The Neverending Story

Ende, Michael

| 1976

Unicorns, dragons, sprites, will-o?-the-wisps: the inhabitants of an enchanted world. And into this world ? through the pages of an old book ? ventures Bastian, a lonely boy of ten or twelve. But Fantastica is slowly decaying, its Childlike Empress dying. Only a real human being can set things right by giving the Empress a new name. Bastian takes up the challenge, and finds himself crossing the Swamps of Sadness and the Silver Mountains, meeting sorcerers and giants, bats and night-hobs, gnomes and racing snails, as he journeys bravely toward the Ivory Tower, Bastian?s quest is filled with all the wonders of myth and fairy tale. It is a fantasy adventure that will capture your heart ? and recapture the magical dreams of childhood.

Annelotte Grezel

2013-05-26

En av mina favoritbcker hr i vrlden! :)
Den r jttebra, jag skulle med gldje tvinga hela vrlden att lsa den. :)

Sanna Carlborg

2013-05-05

De bsta bckerna (som denna) lses lika grna av vuxna som barn som tvrtom. Det tyder p flera niver av briljans. Hr finns bde spnning och filosofi att inhmta. Kan man frestlla sig ngot finare n en vlgjord hyllning av fantasi och krlek? Sjlv lste jag p originalsprk, spred ut min lsning p tv estetiskt underbart utformade upplagor. Det frhjde upplevelsen nnu mer.

Petra Dahlgren

2013-04-24

Jag vill s grna ge denna boken 5-stjrnor! Men det gr inte!
Jag fastna liksom aldrig fr den, frdes aldrig med in i historien, det frblev bara en bok fr mig.
Jag har alltid lskat filmen, sedan jag var liten och hade drfr skyhga frvntningar p boken.

Egentligen r det nog en helt underbar bok, men vi klickade aldrig riktigt.

Saskia Rubensson

2013-04-04

Briljant historia som genom ett episkt ventyr suddar ut grnser fr fantasins begrnsningar. Den vackraste hyllningen till fantasin som jag ngonsin lst, ven om brjan av boken kan vara lite trg... . Men jag kommer att tvinga mina framtida barn att lsa den.

Saskia Rubensson

2013-04-04

Emelie A

2012-08-27

Verkligen ett episkt sagoventyr som inte liknar ngot annat jag lst.

Mnga berttelser fr barn r inte bara fr barn, utan har mnga olika niver.
P en niv ventyrsberttelse, p en annan vishet frmedlad i symbolik, sdana r Michael Endes berttelser. Genom att lsa en bok kan man ing en process som frndrar ens frstelse av sjlv, om man behver det. Det fungerar drfr att vi mnniskor har ett frestllningsliv som liknar varandras.
"G den undre och inre vgen: Det som r botten i dig r botten ocks i andra" som Gunnar Ekelf skrev i sin dikt Jag tror p den ensamma mnniskan.

"Det finns s mnga portar till Fantsien, pojken min. Mnga mnniskor mrker aldrig den saken. Allt beror p i vems hnder de hr bckerna hamnar."
"S d r den ondliga historien olika fr var och en?"
"Det kan du lita p", understrk herr Koriander "och dessutom rr det sig inte bara om bcker, utan det finns ocks allehanda andra mjligheter att ta sig ver till Fantsien och tillbaka igen. Det kommer du sjlv att mrka s smningom." /sidan 468

"Det finns mnniskor som aldrig kan finna vgen till Fantsien, och det finns mnniskor, som kan gra det, men sedan blir kvar dr fr all famtid. Och sedan finns det ocks ngra som frdas till Fantsien och sedan tervnder till sin egen vrld. (...) Och det r de som gr bda vrldarna friska." /sidan 467

Vrlden Fantsien som det mesta av Den ondliga historien utspelar sig i, pminner inte s litet om det som C.G. Jung kallade "Det kollektiva omedvetna". Ngra av Den ondliga historiens "syskon" bland junginspirerade fantasyberttelser r Donaldsons Krnikorna om Thomas Covenant och Ursula Le Guins vrlden-serie.

