Ängeln i London

Ekbom, Charlotte

Hallå? ropade Angelika men fick inget svar. Ljudet av hennes egen röst ekade i huvudet. Hon ryckte till när hon såg sig själv i hallspegeln och vände sig instinktivt bort. Precis som på flygplatsen fick hon en egendomlig känsla av att någon iakttog henne. Tolvåriga Angelika reser själv till London för att hälsa på sin pappa Gustav. Tanken är att mamma Sissela också ska komma dit efter någon vecka, men Angelika inser snart att ingenting kommer bli som hon tänkt sig.Gustav jobbar jämt, Sissela drar sig för att boka biljetten och Angelika lämnas ensam kvar i lägenheten i London. Samtidigt börjar märkliga saker hända. Vem är den underliga mannen på flygplanet? Vad vill den gamla damen på kyrkogården och vilken är hemligheten som alla tycks känna till utom Angelika? Kommer deras familj någonsin vara tillsammans igen? När Angelikas farmor dyker upp bestämmer de sig tillsammans för...

Stinas_boksida

2021-03-11

12-åriga Angelas pappa jobbar i London. Nu närmar det sig jul och Angela ska åka dit själv, medan hennes mamma kommer om några dagar.

Det blir inte som Angela tänkt sig i London. Hennes mamma skjuter bara upp sin resa och hennes pappa bara jobbar och har inte tid att umgås.
Hon känner sig bortglömd av sina föräldrar, så det är tur hon har sin farmor där.

Samtidigt händer det konstiga saker. Angela känner sig iakttagen, en äldre kvinna syns överallt och en man vet vem hon är. Och vad är det för hemlighet föräldrarna har som hon inte får veta.

Detta är en underbar feelgood för yngre. Den är spännande och berör väldigt mycket. Här finns ensamhet, rädsla, oro, sorg, hemligheter och besvikelse.
Mystiken gör att man vill läsa mer för att få veta vad som händer. Man är fast från första sidan.

Boken är en kapitelbok med stor text och har ett fint språk. Den vänder sig till 9-12 år, och jag tror den fungerar flera år till.

Stinas_boksida

2021-03-11

2021-03-06

Det här är en fin och väldigt bra ungdomsbok som jag gärna rekommenderar. Språket flyter på bra och den är relativt lättläst. Bra bok att läsa själv men skulle nog även fungera som högläsningsbok.

”Ängeln i London” är en bok om familjehemligheter, men även om ensamhet, oro och vänskap. Oro över sina föräldrar och frågan: ska de skilja sig? Allt beskrivs på ett målande och fint sätt. Boken är spännande och historien berör mig.

@barnbokstips

2021-03-05

Ängeln i London är en feelgood för åldern ca 9-12 år och en riktig bladvändare. Angelika är 12 år och reser till London för att hälsa på sin pappa som flyttat dit för att jobba. Mamma och Angelika är kvar i Sverige men varför vill mamma inte följa med och hälsa på pappa? Angelika oroar sig mer och mer för att hennes föräldrar ska skilja sig. Angelika har sett fram emot att upptäcka London med pappa men han bara jobbar och jobbar och till slut får Angelikas farmor komma och vara med henne istället. På flyget ner möter Angelika en man som verkar veta vem hon är och när hon första dagen ska upptäcka London själv så hamnar hon på en kyrkogård och känner en konstig känsla och möter en mystisk tant. Dessutom verkar alla veta något som Angelika inte vet. Vad pratar de vuxna om när de tror att hon inte hör och varför får Angelika inte veta? Jag ville hela tiden fortsätta läsa för att få veta hur det skulle gå och vad det var de vuxna försökte hålla hemligt. Det tror jag barn i bokslukaråldern också vill göra om de läser boken. Dessutom tror jag många barn kan känna igen sig i Angelika som oroar sig och tror att föräldrarna ska skilja sig och som upplever att de inte har tid för henne. Jag som vuxen blir irriterad och arg på hennes föräldrar och deras beteende, man märker också distansen i relationen till föräldrarna eftersom hon kallar dem Gustav och Sissela och inte pappa och mamma. London är en favoritstad och jag längtar alltid dit så kul att få hänga i London lite. En bok jag tror många barn, kanske särskilt tjejer uppskattar. Utgiven av Idus förlag och skriven av Charlotte Ekbom som även skrivit relationsromaner för vuxna.

@barnbokstips

2021-03-05

Sarasbokhyllor

2021-02-22

Angelika sitter på ett plan till London. Hennes pappa Gustav har varit där och jobbat ett tag och nu ska hon åka dit för att hälsa på. Hennes mamma Sissela ska komma lite senare så att familjen kan fira jul ihop. Men mamman skjuter upp biljettköpet hela tiden och Angelika blir orolig att hon inte ska komma alls. På flygplanet träffar Angelika en man som säger att hon ärvt sin mammas vackra ögon. Hur vet han vem Angelikas mamma är. Väl på plats blir Angelika besviken då pappa och hans kollega Liv jobbar hela tiden. Angelika känner sig även iakttagen emellanåt. Vad ska en ensam tolvåring göra i London? Som tur var dyker farmor upp.

Språket är mycket vackert precis som innehållet. Det här är en berättelse om föräldrar som inte uppmärksammar sitt barn ordentligt. Om en sorg. Om rädsla för en skilsmässa. Om en härlig farmor. Om hemligheter.

Med lite inslag av mystik, en spännande resa, julkänsla, familjehemligheter och sorg har författaren skapat en vacker historia som säkerligen tilltalar målgruppen men även en äldre generation. Jag läste ut den i ett svep. Den gick inte att lägga ifrån sig. Tänk vilken fin tv-julkalender detta skulle kunna bli.

Jag har läst Ängeln i London av Charlotte Ekbom, boken är utgiven av Idus förlag 2020. Angelika är tolv år och reser till London för att hälsa på sin pappa. Han har bott där i några månader för att jobba. Det är snart jul och mamma har lovat att komma efter till London för att fira med Angelika och pappa. Mamma skjuter hela tiden på sin resa med olika ursäkter och pappa jobbar hela tiden. Angelikas resa till London blir inte alls som hon har tänkt sig och hon spenderar mycket tid på egen hand, även om hon inte alltid känner sig helt ensam. Många frågor snurrar i Angelikas huvud när hon promenerar runt i stadsdelen Hampstead där pappa bor: Ska mamma och pappa skiljas? Vad är det för hemlighet som alla utom Angelika verkar känna till? Vem är den gamla damen på kyrkogården? I Ängeln i London beskrivs besvikelse, oro och ensamhet på ett fint och trovärdigt sätt. Språket flyter bra och är vackert beskrivande och jag fastnade för boken redan på första sidan. Jag gillar mystiken i boken, både de egendomliga känslor som Angelika ibland upplever, familjehemligheten och hur det ska bli för Angelikas familj. Ängeln i London är en riktigt fin bok med lagom mycket av det mesta som jag verkligen vill rekommendera! Boken riktar sig främst till ålderskategorin 9-12 år och det tycker jag är en bra riktlinje, men jag tror även att den passar många i ålderskategorin 12-15 år.