Never let me go

Ishiguro, Kazuo

| 2017

Kathy, Tommy och Ruth växte upp på ett isolerat internat på den engelska landsbygden. De fostrades till att tro att de var speciella och att deras hälsa var viktig, inte bara för dem själva utan även för samhället. Men varför var de egentligen där? När Kathy i 30-årsåldern tänker tillbaka på sin uppväxt börjar hon minnas saker. Hon minns hur folk som sökte sig utanför internatets grindar inte kom tillbaka och hur människor som kom utifrån verkade vara livrädda för dem. När minnesbilderna fogas samman går sanningen så sakteliga upp för Kathy.Never let me go är en skildring av tre barns gemensamma uppväxt, men också en skönlitterär kommentar till en vår tids stora etiska frågor: genetik och kloning.

Isabella Lindegård

2022-07-07

Mysig och obehaglig på samma gång.. lite tragisk också

Linnéa G

2022-06-17

Boken berör ett väldigt intressant ämne och har ett upplägg som man borde ryckas med i, men själva storylinen, hur denna fortlöper och är skriven är mest av allt märkligt i sammanhanget. Som många andra här påpekat skrivs boken i en dagboksstil men det är inte det som skaver tycker jag (huvudpersonen är ett barn/ungdom så det känns ganska rimligt) men det faktum att boken stannar på relationsnivå några vänner emellan och deras typ utflykter och aldrig lyfts till struktur och samhällsnivå... Ett konstigt val att skriva på det sättet och om det vardagliga om ett sådant tungt ämne. Det är säkert någon tanke med det men det blir inte bra med bara relationer och tjafs när den intressanta grundidén blir bortskriven i bakgrunden. En svag trea.

&

🌷📖🌷

2022-05-26

En bok som inte levde upp till förväntningarna. Väldigt mystisk och vilseledande - välskriven. Däremot känns det som att det inte hände så mycket förrän i slutet, i min mening väldigt seg. Samtidigt är detta INTE min typ av bok, så gillar man dystopier är den absolut värd ett försök, men slopa de höga förväntningarna.

2020-04-04

Redan från start har boken en krypande obehaglig stämning och författaren beskriver ytterst detaljerat och målande, men inte särskilt värderande, en hemsk dystopi. Det blir som en helt normal vardag som inte ifrågasätts när det handlar om en extremt oetisk livsstil. Men minst lika mycket som det handlar om detta (och för tankarna till exempelvis dagens djurhållning) handlar det om vänskap och kärlek och de hierarkier som finns under framför allt tonåren. Det handlar lika mycket om det som inte sägs och det som något ger sken av. Mästerligt!

Alice

2019-08-30

Lite segt i början men sedan blir den intressant. En originell och sorglig roman

Terese Olofsson

2019-08-20

Blev aldrig tråkig, men rycktes heller aldrig med. Hade höga förväntningar med tanke på både Nobelpriset och hyllningarna av just den här boken i synnerhet, men...mja.

Dock ett spännande tema och tidvis mystisk stämning.

Sara Hellberg

2019-05-22

För en gångs skull var filmen bättre än boken. Boken har en dagbokslik berättarstil i stil med "då hände det här, han sa, hon, sa, jag tänkte" tjötigt och inte så kul...

Elisabeth Redegard

2019-05-10

Mycket tankeväckande bok!

Matilda Persson

2019-03-20

Skulle absolut inte säga att bokens beskrivning matchar vad som faktiskt händer i boken. Språket känns lite som en 15-årings dagbok och till och från blev det lite väl hoppigt. ”The big reveals” nämns bara i förbifarten och får ingen kraft. Miljöer och händelser kan få flera sidors beskrivningar men människorna får man knappt någon bild av alls.

Seg start men när man väl kom in i den gick den ganska snabbt att läsa. Skulle varken säga att den är bra eller dålig. Jag har läst den men skulle tyvärr inte tipsa andra om att läsa den.

