Niceville

Stockett, Kathryn

| 2010

"En oförglömlig roman om tre starka kvinnor i sextiotalets Södern". När societetsflickan Skeeter återvänder till hemstaden Jackson i Mississippi efter avslutade universitetsstudier, faller hon tillbaka i sitt gamla liv med bridgespel, tennis och välgörenhetsbaler. Men något hos henne har förändrats; hon vill mer och ser nu annorlunda på tillvaron. Hon drömmer om att bli författare och får så småningom ett jobb på lokaltidningen. Genom sitt arbete får hon kontakt med den svarta hemhjälpen Aibileen, som har förlorat sin ende son men uppfostrat och älskat sjutton vita barn. Deras möte blir början på en udda och också farlig vänskap. Tillsammans med en annan svart hemhjälp - den egensinniga och smarta Minny - bestämmer...

Izabela Kosznik

2016-08-12

2016-08-03 05:56
Vilken prla till bok! Jag lskar varenda sida i boken. Handlingen utspelar sig staden Jackson i Mississippi dr svarta och vita r uppdelade. I boken fr vi flja svarta kvinnor som arbetar hos vita damer, och bakom fasaden diskrimineras och frnedras kvinnorna dagligen. Trots det allvarliga mnet r boken fylld av humor, och s mlande karaktr beskrivningar att allt utspelas framfr mina gon.
Niceville r en bok som efter att jag har lst fr mig att sitta i flera minuter och tnka, en bok som gr direkt i hjrtat och som har ftt hederplats i min bokhylla.

2016-06-27

En av dessa omtalade och uppskrivna romaner som alla tycker om. Den hr r faktiskt ok. Storyn r bra och bygger ju p det verkliga Mississippi under 60 talet. Fr mig knns den nd allt fr tillrttalagd och perfekt. Oerhrt frutsgbar och den saknar den verkliga dramatiken och djupet som en riktigt bra roman besitter. helt ok avkoppling ungefr som en deckare.

Maria Myrberg

2016-06-11

Vilken historia!!! Vrd varenda sekund av lsning !

Hanna Wilhelmi

2015-01-27

Ntt s hrligt som en bok som blir bara bttre bttre

Evelina Austen

2014-11-18

En jttebra bok som verkligen engagerar och berr.

Maritha .

2014-09-26

Om det var mjligt skulle den hr boken f en tia istllet fr en femma! Jag har lst mnga riktigt bra bcker den senaste tiden men tror inte att ngon har berrt mig lika mycket som den hr. Helt enkelt fantastisk!

Anchi L

2014-02-26

Fr en tid sedan sg jag filmen och jag lskade den. Att den var baserad p en roman visste jag inte (tror jag) frn jag frra veckan sprang p boken i bokhandeln. Jag var bara tvungen att kpa boken och det ngrar jag verkligen inte!! Personerna, handlingen, sprket, miljn ja allt fngade mig under det dygn jag inte gjorde annat n lste. En helt underbar bok. Nu gr jag och funderar p hur det gick sen fr dem alla.

Anna Engstrm

2014-01-28

Elli H

2013-11-13

Seg de frsta 350 sidorna, sen steg spnningen och boken blev helt okej mot slutet. Starkt mne med rlig skildring. Behandlar ett stort problem.

Pernilla Lindholm

2013-09-18

Filmen r fantastisk. Boken likas. Ls boken och se filmen!

Ida

2013-08-15

Som alltid nr en bok blir vldigt omtyckt av alla s vgar jag knappt lsa den. Tnk om den inte r s bra... Men jag hade inte behvt oroa mig. Jag blir berrd och lr mig tycka om hembitrdena och Skeeter. Det r vldigt modigt gjort och det var kvinnor som Skeeter som krvdes fr att brja ifrga stta saker och ting. Efter bokens slut vill jag veta mer, vad hnde sen?

Thilda Karlsson

2013-08-07

En bok som innehller det mesta. Sorglig, rolig, intressant, historia... Gillar verkligen personligheterna i boken, starka och fngslande!

2013-08-05

Det hr r en bok som jag lnge sett fram emot att lsa, samtidigt som jag varit lite rdd fr att ta mig an den. Jag har nog inte sett ett enda negativt inlgg om Niceville och knde lite press att denna, den mste man ju bara tycka om. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2013/08/niceville-av-kathryn-stockett.html

Katarina Nord

2013-07-30

En sdan historia, underbar. Knns som om jag frlorat en vn nr boken var slut. Hade velat veta mer om hur det gick sen, gr & funderara p det.

