Nej och åter nej

Lykke, Nina

En bok man vill prata om Ingrid och Jan har varit gifta i ett kvarts århundrade. Sönerna är stora nog att räknas som vuxna men uppför sig som hotellgäster. För Ingrid har både familjelivet och läraryrket mist sin glans. Jan, däremot, har blivit befordrad till departementschef och drömmer om sin femton år yngre kollega Hanne. Hanne som i sin tur är i färd med att bli förbisprungen på familjefronten när väninnorna gifter sig och skaffar barn.Runt dessa tre individer kretsar Nina Lykkes träffsäkra och underhållande roman om medelålders medelklass och dess problem med kärleken, driften och meningen med livet. Nej och åter nej är en satir över privilegierade vuxnas dårskap, varm och svart som en välgörande espresso. "Hon har skärskådat en bortskämd vuxenvärld med laserstråle och resultatet har blivit en lysande satir - träffsäker och rolig." Ingalill Mosander, Aftonbladet

Jan har allt i världen och vill ändå ha mer. Han är inte tacksam för något. Ingrid låter honom hållas? Hanne låter honom hållas? Eller? Kanske är det inte bara Jan som inte är lycklig i att leva i bilden av hur ett liv ser ut och ska vara. Men ja, bortskämda är de, hela högen.

Välskriven och bra!

Karin Almén

2018-08-11

Enkel, ovanlig och charmerande relationsdrama :-)

2018-06-12

I ett kvarts århundrande har Ingrid och Jan varit gifta. Sönerna är stora men bor kvar hemma. Ingrid kämpar på i läraryrket, ett jobb som helt tappat hennes intresse. Jan är nybliven departementschef och gillar jobbet. Plötsligt börjar Jan drömma om sin femton år yngre kollega Hanne. 🐴
Nej och åter nej är en bok som hyllats till skyarna överallt. Givetvis gjorde alla hyllningar att jag hade höga förhoppningar på den. Levde den upp till dem? Nej, inte enligt mig. Tycker det är en helt okej relationsroman om en odräglig egoistisk man som både vill äta kakan och ha den kvar. Med några kvinnor i birollen som jamsar med. Den är lättläst och intressant men inte alls så fantastisk som jag förväntat mig. Blev faktiskt ganska besviken, jag trodde att den skulle vara så bra att jag skulle bli helt knockad av den. Kanske är det mig det är fel på som inte kan se det enastående i den... För mig är det trevlig om än dyster läsning för stunden som inte lämnar något efter sig! Vill helst bli så berörd att jag går och tänker på dem efteråt, då är det bra!

Smart, stark och skickligt skriven!