mod och viljan att förändra.

Jag fascineras över skildringen av hembiträdernas kärlek till de vita barn de uppfostrar och hur dessa barn som små besvarar denna kärlek. Men när barnen sedan växer upp är det många som vänder hemhjälpen ryggen.

Författaren skildrar slående allt det där som ligger och puttrar under ytan. Något som alla vet men som ingen talar om. Bland annat skildras det hur hemhjälpen kan straffas genom att falskt anklagas för stöld och sedan förlorar jobbet. Därefter är det omöjligt att få en ny anställning. Det som någonstans utgör vardagen för invånarna i Jackson.

Jag tycker om att Stockett även skildrar de människor som bara följer strömmen. Gör som man alltid har gjort, som alla andra och aldrig ifrågasätter sin tillvaro. Dessa människor bär ett stort ansvar att förtrycket fortsatte så länge som det gjorde.

Niceville är en bok som jag inte vill ska ta slut. Jag vill att den ska räcka länge så att jag verkligen får njuta av den.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

En gripande historia om de svarta kvinnors situation i Jackson, Mississippi under den tid då Medborgarrättsrörelsen växer fram. Boken är skriven i ?Borta med vinden?-stil dock med den väsentliga skillnaden att det är de svarta historia som berättas och under en annan tidsperiod. Underbart starka och fascinerande kvinnoporträtt. Ytterligare realism hade inte förstört berättelsen, då jag ibland upplever det lite ?sockersött? och är övertygad om att verkligheten var och är ännu mycket mer förnedrande och integritetskränkande. En bra roman men är inte översvallande.

Bells .

2010-11-19

Rolig, Rörande, Sorglig och Tankeväckande berättelse om de svarta och vita i Mississippi på tidiga 60tal!

Sara Eriksson

2010-11-09

Jag helt enkelt bara älskar den här boken. Den fångade mig från sida ett och fortsatte att fängsla mig. Det är ett intressant ämne, både ur ett etniskt perspektiv, men också ur ett genusvetenskapligt, vilket får min genusnäsa att vibrera av spänning. Lätt att sätta sig in i och bra flyt i berättelsen. Rekommenderas djupt!

En bok som har allt. Intressanta personporträtt,glädje, sorg, spänning och humor. En lärorik bok!

Camilla Eriksson

2010-11-06

En bok som handlar om dom vita och dom svarta rättigheter i Mississippi..En mycket bra roman.

Karin Linge Nordh

2010-10-21

En helt fantastisk roman som får dig att skratta, gråta, fyllas av ilska men även hopp. Ett givet val för alla bokcirklar!

Eva Bommelin

2010-09-29

Underbar bok. Skynda er att köpa eller låna den. Den har mycket att fundera ut på hur vi behandlar andra människor. Respektera varandra rätt.

Louise A

2010-09-16

Vilken bok! Det var länge sen jag läste något så bra, med såna underbara karaktärer. Kan med lätthet se den filmad, och tänker genast på Purpurfärgen tex.

Engelska Väninnan

2010-09-14

En hoppfull roman. Mycket engagerande. En riktigt härlig snyftare.

Elisabeth Karlberg

2010-09-13

En helt fantastisk bok och fantastiska människor som verkligen gjorde avtryck i tillvaron. Läs och begrunda vad integritet kan betyda för människor.