Nemesis

Nesbø, Jo

| 2016

Kommissarie Harry Hole vaknar med huvudvärk och minnesluckor efter en middag hos sin exflickvän. Samma dag påträffas hon död i sin lägenhet. Harry Hole inleder en kamp mot klockan för att hitta gärningsmannen innan han själv grips för inblandning i mordet. Samtidigt mördas en kvinnlig anställd under ett bankrån i Oslo. För att rentvå sitt namn och identifiera rånaren vänder sig Harry Hole till en av stadens mest fruktade brottslingar.Nemesis är Jo Nesbøs fjärde roman om Harry Hole och har tidigare givits ut på svenska med titeln Smärtans hus.

Stefan Wern

2020-05-01

Nesbø levererar i vanlig ordning.

Stefan Wern

2020-05-01

Nesbø levererar i vanlig ordning.

Adam Alsin

2019-06-29

Älskar Harry Hole serien

Ronnie Videli

2018-10-07

Helena Rasmusson

2017-12-25

Jo Nesbö levererar! Bra & spännande förvecklingar!

2017-09-03

En bra Harry Hole med många vägar och förvecklingar.

2016-10-22

Se Smärtans hus, det är samma bok.

Lotta Karlsson

2015-04-24

En bra Harry Hole.

2015-02-01

Faktiskt en svag trea. Jag gillar Nesbö, men detta blev för snårigt. Så många vindlingar, snillrika förstås, men oerhört svåra att hänga med i. Hur många handlingar var det egentligen? Och fick man verkligen svar på allt?

Spännande och underhållande! Dock lite invecklad, fick tänka efter en del på vem som var vem då ja fort glömde. Kanske beror på de norska namnen? Ingen aning....

Ulf Pettersson

2014-02-02

som vanligt spännande och överraskande avslutning med Harry Hole

PL *

2014-01-27

Nesbø är fortfarande en av mina favoriter denna boken gör mig inte besviken. Mycket bra!

Maria Larsson

2013-03-19

En svag tvåa. Som tidigare böcker i serien skulle Nesbö tjäna så mycket på att korta ner texten.

2011-10-05

Jag måste erkänna att jag är svag för den udda självdestruktive komisarien harry Hole. Ytterligare en spännande välskriven bok i serien av Jo Nesbö som har ett härligt driv i sitt skrivande. Ett rent nöje att koppla av några timmar till.

Karin D

2011-08-08

Alltså, han är riktigt bra på att skriva berättelser, den där Nesbø. Produktiv är han också! Några böcker har jag tyckt bjudit på frosseri i våld, men så var det inte i denna. Dock tycker jag att storyn var skruvad minst ett par varv för mycket, med osannolika händelser, människor som har kluvna personligheter etc. Spännande underhållning för stunden, men för mycket av det mesta.

Magnus Bergström

2011-06-05

Ett steg bakåt. Mordgåtan/-gåtorna är inte lika engagerande som i "Rödhake", berättelsens behållning blir istället uppföljningen av de lösa trådarna från tidigare böcker (särskilt då nämnda, tidigare del i serien). Av samma anledning lyckas Nesbø till slut ändå snärja mig och lovar läsaren än mer katt-och-råtta-lek i uppföljaren.

Ulrica Sandell

2011-04-08

Nesos sämsta, men bra ändå.

harriet karlsson

2011-03-02

riktigt bra

2011-02-11

I denna fjärde Harry Hole-bok var jag mördaren på spåret ända från början, i ett av fallen. Så antingen har Nesbø legat av sig eller så har jag lärt mig läsa mellan raderna. Det här är verkligen bra, alla trådar knyts ihop och allt är en del av allt annat. Oerhört genomtänkt och det är beundransvärt att allt stämmer på slutet. Varenda liten detalj är viktig och inte bara utfyllnad. Undrar om historien med kollegan Tom Waaler ska bli en genomgående tråd i alla böcker? Ska han någonsin bli avslöjad? Ja, det är fyra utgivna böcker kvar i serien och jag ser verkligen fram emot att läsa dem.

Peter Allanson

2010-11-29

Jo Nesbo fortsätter att övertyga för min del. Hans karaktärer i boken är så genomtänkta. Rekomenderas varmt.

Maria Josefsson

2010-10-14

Äntligen!

Under de tre första Harry Hole-böckerna har jag känt att det funnits en viss potential, men att denna potential har tappats någonstans på vägen. För första gången känner jag mig nöjd och riktigt sugen på att direkt gå vidare på nästa.

Detta är alltså fjärde boken i sviten och Harry blir indragen i något som först ser ut som ett självmord, men som sedan nystas upp till att vara mer invecklat än så. Stilen från de första två böckerna återkommer, jag föredrar den framför experimentet i Rödhake, och rycks med. Kanske är det faktumet att denna bok är lite längre än de övriga som gör att jag hänger med bättre, men jag gillar't.

Klart läsvärd och ger mersmak, det enda jag saknade är den borttappade systern som inte får många raders omnämnande.

2010-08-04

Nu har den fått en chans till, men nej, jag kommer inte att lyssnar klart den här gången heller. Fast jag tror nog att den är bättre som "läsbok". Tycker inte att uppläsaren är så bra.

Sofia Åkerberg

2009-08-19

Klart bättre än Frälsaren men det blir fortfarande lite väl många twister på slutet. På ett sätt var det nästan ännu mer spännande att ha läst en bok senare i serien som avslöjar alla interna intriger som utspelas här eftersom de blir betydligt mer sinistra då...

Mästerlig intrig