Nej tack

Nej tack är en rå och humoristisk roman som oförskräckt slår ner på de ömma punkterna i ett ihoptorkat och avsomnat äktenskap. Heli och Matti är i fyrtioårsåldern, har en dotter på tretton och har varit gifta i många år. Heli är fortfarande mycket förälskad i Matti. Men Matti har tappat lusten. Aldrig vill han ha sex längre. Han sitter bara framför datorn i ett par gamla mysbrallor. Det närmaste de kommit intimitet på senare år är en liten kram. "Inte i kväll, älskling", blir svaret när Heli - mer eller mindre direkt - gör ett närmande. Hon känner sig alltmer förödmjukad. Inte sällan slutar det med gräl. Vart tog lusten vägen? När började de prata förbi varandra? "Hur var din dag?" Svalt, som om de var ytligt bekanta. Heli drivs i sin förtvivlan in i en otrohetsaffär som hon egentligen inte önskar. Matti får veta och Heli avslutar förhållandet. Men kan de fortfarande hitta tillbaka till...

2018-07-31

Rappt skriven, lättläst och underhållande. Fylld med mycket svart humoristisk humor, mycket sex och ett visst mått allvar också. Jag tyckte mycket om boken och jag läser mer än gärna fler böcker av Anna-Leena Härkönen!
Mitt slutbetyg blir, en 4:a! Rekommenderas!

Cissi Rosenqvist

2013-02-21

Nja det mesta i boken gick ut på sex så är man ute efter tantsnusk är den lysande. Trodde att den skulle vara rolig och att man kunde få skratta åt eländet men tyvärr blev det inte många fniss.

Ullis N

2011-08-14

Nej, den var alldeles för mörk och cynisk för min del. Jag gillar inte chic-lit där allt är rosenrött, men inte heller relations-noir där ALLA förhållanden är kass.

amanda sjöö

2010-11-18

En välskriven blandning av insiktsfull förhållandeproblematik med föga blygsamma erotiska inslag. Underbara dialoger och psykologisk underton.

2010-10-13

En lättläst och öppenhjärtig bok om ett äktenskap på upphällningen. Mycket humor i, men också många frigjorda sexscener, så den är inget för känsliga.

Men jag tyckte den var bra, och kan rekommendera den.