Estelle Strandmark

2013-07-21

Det hr r nog en av mina absoluta favoritbcker. Den har bde roliga och sorgliga delar samtidigt som den r vldigt givande och fr en till att tnka en hel del. Helt klart lsvrd!

Louise

2013-06-30

En klar femma!! Strcklsning och trar p slutet! En STOR upplevelse!! Ls!!!

2013-06-10

Utver det faktum att jag blev en aning besviken ver slutet- jag ville faktiskt veta vad som vntade fr Aibileen! S r boken bland det bsta jag ngonsin lst! En stark, provokativ roman, med mycket humor, blandat med allvar. Vldigt, vldigt, vldigt bra! En stark 5a!

Maria Johnson

2013-06-09

Jag strcklste den.

Jelena Vasiljev

2013-05-09

Denna bok fick mig inte att titta upp under ett helt dygn och dagen efter fick jag nacksprr men det var det vrt!! lskar denna bok!

Erika Emanuel

2013-04-19

Trist att den ska vara baserad p verklighet. Bra intressant vlskriven.

O

Olga Lund

2013-03-31

lskade boken. Rolig,tnkvrt och varm.

emmakicki

2013-01-14

Trivsam bok.

Alekzandra K.

2013-01-13

Den berr, helt klart. Blir intresserad av att lsa mer fakta inom mnet eftersom det knns svrt, d det r en sknlitterr bok. Som alltid med svra mnen. Dock bra med ventilering antar jag, om tuffa mnen som sknlitteratur.

2013-01-06

Detta var en bra bok. Jag lset den som Ljudbok =)

harriet karlsson

2012-12-18

Ingrid Durhem

2012-11-20

Lsvrd, bra med ljudbcker!! :-)

Anna-Lena Bergman

2012-11-13

Lsvrd och trevlig bok. Mycket stark 3:a!!

Karin Lfstrand

2012-09-05

Riktigt bra, slukades till strsta delen i en solstol p en strand i Italien. Dr gjorde sig denna berttelse, om orttvisorna i amerikanska sdern under 60-talet, bra.

Sofia Hansen

2012-08-13

En av de bcker som har berrt mig mest ngonsin av de jag har lst. Boken r vlskriven och ger en bra inblick i hur 60talets sdern sg ut med all rasism och mnniskor som kmpade fr sin frihet! Den ger ocks en bra frstelse fr varfr vrlden ser ut som den gr idag och man blir bde glad, ledsen och frbannad nr man lser den. En bok som mste lsas!

Ebba Nilsson

2012-08-06

Stark bok!

Ebba Nilsson

2012-08-06

Stark bok, intressanta karaktrer.

Malin Bredenberg

2012-08-04

Den hr boken har jag verkligen fallit fr. Vissa partier r hemska, medan vid andra partier skrattade jag s jag nstan grt.

Anne-Sofie Hjelm

2012-07-29

Bsta jag lst, bra blandning av alla mnen och genrer !!!

Kamali 

2012-07-29

Mysig men ganska seg roman om rasmotsttningar mellan vita medelklasskvinnor och deras hembitrden. Dock inte s engagerande.

Caroline Hagester

2012-07-27

Ls den!!! Drjde sig kvar lnge i tankarna. Bst!

Linda Lagerstrm

2012-07-27

En fantastisk bok som inte gick att lgga ifrn sig.

Bettan E

2012-07-19

Mycjet intressant! Tyvrr har liknande hnt i nutid!

Irene Malmeling

2012-07-15

En av de bsta bcker jag lst! Tonen i boken r trovrdig, kvinnornas berttelser gripande. Det doftar amerikanska sdern, p gott och ont. Skickligt! Varmt!

Anna-Lotta Jadinge

2012-07-02

Helt klart en roman att rekommendera till vem som helst: spnnande, vlskrivet, sorgligt, lite roligt, och framfr allt intressant om den begynnande kampen fr svartas rttigheter i 60-talets USA. Vlkomponerat, men nstan lite fr perfekt - inte mycket fr lsaren att fylla i.

En alldeles fantastisk bok, som berr! Kunde inte lgga den ifrn mig - trarna rann! Men vad hjlper det i den segregerade vrld vi lever i?

