Nelly Rapp och gastarna i skolan

Widmark, Martin

| 2017

Lättläst och gastkramande spänning med monsteragenterna Nelly och Valle Nelly och Valle har blivit mästare på att tackla monster och andra farligheter med hjälp av sina "tre L": lugn, lärdom och list. Men räcker detta som metod om man vill få tre skoltrötta gastar att lära sig läsa och räkna? Nelly och Valle är på cykelsemester. Deras lärare från Monsterakademin, LENA-SLEVA, har tipsat dem om att slå läger nära en nedlagd skola. Lägerplatsen ser idyllisk ut, men på natten tränger höga skrik ut från den gamla skolan. Uppskrämda smyger de dit och möts av en märklig syn: ett gammalt spöke försöker rytande få tre sjövilda gastar att lära sig läsa och räkna. Han berättar uppgivet att detta är hans sista uppdrag innan han kan få frid. Nelly och Valle inser att de måste hjälpa honom, och spöket låter dem tacksamt ta över undervisningen. De börjar med att låta gastarna vara med och...

Klass_11A

Bra bok

Klass_11A

Bra bok

2021-12-15

Inte så rolig för man skrattar typ inte.

inte spännande men rolig

Rolig!

2021-12-14

Jag tycker att den här boken var rolig men lite för lätt när man börjar få upp sin läshastighet.

Per Olsskolan/fyror

2021-11-18

Boken handlar om lättläst ock gastkramande spänning med monsteragenterna Nelly och Valle Nelly och Valle har blivit mästare på att tackla monster och andra farligheter med hjälp av sina ’’tre L’’: lugn, lärdom och list. Men räcker detta som metod om man vill få tre skoltrötta gastar att lära sig och räkna? Nelly ock Valle är på cykelsemester. Deras lärare från monsterakedemin, LENA-SLEVA, ger tipsat dem om att slå läger nära en nedlagd skola. Lägerplatsen ser idyllisk ut, men på natten tränger höga skrik ut från den gamla skolan. Uppskrämd smyger de dit ock möts av en märklig syn: ett gammalt spöke försöker rytande få tre Sjövilda gastar att lära sig läsa och räkna. Han berättar uppgivet att dettta är hans sista uppdrag innan han kan få frid. Nelly och Valle inser att de måste hjälpa honom och spöket låter dem tacksamt ta över undervisning. De börjar med att låta gastarna vara med och...

Å

År 4 Ekhagsskolan

2021-10-14

Undersök!
Beskriv huvudpersonen: Nelly är en tjej som har blont hår.Hon har även gått på en monsterakademi.

När och var utspelar sig handlingen: På sommarlovet.

Vilken genre passar boken in i? (fantasy, äventyr, skräck, humor, deckare, vänskap, kärlek, sport, fakta):

Beskriv!
Berätta vad boken handlar om. Fokusera på bokens problem (det som händer). Avslöja inte slutet:
Valle och Nelly är iväg på cykelsemester.Lenasleva deras lärare från monsterakademin har tipsat om en plats de kan slå läger, nära en skola.När de är framme så slår dem upp ett tält, men på natten hör dem ett skrik komma från den gamla skolan.De bestämde sig för att gå in i skolan, men väl där inne möts dem av en märklig syn.

4A Svandammsskolan

2021-10-04

Jag tyckte boken var fantastisk. Gastarna var det bästa med boken.

En sträng magister lär tre gastar att räkna och skriva.Men de vill bara sjunga.
Jag tycker den är bra för den är spännande.
N.J