Netraya

Wistrand, Lovisa

| 2020

Netraya dör för tidigt, hon är bara nitton år, men när hon ska bli tilldelad sin dödsvärld gör hon motstånd och allt blir fel. Tillsammans med dödsanden Imorfes kastas hon in i en värld där allt vill förinta henne. På kort tid måste hon finna sin väg ut, för annars blir hon kvar för alltid. Netrayas mål är dock större än så: hon vill tillbaka till sin egen värld. Hon vill leva. Imorfes enda uppgift är att ta Netraya till dödsvärlden som hon till varje pris vill undvika, och skulle han misslyckas möts han av ett öde värre än döden. Men när Netraya och Imorfes blir förälskade kompliceras allt. Är kärlek värd att dö för?

4,5/5

Lovisa Wistrand är verkligen en mästare när det kommer till världsbyggen. Det är väldigt detaljerat och jag lever mig verkligen in i miljöerna och berättelsen. Och är i mångt och mycket ganska glad över att bara läsa om det och slippa vara med.

Det är lätt att känna igen Wistrands skriftspråk, tycker jag. Det är det inte bara miljöerna som är uttänkta och egna, utan även olika tidsmarkörer ändras. Tack och lov finns det en liten lista med i början av boken så det är lättare att hänga med i vad de olika tidsorden betyder. Det är inte så att jag inte hänger med i berättelsen utan att hela tiden ha koll på tidsorden. Berättelsen är skriven på ett sådant sätt att jag förstår ändå när det är bråttom eller inte. Dessutom är det lätt att känna igen en Wistrand-karaktär när man har läst ett par böcker. I de böcker jag läst av författaren hittills har det varit ganska tydliga drag åt bitska kvinnliga huvudkaraktärer som har mycket skinn på näsan och som är väldigt sarkastiska och ironiska i sitt sätt.

I början av boken störde det mig lite att Netraya är så väldigt lik Iszaelda från Alvblods-trilogin (och Imorfes är inte långt ifrån Atares heller) men ju mer jag kommer in i boken och hur allt skiljer sig i övrigt, desto mindre tänker jag på likheterna.

Det är inte ett särskilt stort persongalleri egentligen, och det är skönt att slippa ha koll på så många karaktärer samtidigt som det är helt nya världar och helt nya ord. Jag gillar Netraya, och jag gillar Imorfes med. Men ibland vill jag bara skaka om dem och säga åt dem att sluta vara så himla löjliga. Skulle aldrig göra det dock, för är det två jag inte vill ha emot mig är det nog de här två. Jag gillar också att det börjar lite som en askungesaga när det kommer till Netraya och hennes familj och att jag också får lite tankar mot Bröderna Lejonhjärta i och med att Netraya förändras efter döden.

Det är en lättläst och snabbläst bladvändare som är indragande och spännande redan från första sidan. Vändningarna är snygga och i mångt och mycket oväntade. Och jag älskar slutet. Det är helt fantastiskt. Det skulle inte göra mig något om det kommer en fortsättning på berättelsen, även om också känns färdig. Det är inga röda trådar som lämnas ofärdiga men jag vill veta mer. Vad händer med Netrayas familj, speciellt hennes syster? Och vad händer med Netraya när allt tar slut? Jag vill veta nuuu!

Lovisa levererar som vanligt! <3

Jag bara älskar spännande kärlekshistorier. Jag fastnade redan efter första sidan av Netraya. Beskrivningarna är helt underbara, och jag kände på mig att detta skulle vara en lyckad fantasybok. Lovisa Wistrand har skapat unika karaktärer, och en handling som är helt fantastisk. Boken har en perfekt blandning mellan spänning och romantik, och jag fullkomligt älskade Netraya och Imorfes. Jag hade inte haft något problem med att följa paret i en till bok.

Det är intressant att boken börjar- och slutar på ungefär samma sätt, jag tycker att Lovisa Wistrand har ett unikt skrivsätt som fångar läsaren direkt. Dessutom är jag fascinerad över hur detaljerad boken är. Jag märkte verkligen att författaren har lagt energi på miljöerna och världarna, vilket är ett stort plus eftersom jag tycker att fantasyböcker ofta har för enkla världsbeskrivningar. Netraya är en fantasybok som måste läsas, speciellt om man gillar unika miljöer, djupa relationer och spännande action. Stort tips!

Tack till Lovisa Wistrand och Whip Media för recex!

Netraya dör för tidigt, och när hon är ämnad att få sin dödsvärld flyr hon. Hennes dödsande, Imorfes, måste hinna ikapp henne och ta tillbaka henne till sin dödsvärld för att inte få ett straff som är värre än döden. Men medan Imorfes försöker få Netraya tillbaka till sin dödsvärld bildas en relation mellan dem som är något de aldrig tidigare upplevt. Kärlek.

Jag har läst alla böcker av Lovisa Wistrand och jag kan inte med ord beskriva hur enormt taggad jag var på att äntligen ha den här i handen. Mina förväntningar var skyhöga, så jag försökte att vänta med att läsa den så att de inte skulle vara orimliga. Men jag kunde inte, och boken mötte och var till och med över mina förväntningar. Jag älskade allt i den här boken - och jag behöver mer. Snälla, säg att vi får en del 2 i den här världen (eller tio)? Jag vill bara hänga mer med Imorfes, Netraya och Agrippas. Speciellt Agrippas.

I Wistrands tidigare böcker har jag ibland haft svårt att förstå världarna, men i den här är världsbygget fantastiskt. Allting som sker spelas upp i en film i huvudet och det är så lätt att visualisera sig allt; allt från monster, till karaktärer och till världen. Netrayas och Imorfes kärlekssaga börjar med hat, och det är något alldeles speciellt i hur Wistrand skapar karaktärer för även om jag vet att de kommer bli tillsammans så längtar jag bara till den där första kyssen redan när de träffats och hon gör fiende-till-älskare-tropen helt fantastisk.

Jag har faktiskt inte en enda negativ sak att säga, det här var perfektion. Tack Lovisa Wistrand, för en fantastisk bok. Så sluta nu att läsa min recension och se till att på något sätt få tag på den här boken så att du kan sluka den!