Tanja Dianova

2012-05-20

Agnetha Vesterdahl

2012-05-19

Verkligen en bra bok, s intressant om miljer jag visste ganska litet om

Janna Vestberg

2012-05-14

En bok jag inte ville lgga ifrn mig! Jag kom p mig sjlv att tnka och fundera p karaktrerna och handlingen ven de stunder under dagen d jag inte lste. Alla borde lsa den!

Emma jak

2012-04-24

Mste lsas!

Marie Hansson

2012-04-22

Gudomlig, insiktsfull, gonppnare.

Natalie Nordstrm

2012-04-22

Boken tar en tillbaka till en tid som ar svar for manga unga idag att forsta. Skillnaderna, reglerna och forhallandena mellan vita och fargade. Med en sydstatsstad i fokus, skriven av en forfattare som vuxit upp i samma stad med hembitrade i sin familj, ger berattelsen en akta kansla. Personligen ar jag valdigt nyfiken och intresserad av historia som denna bok ger. Fascinerad av att en sadan tid verklign existerat. Detta ar en bok jag varmt rekommenderar vem som helst som alskar att lasa!

Otroligt bra bok om sderns rasistiska mentalitet. Personerna r mycket bra beskrivna och man upplever att man knner dom. Hade grna sett hushllerskornas arbetsgivares syn p saken ocks!

Sofia Ericsson

2012-04-14

Jag tycker om boken, men det r allt bra sorgligt att det inte r en sann historia.

Josefine Ejebjrk

2012-03-28

Vad jag r trtt nu, men jag ville inte lgga ifrn mig boken nr jag var s nra slutet. Intressant ocks att lsa om Stocketts egna erfarenheter i den amerikanska sdern i epilogen.

W

Weronica U

2012-03-18

En bra bok som beskriver hur man har det som hushllerska. Vissa delar av boken var rtt hemska.

Catta Cat On Hat

2012-03-16

Fina personportrtt, pastellfrgad inramning av tragisk historia bara 50 r bort.

Linda Dahlstrm

2012-03-08

Vldigt bra bok som jag inte kunde lgga ifrn mig.

Veronica Johansson

2012-02-24

Gillade boken och tycker att den bra kritiken r befogad, men skulle inte sga att den bara handlar om "the help" utan ocks om den vita verklasskvinnan som tnker annorlunda (skeeter).

Annelie S

2012-02-24

Alla som gillar den hr boken rekommenderar jag att lsa "Kvinnorna vid Cane River", utspelar sig ocks i amerikanska sdern och handlar om frhllande frgade-vita. Minst lika bra som "Niceville", som jag strcklste och blev vldigt berrd av.

isak smedfors heldt

2012-02-04

Its one of the best book i have read!!!!!!!everyone should read it!!!!!!

Cecilia Magnusson

2012-02-01

Underbar bok! Behver inte sga mer egentligen, underbar.

Maria Jnsson

2012-01-30

Samtidigt som jag vill veta allt, vill komma till slutet, s vill jag inte att den ska ta slut...

Johanna Engstrm

2012-01-29

Helt underbar bok! En strecklsare :) bde grt och skratt.

Tyckte denna bok var helt underbar. Jag r ju intresserad av vardagsliv i olika tidsepoker och kultur s denna passade mig jttebra.

Felicia Dahlqvist

2012-01-21

Vilken lsupplevelse! Ett berttelse som fr en att le, skmmas, frundras och som r verkligt intressant. Skriven p ett otvunget stt dr frfattaren faktiskt har ngot att bertta. Fantastisk bok, rekommenderar den verkligen!

2012-01-20

Underbar bok! Nr jag inte lste den lngtade jag efter att lsa den. Berttelsen r stark och vacker, och jag frstr varfr den ftt s bra kritik. Vissa delar var riktiga nagelbitar, jag log och skrattade andra, skmdes och blev arg eller ledsen andra. En riktig knsloroman med ett viktigt mne! Jag hade riktigt kul nr Minny avsljade vad Det Hemska. Frskrckliga. var.

En hrlig, hederlig berttelse utan ngra konstigheter. Och s bra berttad den r!

Anna Nyman

2012-01-15

Jag gillar den. Irriterande dock att man p svenska gett den titeln Niceville. Knns konstigt att erstta en engelsk titel med en annan engelsk titel, ven om det r ett egennamn.

