Never Let Me Go

Ishiguro, Kazuo

| 2005

In one of the most acclaimed and original novels of recent years, Kazuo Ishiguro imagines the lives of a group of students growing up in a darkly skewered version of contemporary England. Narrated by Kathy, now 31, Never Let Me Go hauntingly dramatises her attempts to come to terms with her childhood at the seemingly idyllic Hailsham School, and with the fate that has always awaited her and her closest friends in the wider world. A story of love, friendship and memory, Never Let Me Go is charged throughout with a sense of the fragility of life.

Kamali 

2018-03-11

Vemodig, kylig, tankeväckande. Det osentimentala språket engagerar mig dock inte och jag intresserar mig ytterst lite för karaktärerna. Beror det på översättningen?

Kim M. Kimselius

2018-02-24

Språket fångar mig direkt, rakt, enkelt och rikt. Miljön är en engelsk internatskola. Redan från början byggs mystiken upp. Vad är det egentligen som händer där på skolan? Är det något speciellt med eleverna? Bit för bit nystas verkligheten upp och är nog så skrämmande. Den skildrar en framtid som jag hoppas aldrig blir verklighet, där vissa individer är mindre värda än andra. Eleverna har många frågor, som de så småningom listar ut svaren på själva.

Jag älskar verkligen den här boken och rekommenderar dig varmt att läsa den!

SP

2018-02-02

En bok som smyger på en.

2017-12-08

Efter en timmes lyssnande sover jag som en stock. Efter sammanlagt fyra timmars lyssnande så raderar jag radioföljetongen från min spelare. Mirja Turestedt läser här förträffligt bra, och jag hade troligtvis inte orkat komma hälften så långt ifall jag läst den för hand- men handlingen, intrigen, karaktärerna, till och med språket- tråkigt, tråkigt, tråkigt. Men så förstår jag ju också sällan storheten i de som tilldelas nobelpriset. På rak arm kan jag enbart komma på Doris Lessing som faktiskt tilltalat mig av de sista tjugo nobelpristagarna som jag brytt mig om att prova på att läsa. Den här har jag totalt glömt inom en vecka. Ingenting som jag kan rekommendera.
Mitt slutbetyg blir en solklar, 1:a!

Therese Olsson

2017-10-28

Lågmäld och annorlunda historia. Över förväntan, men skeendena kunde varit fylligare och en del luckor hade jag gärna sett blev ifyllda betydligt tidigare i handlingen.

Nina Gustafsson

2017-10-08

Denna dystopi rymmer otroligt många teman och stannar kvar hos mig länge.

Zack Simone

2017-04-16

En allegori över människans existensvillkor, berättad genom underutvecklade människor som lever i en egen värld, fast i vår. Det är våldsamt trist och fullständigt osannolikt.

Karl-Gustav Öberg

2016-06-30

Det tar ett tag innan läsaren fastnar, men sen...
Ledtrådarna kommer en och en tills man inser det hemska syftet.

Solveig Andersson

2016-04-07

Superb! Hela skapelseproduktionen av den här romanen är förträfflig. Läs den!

2015-12-04

Stark dystropi. Vänskapen är i centrum av denna berättelse. Hur påverkas vänskapen av yttre och inre omständigheter. Deprimerande och rörande. Välskrivet som vanligt av Ishiguro. En stark 3:a

Elin Nilsson

2013-02-19

Surrealistisk historia som vecklar ut sig allt eftersom. Trots att det i början var obegripligt vad boken egentligen handlade om, grips jag som vanligt av Ishiguros berättelse. Trevlig läsning.

Antonieta Goncalves

2013-01-04

After having read about how people think about this book I felt I had to interfere. I am not sure about the Swedish version, and of course reading a book in translation is never the same thing. Yet, I feel that in order to understand this kind of plot one should have some basic notions about literature. For instance, the use of the unreliable narrator and only this technique makes the story plausible, then it does not matter who the characters are. I hope that people read this and next time just think before you write.

Antonieta

Pauline Karlsson

2012-09-09

Jag ogillar precis allt med den här boken! Från den dåliga storyn, töntiga dialogerna, bristen på bakgrundsbeskrivning till berättandet och dramaturgi som stundtals hade platsat i en barnbok.

Evelina Svejd

2012-08-01

tråkig bok som trots intressant tema inte blir mer än ett långt enformigt berättande av en förutsägbar och tråkig karaktär.