Jenny Kyllergård

2019-01-18

Fantastisk

LouiseY

2018-11-02

Till en början gillade jag språket, men historien faller platt. Kände ingenting för någon av karaktärerna och boken kändes oändligt lång och tråkig. Läste färdigt bara för att jag inte villa sluta mitt i.

Kent Wallman

2018-11-02

En trög start men historien växer efter hand. Tänkvärt om hur människan anpassar sig till vad som förväntas av henne.

Thilda Karlsson

2018-08-25

Perfekt bokklubbs bok för att starta diskussion. Tyvärr fångar inte språket mig alls och blir inte engagerad i karaktärerna.

Hur mycket rättar vi oss efter ödet utan att revoltera? Hur mycket ifrågasätter vi och påverkar vart vi hamnar?

Anna Svensson

2018-08-02

Gripande berättelse med ett intressant tema. Jag saknade dock en förklaring till varför ingen i boken ifrågasätter det som sker. Jag fann det osannolikt att en stor grupp barn och ungdomar helt skulle acceptera sitt öde helt utan frågor, speciellt givet miljön i vilken de växer upp. Det osannolika i karaktärernas reaktioner gjorde att karaktärerna inte riktigt kändes äkta och gjorde det svårt att helt ryckas med.

Philip Stenström

2018-07-29

Never Let Me Go - Kazuo Ishiguro

På ett isolerat internat vid namn Hailsham, på den engelska landsbygden, går eleverna Kathy, Ruth och Tommy. Kathy, i 30-årsåldern, reflekterar och återberättar sin skolgång och uppväxt och börjar minnas skrämmande och underliga saker från tiden på internatet. Varför var de egentligen placerade på internatet? De har samtliga blivit försedda med förmyndare och skolas av lärare. De fostras och skolas att tro att deras hälsa är det viktigaste, för dem och samhället. Men det föreligger en större lögn än de kan tänka sig. En sådan som ska omkullkasta dem och deras liv för alltid.

I det borttappade hörnet Norfolk, England, återfinns Kathy, Ruth och Tommy. De är de borttappade barnen som handlingen centrerar kring. Deras öden kantas av isoleringen och indoktrinering i ett system som exploaterar dem. Det är en skrämmande och spännande roman i vilken författaren och Nobelpristagaren Kazuo Ishiguro lyckas skildra en gripande berättelse om kloning och genetik. Det är en roman om moraliska och etiska grundprinciper samt ansvaret och konsekvenser för framställningen av människor. Det är en handling som berör viktiga övergripande samhällsfrågor, men också sådana på individnivå och hur enskilda personers liv påverkas av dessa.

Romanen ger upphov till flera starka och fundersamma frågeställningar om hur kreativitet avslöjar en persons sanna själ och kanske till och med om klonade människor faktiskt har en själ. Därtill är det en tankeställare kring hur vårt samhälle ska förhålla sig etiskt till kloning och genetik. Vad är liv och hur värderar man egentligen liv? Romantiteln, Never Let Me Go, är väl genomtänkt och kraftfull. Förutom att det är huvudkaraktären Kathys favoritlåt är det också en titel som bär en genomslagskraft som sannerligen tränger in sig i läsarens själ och lämnar enorma avtryck. Det är en låt som bär enorm genomslagskraft och djup i handlingen. Never Let Me Go är en roman som när man lagt ned är svår att återhämta sig ifrån.

Malin Magnander

2018-04-29

Kamali 

2018-03-11

Vemodig, kylig, tankeväckande. Det osentimentala språket engagerar mig dock inte och jag intresserar mig ytterst lite för karaktärerna. Beror det på översättningen?