Sara Swedenmark

2012-01-12

Hrlig bok som ger lslust!

Anonym Pseudonym

2012-01-09

Tycker boken r riktigt bra och lsvrd. Men det fattas sidor i min! Efter sida 288 r nsta sida pltsligt 193 igen. Detta fortstter fram tills sida 224 dr det pltsligt hoppar till sida 321. Jag saknar med andra ord sidorna mellan 288 och 321. Jag vill veta vad senatorn hade fr kommentar p Skeeters pappas sikt om brutaliteten mot de frgade! Undrar hur jag skall f reda p det? Kontakta frlaget kanske? Kpte boken som en pocket p en flygplats

charlotte svensson

2012-01-08

Intressant att parallelllsa med Just Kids. Ungefr samma tid, samma land...

Klara Antonsson

2012-01-06

Jklar va bra!!!

Helena SF

2012-01-03

Lttlst och trevlig, men inte med n en trea.

Jennifer Tydn

2011-12-28

Fantastisk bok och vldigt bra inlst!

Fia Falk

2011-12-27

En riktigt charmig historia om rasism och kampen mot denna i sdra USA under 1960-talet. De r de mnga vitt skilda karaktrerna som gr historien s bra. Rolig, tragisk och sockerst i ett format. Saknar dock en liten twist p allt.

Ellinor Jakobsen

2011-12-14

Fantastisk bok att grta

Liza Carlsson

2011-12-13

Fantastisk!

Johanna Kullenberg

2011-12-11

En gripande roman om starka kvinnor som inte viker sig fr samhllets orttvisor

Inger Mrtenson

2011-12-07

Att lsa Niceville var som att komma till sdern. Jag knde vrmen och dofterna. Lite mrkligt kndes det ocks fr huvudpersonen var bara lite ldre n jag s jag kommer ihg marchen med m.King och mordet p kenney och nd r sdern som en annan planet. Jag lskar sprket som r s levande. En fantastisk bok

Emma Hortlund

2011-11-26

Det r tidigt 1960-tal och vita societetsdamer i Jackson, Mississippi, har svart hemhjlp. Stockett var sjlv uppvxt med svart hemhjlp och hennes funderingar kring hur det r att vara svart och passa upp p vita kvinnor och uppfostra deras barn ledde till sist till att hon skrev Niceville.

I boken fr man flja tv svarta hembitrdens (Aibileen och Minny) och en vit kvinnas (Skeeter) vardag. Skeeter upprrs ver behandlingen av svarta och bestmmer sig tillsammans med Aibileen fr att skriva en bok om de svartas syn p rollen som hembitrde. Ngot som innan aldrig har skildrats. Arbetet mste ske i strsta hemlighet och r riskfyllt fr alla inblandade.

Boken r vlskriven och levande. Det ska bli intressant att se filmen.

Sari Karlsson

2011-11-26

Underbar bok med mycket knslor - skratt, trar, ngest, gldje!

Miriam T

2011-11-25

malin norbck

2011-11-23

Underbar bok. Rolig och tragisk. Spnnande, men nd lugnt tempo. Inblick i slaveriet i Amerika.

Ingrid Almen

2011-11-21

En underbar och tnkvrd bok.

Eva Simonsson

2011-11-15

En mycket bra bok som jag varmt rekommenderar, bra story med fint flyt, jttebra upplst, ett riktigt nje att lsa den hr, ven om den berr ett jobbigt mne.

Elisabeth J

2011-11-15

Instmmer i hyllningskren!

kristina johansson

2011-11-06

En vlskriven bok med spnnande karaktrer som behandlar ett viktigt mne; rasmotsttningarna mellan vita och svarta. Har dock svrt att ge den hgre betyg n en svag fyra eftersom jag tyckte att det var lite hndelser och att den kunde bli lngtrkig...vet inte om det berodde p att det var en ljudbok och att jag r mest van att lsa. Bitvis var dock boken sockerst och jag tror att den varit mer realistiskt om det varit fokus p ett hembitrde istllet fr att hoppa mellan flera huvudpersoner, bde rika och fattiga. Detta ledde till att boken inte fick den tyngd den var vrd.

