Nere för räkning i Paris och London

Orwell, George

| 2012

Långt före Günter Wallraff och Barbara Ehrenreich gjorde George Orwell socialreportage bland de allra mest utsatta i samhället genom att själv göra sig utsatt. I Nere för räkning i Paris och London redogör han för en litet längre period i Paris, när han antingen är arbetslös och svälter eller jobbar hänsynslöst långa dagar i den labyrintiska restaurangkällare där kaffekök och disk är belägna, och för en litet kortare period i London, när han går på luffen och känner av den hårda regimen på det offentligas natthärbärgen. Nere för räkning i Paris och London är Orwells debutbok. Händelserna som han berättar om timade i slutet av 1920-talet, och boken där han berättar om dem kom ut 1933. Bland journalistikens klassiker är detta en av höjdpunkterna.Förord av Peter Luthersson.

Peter Ramström

2020-11-15

😀

Per Englund

2011-08-05

Trots att den handlar om fattigdom och svält så vill jag ändå vara med personerna i boken.

Anders Bergqvist

2010-09-28

Det här är Orwell som bäst. Fantastisk stilist, läs den gärna på engelska, och fascinerande innehåll. Självbiografiska upplevelser från Paris och London när Orwell självmant levde som en utslagen. Trots bokens mörkare sidor är den underhållande skriven och lätt att läsa.