Netherland

O'Neill, Joseph

| 2008

Abandoned amid the offbeat inhabitants of the Chelsea Hotel when his English wife and son return to London following September 11th, Hans, a banker originally from the Netherlands, struggles to find himself in his adopted country, until he stumbles upon a vibrant New York cricket subculture and the charismatic Chuck Ramkissoon. 40,000 first printing.

2011-11-23

Pminner han inte om McEwan, trkig och ordrik? En herr-roman?

Odile A

2011-02-02

Hade ocks skyhga frvntningar p denna hyllade bok. Visst, den r vackert skriven. Trots detta lyckades historien lyckades aldrig engagera mig och huvudpersonen Hans frblev lite fr frgls.

Thomas Rosswall

2011-01-19

Jag vet inte varfr jag aldrig kom in i boken, som hyllats sedan den publicerades. Jag grips aldrig av historien om en engelsman, som tillsammans med en man frn Trinidad frsker skapa frstelse fr cricket i USA samtidigt som hans fru och barn flyttar tillbaka till England. So what?

Christian Rydberg

2010-05-02

Jag har tacksam utsikt nr jag sammanfattar denna bok. Utanfr flygplansfnstret ndrar lapptcket av krar frg med grda och klimatzon. Stderna ser ut som utspnda spindelnt dr sm gnistrande kristaller fastnat. P sina hll slingrar sig svarta floder mrka partier av centraleuropeisk skog p hll en harmoni mellan det organiska och allt mnniskan skapat tycks underordnat och anpassat till ngot strre. Det r ltt att svva ivg i ett plan mot Madrid. Ngra timmar som gjorda fr att smlta det verk ONeill valt att axla. Och Nederlnderna tyckts strka sina dammar och kommer hlla det stora havet borta nnu ett tag. Boken r en av de dr som gr ont men vrmer, en av de som frklarar varfr det r sorgligt med folk som r rds melankolin att nrvaron av densamma frvisso pminner om vr brcklighet, men ocks om att vi r del av ngot enormt. Det finns en mngfald som pulserar och borde tas vara p istllet fr som idag utgra grogrund fr s mycket skit (p sina hll) att det kanske gr en dag. Och jag vill pminna alla att utan denna vind av insikt , ja kalla den melankoli, avdramatiseras allt till banala trivialiteter dr allt mste vara glatt frsteligt eller ingenting alls. Jag ryser vid tanken p denna fattiga men ack s vanliga vrldsbild. Den r farlig. D kommer denna roman som en gva.
Hollndaren Hans van der Broeck ser sin fru ta sonen och fly frn New York efter terrorattacken 2001. De lmnar en stad i knslomssiga ruiner fr hopp om trygghet i London. Kvar sitter han ensam i en tillfllig lgenhet i en enorm stad, ptagligt ambivalent infr tanken p framtiden, ktenskapet, faderskapet och p sin roll som vrldsmedborgare. Och visst r det denna vilsenhet som mjliggr hans nya bekantskaper. Chuck Ramkissoon kommer frn Trinidad, en man till synes utan rdsla. I Brooklyns mest avlgsna utkant gror hans planerade livsverk. Grsfltet klipper och vattnar han med stor mhet medan finansirer sks p annat hll (aningen suspekta metoder). Platser ska snart bli en internationell arena fr den mellan Chuck och Hans gemensamt lskade Cricketen en av vrldens strsta sporter, i stort sett osynlig och ignorerad i USA. Chuck drivs av vidunderliga ambitioner Napoleansk beslutsamhet. Det hade kanske gtt vgen, men det r ingen lek att ena folk genom New York Cricket Club - cricket fr demokrati, som medicin och fredsmklare. Mngfaldens sknhet vitaliseras med ett slagtr i vrlden Staten Island, Atlanten, Trinidad, Haag och Pakistan. Att skriva boken kan ses som en uppgift stor nog och en skdarplats rcker lngt fr mig. Bara en sdan sak som att f en att tnka stort genom ngot till synes obetydligt som en sport. Sprkligt? Frga ngon annan, jag har svrt att vara kritisk. Kanske inte originellt eller enastende, men berttandet och tonen r tilltalande och nrvaron sveper undan mina ftter. Att tilltas tnka bortom grnser r stort, men ocks en sjlvklarhet ett mste. Nederland bjuder till nya vgar. En fnsterplats mellan Stockholm och Madrid r bara en bonus fr sentimentaliteten.