Maria Lindn

2011-11-01

h vad jag tyckte om den hr boken! Faktiskt en av de bsta jag ngonsin lst! Ofta nr en bok r indelad i olika karaktrers perspektiv brukar man f en favorit och vilja stressa fram handlingen till den personen. I denna bok tyckte jag om att lsa om Minny, Aibileen och Miss Skeeter lika mycket. Fantastiska kvinnor!

Gillade ocks alla "hemligheter" i boken som det tog ett tag att f svar p, t.ex. vad miss Celia gmmer p vervningen, vad det Fruktansvrt Hemska som Minny har gjort mot miss Hilly r och vad som hnde med Constantine.

Underbar bok!

Viktig, spnnande och nra skildring av kvinnors livsden i en intolerant tid.

Annelie Andersson

2011-10-28

Lmnar sista sidan med saknad Miss Skeeter Aibileen o Minny --helt underbara kvinnor Gillade ven den smtt tossiga miss Celia

Karin Sder

2011-10-25

Berrande, underbar, medknnande. En solklar femma! S lttlst!

Gunvi Lundqvist

2011-10-23

Niceville berr, svrt att slppa taget nr du hugger i. Rekommenderas varmt , vill se filmen ox. Intressant skulle det sen vara med en uppfljning, boken slutar mitt i p ngt stt, ven om projekt bok blir tryckt, kommer mycket att ndras inte bara i Mississippi. Det r frndringen tid .

Jenny Wikander

2011-10-15

Detta r en bok som handlar frmst om 3 kvinnor i 1960-talets Jackson, Missisppi, tv svarta kvinnor Abileen och Minny som jobbar som hemhjlpar i vita familjer, och Skeeter,en ung vit kvinna som bestmmer sig fr att skriva en bok om hur det r fr dom svarta kvinnornas att arbeta i vita familjer. Man knner av hatet, avskyn och avstndstagandet dom vita knner gentemot de svarta delen av befolkningen, men det r ocks mycket krlek, vrme, gldje och tokigheter i boken. Man msom skratter med och msom frbannar vissa personer i boken. Och man tnker att...det nog faktiskt finns en hel del kvar att gra vad gller rashatet. Det finns ju kvar n idag, men inte lika tydligt som p 60-talet - kanske r det farligare nu n d. Den r iaf vl vrd att lsa hur mnga gnger som helst...

inger ericsson

2011-10-14

Underbar bok. LS DEN.

Ullis N

2011-10-08

Jag tyckte att boken var lsvrd redan frn brja, men fr mig togs lite fokus frn huvudintrigen bort nr det var ett barn (Mae Mobely) som behandlades s illa av sin mamma. Trots att fokuset p det avtog ganska snabbt i boken s fljde det med mig lnge.

Carin Lundberg Papp

2011-10-05

Mycket bra bok, det som gr att jag bara satte en 4 r att jag upplevde den seg en bra bit in i boken.

Sara Sandquist

2011-10-05

En fantastisk bok! Den kommer garanterat att lsas om, men nsta gng p engelska. Inte fr att jag tyckte att versttningen var dlig utan fr att jag grna vill jmfra. Skildringen av hur det var i sdra USA p 1960-talet ppnade gonen fr att det inte var speciellt lnge sen och det fick mig att undra om det r ngot som jag tar fr givet idag. Hur ser dagens samhlle ut. Sen relationen mellan de tre kvinnorna var helt magisk. Niceville kommer helt klart bland mina topp tre!!!

Charlotte Malm

2011-10-04

En vacker bok med mnga tnkvrda detaljer och med komplexa relationer beskrivna p ett varmt och klokt stt. Det fanns mnga fina metaforer som var vldigt trffande. Jag blev tyvrr strd av versttarens dliga svenska bde grammatiskt och av vissa ord som tex vecknda. Boktipset trodde jag skulle boken en femma och det gr jag ocks.

Eva Anderson

2011-10-03

En ofrliknelig STOR roman om rasmotsttningarna, civilkurage ... Den har alla ingredienser: spnning, engagemang, sprk.

Kenneth Olausson

2011-10-02

Helt frutsgbar kolorerad veckotidningsnovell utdragen till en roman. Detta betyder inte att dramaturgin i boken inte r effektfull, fr det r den. Det betyder inte heller att de frhllanden som skildras i boken i delar inte r avskyvrda, fr det r dom. Men fr en bra roman krvs mer. En besvikelse.