Kim M. Kimselius

2018-02-24

Språket fångar mig direkt, rakt, enkelt och rikt. Miljön är en engelsk internatskola. Redan från början byggs mystiken upp. Vad är det egentligen som händer där på skolan? Är det något speciellt med eleverna? Bit för bit nystas verkligheten upp och är nog så skrämmande. Den skildrar en framtid som jag hoppas aldrig blir verklighet, där vissa individer är mindre värda än andra. Eleverna har många frågor, som de så småningom listar ut svaren på själva.

Jag älskar verkligen den här boken och rekommenderar dig varmt att läsa den!

SP

2018-02-02

En bok som smyger på en.

2017-12-08

Efter en timmes lyssnande sover jag som en stock. Efter sammanlagt fyra timmars lyssnande så raderar jag radioföljetongen från min spelare. Mirja Turestedt läser här förträffligt bra, och jag hade troligtvis inte orkat komma hälften så långt ifall jag läst den för hand- men handlingen, intrigen, karaktärerna, till och med språket- tråkigt, tråkigt, tråkigt. Men så förstår jag ju också sällan storheten i de som tilldelas nobelpriset. På rak arm kan jag enbart komma på Doris Lessing som faktiskt tilltalat mig av de sista tjugo nobelpristagarna som jag brytt mig om att prova på att läsa. Den här har jag totalt glömt inom en vecka. Ingenting som jag kan rekommendera.
Mitt slutbetyg blir en solklar, 1:a!

Therese

2017-10-28

Lågmäld och annorlunda historia. Över förväntan, men skeendena kunde varit fylligare och en del luckor hade jag gärna sett blev ifyllda betydligt tidigare i handlingen.

Nina Gustafsson

2017-10-08

Denna dystopi rymmer otroligt många teman och stannar kvar hos mig länge.

Zack Simone

2017-04-16

En allegori över människans existensvillkor, berättad genom underutvecklade människor som lever i en egen värld, fast i vår. Det är våldsamt trist och fullständigt osannolikt.

Karl-Gustav Öberg

2016-06-30

Det tar ett tag innan läsaren fastnar, men sen...
Ledtrådarna kommer en och en tills man inser det hemska syftet.

Solveig Andersson

2016-04-07

Superb! Hela skapelseproduktionen av den här romanen är förträfflig. Läs den!

2015-12-04

Stark dystropi. Vänskapen är i centrum av denna berättelse. Hur påverkas vänskapen av yttre och inre omständigheter. Deprimerande och rörande. Välskrivet som vanligt av Ishiguro. En stark 3:a

Elin Nilsson

2013-02-19

Surrealistisk historia som vecklar ut sig allt eftersom. Trots att det i början var obegripligt vad boken egentligen handlade om, grips jag som vanligt av Ishiguros berättelse. Trevlig läsning.

Antonieta Goncalves

2013-01-04

After having read about how people think about this book I felt I had to interfere. I am not sure about the Swedish version, and of course reading a book in translation is never the same thing. Yet, I feel that in order to understand this kind of plot one should have some basic notions about literature. For instance, the use of the unreliable narrator and only this technique makes the story plausible, then it does not matter who the characters are. I hope that people read this and next time just think before you write.

Antonieta

Pauline Karlsson

2012-09-09

Jag ogillar precis allt med den här boken! Från den dåliga storyn, töntiga dialogerna, bristen på bakgrundsbeskrivning till berättandet och dramaturgi som stundtals hade platsat i en barnbok.

Evelina Svejd

2012-08-01

tråkig bok som trots intressant tema inte blir mer än ett långt enformigt berättande av en förutsägbar och tråkig karaktär.

Taliah Pollack

2012-05-24

Älskar precis allt med den här boken.

Ulrica Landqvist

2012-03-05

En rörande berättelse som griper tag i läsaren.

Elin Stenblom

2011-03-28

Intressant bok där relationerna är i fokus och där bakgrunden är tankvärd.