Simon S

2012-06-20

En mörk och dyster bok som samtidigt är fylld med mycket värme och kärlek. Boken växer sig större för varje sida jag läst och slutet lämnade mig verkligen inte oberörd. Visst kan berättandet ibland bli lite enformigt, men det hindrar inte boken från att vara lysande.

Taliah Pollack

2012-05-24

Älskar precis allt med den här boken.

Ulrica Landqvist

2012-03-05

En rörande berättelse som griper tag i läsaren.

Elin Stenblom

2011-03-28

Intressant bok där relationerna är i fokus och där bakgrunden är tankvärd.

Matilda Palmqvist

2010-12-15

Oerhört svår att betygsätta. Visst är den hopplös, frustrerande och torr, men den vänder om till något man överhuvudtaget inte förväntade sig. Vill man ha någon slags omskakande thriller så är det här helt fel val. Den här säger så mycket mer, om än väldigt tyst.

Stig Björkman

2010-09-25

Inte bara dystopisk och deprimerande utan även deprimerande i sin rigida språkdräkt.

A Bookaholic Swede

2010-07-08

Välskriven om än tragisk bok.

Sophie Sundin

2010-05-31

MYCKET bra bok och väldigt tänkvärd.

Ingrid Selnes

2010-05-25

Obehaglig, tragisk, dyster berättelse som stannar kvar i minnet, men nåt obestämbart gjorde att jag inte tyckte den var så bra som jag trodde. Ämnet, språket, det känsloneutrala....jag vet inte, men den berör, absolut.

Karin Lundberg

2010-03-27

Levde tyvärr inte upp till mina höga förväntningar. Inte heller så gripande som jag hade trott...

Engelska Väninnan

2010-02-20

Boken kan naturligtvis läsas på många sätt. Jag läste den strax efter min mors död. För mig blev det en allegori och sorgesång om våra livsvillkor. Allt ska förgås. Ett knappt och enkelt språk. En mycket naiv kvinna är här vårt språkrör. Ett mästerverk.

Merja A

2010-01-22

Sträckläste denna oerhört skrämmande, spännande och bra bok. Det blir nog svårt att släppa den ur tankarna. Velade mellan 4 och 5 i betyg,

Anton Johansson

2009-12-14

En av mina absoluta favirotböcker, kanske till och med nr 1. Måste läsas... berör starkt... upplösningen gav äckelkänslor i hela kroppen!

Annika Sjöström

2009-11-19

Den gör sååååååååå ont i hjärtat! Jag hade den i tankarna flera veckor efter att jag läst ut den.

Ulla Englund

2009-10-26

Läsningen lämnar en obehaglig känsla efter sig, obehaglig och svår att skaka av sig

Tove Skarstedt

2009-10-07

Jag kände mig också lite ambivalent till den här boken. Lite tråkig, lite obehaglig. Lite alltför väntad avslutning men klart välskriven. Samtidigt önskade man att det skulle hända något av verkligt värde i den. Jag begriper mig kanske inte helt på den - kan det vara så enkelt?

Emma Utter

2009-10-07

Har väldigt svårt att betygsätta den här boken. Den blev bara obehagligare och obehagligare ju mer jag förstod av vad boken faktiskt handlade om. Det som stannar kvar i mig efteråt är hur boken lyckats fånga hur människans vilja mot socialisering och hemmahörande kan vinna över överlevnadsinstinkten! Jag slutade aldrig vänta på att de skulle komma på att de kunde säga nej till sitt livsöde och slå sig fria. Boken får en två vilket inte är helt rättvist utan mer ett utslag av att jag inte vill bli rekomenderad fler liknande böcker av boktipset. För mig var den alltför obehaglig!

Conny Andersson

2009-07-26

Gud så tråkig! När boken var slut så väntade man fortfarande på att en handling skulle komma igång! Ogillar verkligen skrivsättet när man ständigt hoppar fram och tillbaks och upprepar sig igen och igen. Verkligen ingen bok för mig - och som jag slänger istället för att som vanligt ge till någon annan att läsa!

Björn Olsson

2009-07-01

Som vanligt bra av Ishiguro. Historia där obehaget kryper fram stegvis. Mycket bra berättat. Tänkvärd.

Helena Hellsberg

2009-06-30

Detta är en toppenbok som förenar ett dramatiskt ämne med en lågmäld stil på språket, vilket är en intressant kombination. Jag rekommenderar dock starkt att man inte tar reda bokens handling i förväg utan bara läser den rakt av och låter hjärnan börja arbeta.

Louise A

2009-06-26

Oerhört gripande, vackert men samtidigt mystiskt berättande om barn som föds med ett syfte.