Jonna P

2011-09-27

Jag kunde inte lgga den ifrn mig. Det r den mest omskakande och spnnande bok jag lst p mycket lnge. Jag kommer minnas den lng tid framver.

Anna-Karin L

2011-09-26

Fantastisk bok, men tror att den varit nnu bttre att lsa p engelska! Svrt att frst att det inte r lngre sen n mitten p 60-talet detta utspelar sig!! Filmen var ocks bra, boken bttre, men s brukar det ofta knnas fr mig.

Carina Olsson

2011-09-25

En riktigt, riktigt bra bok.
LsLsLs...

Tilda Norn

2011-09-23

En bok som verkligen vrmde mitt hjrta. Rekommenderar den till alla jag knner.

Anna Idrestam

2011-09-23

Ls den!!

Lena L

2011-09-22

En underbar berttelse. en lsupplevelse som berr lngt in i sjlen!

Ingela Jakobsson

2011-09-20

Det var riktigt lnge sedan jag lste en 5-betygsbok, men nu var det s. En riktigt bra bok fr mig med bra spnning! En strcklsningsbok som kommer att kpas in till min bokhylla d jag bara lnade den frsta gngen.

Jenny Wikander

2011-09-19

En underbar bok!

Anette B

2011-09-18

jag tyckte boken var mysig men var nog fr okoncentrerad i brjan fr att gilla den fullt ut. Sg filmen hromdagen och knde att jag nog mste lsa om boken.

Hillevi af Kleen

2011-09-15

Mycket lsvrd och spnnande. Svr att lgga ifrn sig.

Gunvor Carlsson

2011-09-14

I boken turas tre kvinnor om att bertta, tv frgade hembitrden och en ung vit medelklass kvinna. Det gr att man s intensivt knner fr den som berttar och det r s intressant att f att f inblick hur det var i sydstaterna p 1960-talet. Hur otckt utlmnade de frgade var och att de inte kunde opponera sig mot de vita utan att d bli grymt bestraffade.
En mycket bra bok!

Maria Waller

2011-09-14

ls den p engelska! versttningen ger inte boken samma knsla tyvrr.

Denise L

2011-09-11

Underbar bok som fngade mig frn frsta sidan, tyckte mycket om hur frfattaren anvnde sprket, och det var karaktrer som engagerade.

Gunilla Jnsson

2011-08-29

Vldigt bra bok, segade lite p slutet, drav en fyra i betyg.

Conny J

2011-08-28

Ingen dlig bok, men alldeles fr lng och innehllsls. Gillar upplgget och miljn..

Sofie Petersson

2011-08-28

Boken kade i kraft allt eftersom och till slut kunde jag inte sluta lsa. Strcklste till klockan halv tv inatt. Niceville r en bok om kvinnor, frdomar och framfrallt om styrkan att bryta konformism.

Helt suvern!

Gunilla Sjswrd

2011-08-15

En vldigt bra bok men jag strde mig p att versttaren skrev han istllet fr honom genomgende.Men jag rekomenderar den varmt.

Kerstin K.

2011-08-14

Dra mig baklnges vilken bra historia!

Jessica Nilsson

2011-08-14

helt underbar

se Bandling

2011-08-13

S bra ! Sttet hon skriver och berttar gr att jag nog lste vartenda ord (vilket jag inte ofta gr) Rekommenderas varmt :-)

Marina Trenkoska

2011-07-26

Helt underbar bok! Rekommenderas varmt!

eva arkelid

2011-07-12

Vilken bok, jag ville inte att den skulle ta slut men nr den var slut s hade jag hjrtklappning av spnning. En mycket bra skildring av sydstaterna p 1960-t i klass med Mississipi brinner. Mina tankar nr jag lste boken var, hur kan man leva generation efter generation och inte rknas som riktiga mnniskor? Vilket hat det mste vxa fram inom dessa mnniskor. en bra bok att lsa och samtala runt om man r intresserad av mnskliga rttigheter.

Maria Eriksson

2011-07-01

Lsvrd bok om en brytningstid i synen p frgade mnniskor i Missippi. Fr mig att tnka p serien Mad men i beskrivningen av livet.

heidi carlsn

2011-06-17

Beskriver ras konflikterna p 50 talet p ett vldigt bra stt, den r bde sorglig och rolig p samma gng. Mlar upp en bild av de starka kvinnor som fanns trots alla motsttningar. Rekommenderas!

