Nekromantikerns födelse

Perumov, Nick

| 2008

»Nick Perumov är bara Nick Perumov och inte Tolkiens efterföljare, men att jämföra med honom. Det här är hans magnus opus. Det är drivet, väldigt medryckande och spännande.« Yukiko Duke, Gomorron Sverige, SVT Del tre i serien. Efter den ödesdigra sammandrabbningen mellan kejsaren och magikerorden Regnbågen vanställs Melinvärlden av den bottenlösa Rämnan. De båda svärden som orsakat kriget, Diamantsvärdet och Träsvärdet, är försvunna och kejsarens unge rådgivare, legoknekten Fess, finner sig utkastad i en annan värld Evial. Hans minne är utraderat och på Akademien för högre magi, där han antas som student, spekulerar man i om främlingen, trots teorin om världens slutenhet, kommer utifrån och kanske är...

Liza Bolin

2012-10-12

Alltså. Perumovs fantasy är långt ifrån normal, samtidigt som han i denna inkluderar lite Harry potter-stuk i denna. Vi kastas in i en ny värld utan introduktion och perumov stannar knappt upp för att förklara. Vissa fantasyförfattare uppfinner en värld och placerar en historia i den. Perumov berättar en historia och låter världen tillåta den. Weird!

Natasha Illyés

2010-09-13

Alla trådar är kvar, men vi befinner oss i en ny värld med mycket mörker. Spännande!

Gunilla Jönsson

2010-09-08

Svår att betygsätta.Bitvis jättebra, men väldigt seg ibland. Men jag kämpar vidare med serien.