Ni kommer sakna mig

Herngren, Moa

| 2017

Actionfylld skildring om livet i utkanten av samhället Jag är sjutton år. Det har gåttt mindre än 24 timmar sen jag bestämde mig för att bli vuxen och jag är redan kriminell. Nu är jag på rymmen från polisen i skogen. När mamma åker till Dalarna med sin nya kärlek och pappa flyger till Mallorca med sin nya familj blir My ensam kvar i stan på sommarlovet. Båda föräldrarna tror att My är med den andra. Istället för att avslöja misstaget bestämmer hon sig för att dra och klara sig på egen hand. Om hon inte är önskvärd så ska de slippa henne.Det blir startskottet på några turbulenta månader där My får lära sig allt om att överleva utan jobb och utan pengar. Hon bryter sig in i huset hon bodde i som liten i ett desperat försök att hitta tillbaka till en tryggare tillvaro. Hon bosätter sig i ett läger i skogen, befolkat av människor som vill leva utanför samhället, hamnar i händerna...

Hillevi Wahl

2018-01-14

"Ni kommer att sakna mig" är en så fantastiskt bra ungdomsroman så den borde få Augustpriset! Nu väntar jag på uppföljningen om My. För den kan ju inte sluta där!

2017-05-17

Moa Herngrens böcker tycker jag mycket om. Jag har tidigare läst fyra romaner och en ungdomsbok av henne. Romanerna är Allt är bara bra, tack, Jag ska bara fixa en grej i köket, Jag skulle aldrig ljuga för dig, och Hon hette Jennie. Ungdomsboken är Homecoming Queen.

Alla Moa Herngrens böcker är väldigt välskrivna, handlar alltid mycket om relationer, har stor igenkänningsfaktor, och väjer inte för svåra ämnen.

Ni kommer sakna mig är en bok i genren Unga vuxna, men jag tycker definitivt att den kan läsas med stor behållning av alla åldrar. Boken är helt fristående, men handlar om samma unga kvinna som i boken Homecoming Queen.

Rekommenderar absolut boken, som handlar om en sjuttonårig kvinnas sökande efter sin plats i livet. Den är både gripande och spännande, och mycket bra. Rekommenderar även alla Moa Herngrens tidigare böcker.