Neo bäst på tv-spel

Neo har aldrig varit bäst på någonting. Särskilt inte på tv-spel. När han får spelet alla vill ha ser han chansen. Men är det viktigast att vara bäst eller att vara en bra kompis?En berättelse om vänskap, avundsjuka och tv-spel. Neo bäst på tv-spel är en lättläst bok. Den passar perfekt när det är dags att lära sig att läsa.

Neo spelade tv spel men sin kompis men hon är mycket bättre en Neo . Men de kom ut ett nytt tv-spel som dom lovade att om nån av dom fick de skulle de spela tillsammans. Men då nästa dag i skolan hade en kille redan fått det. så hans kompis började va mer med han. så när Neo fyllde år så fick han de och han spelade utan henne för att bli bättre en hon.

Fin & tänkvärd med magiska illustrationer!

Jag har läst Neo bäst på tv-spel som är skriven av Sofie Silverbring och illustrerad av Johanna Zverzina, boken är utgiven av Idus förlag 2019. Neo och Salma är bästa kompisar, när de leker brukar de spela tv-spel. Salma är jätteduktig, om Neo hade ett eget spel så skulle han också kunna vara lika duktig. När Neo fyller år får han ett spel som Salma inte har. Neo vill bli bäst på det nya spelet och äventyrar sin vänskap med Salma. Jag tycker att Neo bäst på tv-spel beskriver det krångliga i att vilja vara bättre än sin bästa kompis och samtidigt vara bästa kompis på ett jättebra sätt. Jag tror att de flesta kan känna igen sig i de känslor och situationer som utspelas i boken. Illustrationerna är fina, charmiga och moderna med stor kulturell mångfald bland karaktärerna. Boken är lätt att läsa med lite text och många bilder. Ett jättefint läslovstips till barn i ålderskategorin 6-9 år!

@barnbokstips

2019-10-17

Min 6-åring gillar tv-spel och han gillar boken Neo bäst på tv-spel. Vi har läst den flera gånger senaste dagarna. Neo och Salma är bästisar och spelar tv-spel men det är jobbigt att Salma är bättre än Neo. Han önskar sig ett nytt spel som han kan få bli bäst på, men när han får det så glömmer han liksom bort sin kompis och hur blir det när man glömmer sina kompisar? Och frågan är om det är viktigast att vara bäst eller att vara en bra kompis? Boken öppnar upp för samtal om vänskap, avundsjuka, tv-spel och tävlande. Här blev det också prat om familj eftersom Elias tolkade det som att pappa och Mona var mamma och pappa och jag sa att det kanske är pappas nya partner och inte Neos mamma. Illustrationerna känns lite mangainspirerade och Elias gillade speciellt ögonen. Illustrationer på varje uppslag som förstärker texten vilket gör den till en bra nybörjarbok för den som lärt sig läsa. Vi kommer läsa den flera gånger!