Elin Stenblom

2011-05-19

60-talets Jackson, Mississipi r prglat av segregation och den gryende medborgarrttsrrelsen r p vg att frndra samhllet. Utvecklingen r inte enkel och drmmar om jmlikhet krockar konstant med vardagens uppdelning mellan svarta och vita.
Vita verklass kvinnor lter sina barn uppfostras av svarta hembitrden samtidigt som det r otnkbart fr familjerna att dela toalett med svarta. Hembitrdena r en intim dela av de vita familjernas vardag men behandlas ofta som mindre vrda.
Nr en vit, priviligerad kvinna fr iden att beskriva de svarta hembitrdenas arbetssituationer stter hon sin samhllsstllning p spel. De hembitrden som vljer att ppna sig fr henne riskerar mer n s.
Jag strcklste boken och fngslades av de starka kvinnoportrtten. Deras livsden kommer jag att bra med mig lnge.

Underbar! Enkel, innerlig, vlskriven och tankevckande. Kan appliceras p allt i livet.

Eva Pettersson

2011-05-13

Vldigt bra bok som verkligen fngade mitt intresse. Fick mig att inse hur nra i tiden det faktiskt var som svarta i USA inte fick ka samma buss som vita, inte g i samma skolor, anvnda samma toaletter osv. En bok som lever kvar i tankarna efter att man lst klart den!

Anna Dybeck

2011-04-18

En underbar bok som jag inte ville skulle ta slut! Lste Ddssynden av Harper Lee fr ngon mnad sedan - en riktigt bra combo. Ls bda!!

Linda slund

2011-04-07

Nyansrik och vlskriven. Rkade strcklsa den, kunde inte slppa; det var mnniskoden som engagerade. Gillar ocks att personer i boken refererar till To Kill A Mockingbird, en av mina absoluta favoriter, som den hr boken tids- och innehllsmssigt har mycket starkt slktskap med.

Amelie Adrielsson

2011-03-24

Bsta boken p lnge!!!!

Malin H

2011-03-22

kunde inte sluta lsa - det r ju ett gott betyg. viktig berttelse framskriven p ett utmrkt stt. jag gillade alla huvudpersonerna. tyckte kanske att hilly var lite fr mykcet karikatyraktig, som att hon var enda sklet till att jackson var som det var. och ven om det r en berttelse om kvinnor s utpekas mnnen indirekt som utan skuld nr det blir en maktgalen kvinna som beskylls fr allt.

Anna-Karin Marklund

2011-03-11

Den hr boken lskade jag frn frsta sidan. Ls den!

Helen Engholm

2011-03-02

Oh, vilken fin historia. Jag grt och skrattade mig igenom hela boken.

elisabeth u

2011-02-27

en jttebra bok!ls den.

Merja A

2011-02-26

Den hr boken kommer jag att lsa om ngon/ ngra gnger. S gr jag med mina riktiga favoriter! Vilken strlande debutroman!

Tove Skarstedt

2011-02-16

Mycket bra brjan p denna bok! Hjrtskrande! Efter halva tappar den p ngot stt kraften och blir en "vanlig, bra" bok. Den belyser situationen mellan vita och frgade i amerikanska sdern i brjan av sextiotalet, de komplicerade frhllandena som kom sig av att ha en "nigra" hemhjlp i vita familjer, de osynliga linjerna som inte fick vertrdas, smrtan nr det vita lilla barnet pltsligt upptcker att den lskade hemhjlpen inte r av samma sort och inte kan behandlas som alla andra, skammen av att behva lta sig behandlas som en idiot av sin vita korkade husfru.
Helt omjlig att lgga ifrn sig och jag rekommenderar den varmt till alla! En gonppnare ven fr oss som inte bryr oss om vilken hudfrg vra grannar och vnner har.

Petra Hansson

2011-02-11

Det hr r vad jag kallar fr en riktig roman. Har det mesta man kan nska sig.

Emma Fgerlind

2011-02-07

P inget stt lysande, men underhllande och ett bra tidsfrdriv. En intressant historia. Fr st skriven fr mnet som behandlas, anser jag. Fr frltande, kanske. Det knns ocks som att frfattaren tror att romanen r strre n den r, och det str mig.

Charmig roman, skriven med vrme.Tnk att det var p 60-talet och de svarta diskriminerades s. De fick inte ens g p samma toa som de vita

Pia W

2011-01-23

En gripande berttelse. Blev lite fr mnga namn att hlla isr och slutet knt inte ihop riktigt, men nra en femma.