Matilda Palmqvist

2010-12-15

Oerhört svår att betygsätta. Visst är den hopplös, frustrerande och torr, men den vänder om till något man överhuvudtaget inte förväntade sig. Vill man ha någon slags omskakande thriller så är det här helt fel val. Den här säger så mycket mer, om än väldigt tyst.

Stig Björkman

2010-09-25

Inte bara dystopisk och deprimerande utan även deprimerande i sin rigida språkdräkt.

A Bookaholic Swede

2010-07-08

Välskriven om än tragisk bok.

Sophie Sundin

2010-05-31

MYCKET bra bok och väldigt tänkvärd.

Ingrid Selnes

2010-05-25

Obehaglig, tragisk, dyster berättelse som stannar kvar i minnet, men nåt obestämbart gjorde att jag inte tyckte den var så bra som jag trodde. Ämnet, språket, det känsloneutrala....jag vet inte, men den berör, absolut.

Karin Lundberg

2010-03-27

Levde tyvärr inte upp till mina höga förväntningar. Inte heller så gripande som jag hade trott...

2010-02-20

Boken kan naturligtvis läsas på många sätt. Jag läste den strax efter min mors död. För mig blev det en allegori och sorgesång om våra livsvillkor. Allt ska förgås. Ett knappt och enkelt språk. En mycket naiv kvinna är här vårt språkrör. Ett mästerverk.

Merja A

2010-01-22

Sträckläste denna oerhört skrämmande, spännande och bra bok. Det blir nog svårt att släppa den ur tankarna. Velade mellan 4 och 5 i betyg,

Anton Johansson

2009-12-14

En av mina absoluta favirotböcker, kanske till och med nr 1. Måste läsas... berör starkt... upplösningen gav äckelkänslor i hela kroppen!

Annika Sjöström

2009-11-19

Den gör sååååååååå ont i hjärtat! Jag hade den i tankarna flera veckor efter att jag läst ut den.

Ulla Englund

2009-10-26

Läsningen lämnar en obehaglig känsla efter sig, obehaglig och svår att skaka av sig

Tove Skarstedt

2009-10-07

Jag kände mig också lite ambivalent till den här boken. Lite tråkig, lite obehaglig. Lite alltför väntad avslutning men klart välskriven. Samtidigt önskade man att det skulle hända något av verkligt värde i den. Jag begriper mig kanske inte helt på den - kan det vara så enkelt?

Emma Utter

2009-10-07

Har väldigt svårt att betygsätta den här boken. Den blev bara obehagligare och obehagligare ju mer jag förstod av vad boken faktiskt handlade om. Det som stannar kvar i mig efteråt är hur boken lyckats fånga hur människans vilja mot socialisering och hemmahörande kan vinna över överlevnadsinstinkten! Jag slutade aldrig vänta på att de skulle komma på att de kunde säga nej till sitt livsöde och slå sig fria. Boken får en två vilket inte är helt rättvist utan mer ett utslag av att jag inte vill bli rekomenderad fler liknande böcker av boktipset. För mig var den alltför obehaglig!

Conny Andersson

2009-07-26

Gud så tråkig! När boken var slut så väntade man fortfarande på att en handling skulle komma igång! Ogillar verkligen skrivsättet när man ständigt hoppar fram och tillbaks och upprepar sig igen och igen. Verkligen ingen bok för mig - och som jag slänger istället för att som vanligt ge till någon annan att läsa!

Björn Olsson

2009-07-01

Som vanligt bra av Ishiguro. Historia där obehaget kryper fram stegvis. Mycket bra berättat. Tänkvärd.

Helena Hellsberg

2009-06-30

Detta är en toppenbok som förenar ett dramatiskt ämne med en lågmäld stil på språket, vilket är en intressant kombination. Jag rekommenderar dock starkt att man inte tar reda bokens handling i förväg utan bara läser den rakt av och låter hjärnan börja arbeta.

Louise A

2009-06-26

Oerhört gripande, vackert men samtidigt mystiskt berättande om barn som föds med ett syfte.