"En drm kan ju inte bara g upp i intet sedan ngon en gng drmt den. Men om mnniskan som drmde den inte behller den i sitt minne - vart tar den d vgen? Jo, d hamnar den hr hos oss i Fantsien, djupt nere i vr jords innandmen. Dr avlagras glmda drmmar i tunna, tunna skikt, det ena ovanp det andra. Ju djupare man grver, dess ttare ligger de. Hela Fantsien vilar p en fast grund av glmda drmmar." /sidan 440

Den ondliga historien r en meta-roman. Det innebr i detta fall att boken i sig spelar en huvudroll i romanen. Detta r en verraskande avancerad berttarstruktur fr att vara skriven fr barn, och detta kan vara en orsak till att den frenklande filmatiseringen av boken ftt en lngt strre popularitet n boken i sig. Mnga har sett filmatiseringarna av Den ondliga historien. Ni ska veta att bokens berttelse skiljer sig frn filmens.

Huvudpersonen Bastian kommer till Fantsien och fr genom AURYN makt att uppfylla sina nskningar, men hans sjlvfrakt driver honom in i eskapistiska drmmerier dr han hller p att frlora sig sjlv, istllet fr att finna sig sjlv.

Bastian hade visat lejonet inskriptionen p klenodens baksida. "Vad kan det betyda?" undrade han. "GR VAD DU VILL, det mste vl nd betyda att jag fr gra allt som jag har lust till, eller vad tror du?"
"Nej", sa han med djup och mullrande rst, "det betyder att du bara br gra det som r din sanna och verkliga nskan och vilja. Och ingenting kan vara svrare n det." /sidan 250

"Nu har du funnit din sista och slutgiltiga nskan" sade hon till slut."Din verkliga nskan och vilja r att kunna lska" /sidan 432

Jag tror att mnga av oss, liksom Bastian i boken, anvnder fantasin till flykt istllet fr att frstelse. Det r skillnad p vad vi tror oss vilja ha och vad vi egentligen behver...

Anna Sandstedt

2012-01-16

lskar alla bcker som handlar om bcker!

Paul Karlsson

2011-10-10

Denna bok hade jag i mnga r varit nyfiken p att lsa sedan dagen jag fick veta att den gamla filmklassiker jag vuxit upp med faktiskt var baserad p en bok. Mycket r ocks sig likt frn filmen d man lser boken. Fr att kort sammanfatta vad den handlar om s r huvudkaraktren den mobbade pojken Bastian.Han springer av en slump in och gmmer sig p ett gammalt bokantikvariat dr han sjl en mystisk bok som heter "Den ondliga historien". Han gmmer sig p vinden p den skola han gr p. Dr brjar han lsa boken och slits snart med i handlingen fr att senare upptcka att han ocks r en del av den ondliga historien. D han lser s r det hans fantasi och att han tror p det han lser som pverkar den vrld som i boken boken heter Fantasia. Till skillnad frn filmen s fortstter boken d Bastian faktiskt kommer till landet Fantasia fr att ta ventyret vidare. Den handling som dyker upp i filmen uppfljare. Budskapet i hela boken r att man aldrig ska sluta att ha drmmar och bevara sin fantasi. Ett vackert budskap i en fantasy bok tycker jag. S den liknar inte ngot annat jag lst. Lite seglst r den frsts emellant. Men den kan starkt rekommenderas.

Bra bok :)

Maria Johnson

2011-02-15

kurslitteratur

Liza Bolin

2011-02-09

En av de bcker jag lst flest gnger. Fenomenal!

Charlotta CG

2010-10-06

En bok som gjorde oerhrt starkt intryck p mig i barndomen och d hade jag den som en av mina absoluta favoriter. Nr jag senare brjat lsa om den fr min dotter fr den inte lika hgt betyg av mig som vuxen - det r helt enkelt ngot i skrivstilen - men drfr fr den dock en fyra fr lovpris ska den ha trots allt.

Jenny Li

2010-08-17

Jag ger betyg efter vad jag tyckte som barn - jag har lst om den som vuxen, och d rcker sprket inte riktigt till. Men det R en barnbok, och som barn lskade jag den hr frbehllslst (och var djupt krnkt av de usla filmerna som smutsade ner bokens namn...!).

R Lindqvist

2009-11-24

Jag hade ganska stora frvntningar p denna ungdomsklassiker och tyvrr blev jag mycket besviken. Historien intresserar mig inte alls, hela boken knns fr lng och jag tycker inte att ngon i boken r srskilt sympatisk. Jag fick tvinga mig att lsa den till slut. Ett litet plus fr den fr metapoetiken.

Nioo S

2009-08-10

Den bsta boken jag har lst, hittills.

Victoria G

2009-06-11

En av mina frsta och strsta lsupplevelser!

Jens Bur

2009-06-11

En magisk berttelse, gjorde ett vldigt stort intryck p mig nr jag lste den p mellanstadiet.