Merete Madsen

2011-01-04

En alldeles lysande bok om insikter, vnskap, roller, krlek och vertygelser som utspelas i en milj och i en tid som inte alls ligger lng bort! Samtida med The Mad Men.

Karin D

2010-12-30

Gillade skarpt! Kndes kta.

Gitte Jnsson

2010-12-30

Gripande och rrande om orttvisorna den amerikanska sdern p 60-talet. Rekommenderas

Pia Stendahl

2010-12-05

Niceville r en vldig charmig, fngslande och hoppfull bok. Det r inte frsta gngen ngon berttar om hur frhllandet var mellan de frgade och de vita i sydstaterna men det r ett spnnande och nytt perspektiv att bertta utifrn hembitrdernas synvinkel. Niceville r en bok om kvinnlig vnskap, krlek, mod och viljan att frndra.

Jag fascineras ver skildringen av hembitrdernas krlek till de vita barn de uppfostrar och hur dessa barn som sm besvarar denna krlek. Men nr barnen sedan vxer upp r det mnga som vnder hemhjlpen ryggen.

Frfattaren skildrar slende allt det dr som ligger och puttrar under ytan. Ngot som alla vet men som ingen talar om. Bland annat skildras det hur hemhjlpen kan straffas genom att falskt anklagas fr stld och sedan frlorar jobbet. Drefter r det omjligt att f en ny anstllning. Det som ngonstans utgr vardagen fr invnarna i Jackson.

Jag tycker om att Stockett ven skildrar de mnniskor som bara fljer strmmen. Gr som man alltid har gjort, som alla andra och aldrig ifrgastter sin tillvaro. Dessa mnniskor br ett stort ansvar att frtrycket fortsatte s lnge som det gjorde.

Niceville r en bok som jag inte vill ska ta slut. Jag vill att den ska rcka lnge s att jag verkligen fr njuta av den.

P www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

En gripande historia om de svarta kvinnors situation i Jackson, Mississippi under den tid d Medborgarrttsrrelsen vxer fram. Boken r skriven i ?Borta med vinden?-stil dock med den vsentliga skillnaden att det r de svarta historia som berttas och under en annan tidsperiod. Underbart starka och fascinerande kvinnoportrtt. Ytterligare realism hade inte frstrt berttelsen, d jag ibland upplever det lite ?sockerstt? och r vertygad om att verkligheten var och r nnu mycket mer frnedrande och integritetskrnkande. En bra roman men r inte versvallande.

Bells .

2010-11-19

Rolig, Rrande, Sorglig och Tankevckande berttelse om de svarta och vita i Mississippi p tidiga 60tal!

Sara Eriksson

2010-11-09

Jag helt enkelt bara lskar den hr boken. Den fngade mig frn sida ett och fortsatte att fngsla mig. Det r ett intressant mne, bde ur ett etniskt perspektiv, men ocks ur ett genusvetenskapligt, vilket fr min genusnsa att vibrera av spnning. Ltt att stta sig in i och bra flyt i berttelsen. Rekommenderas djupt!

En bok som har allt. Intressanta personportrtt,gldje, sorg, spnning och humor. En lrorik bok!

Camilla Eriksson

2010-11-06

En bok som handlar om dom vita och dom svarta rttigheter i Mississippi..En mycket bra roman.

Karin Linge Nordh

2010-10-21

En helt fantastisk roman som fr dig att skratta, grta, fyllas av ilska men ven hopp. Ett givet val fr alla bokcirklar!

Eva Bommelin

2010-09-29

Underbar bok. Skynda er att kpa eller lna den. Den har mycket att fundera ut p hur vi behandlar andra mnniskor. Respektera varandra rtt.

Louise A

2010-09-16

Vilken bok! Det var lnge sen jag lste ngot s bra, med sna underbara karaktrer. Kan med ltthet se den filmad, och tnker genast p Purpurfrgen tex.

2010-09-14

En hoppfull roman. Mycket engagerande. En riktigt hrlig snyftare.

Elisabeth Karlberg

2010-09-13

En helt fantastisk bok och fantastiska mnniskor som verkligen gjorde avtryck i tillvaron. Ls och begrunda vad integritet kan betyda fr mnniskor.