Nedtælling til mord

Holm, Gretelise

| 2007

Flag from da

Den danske integrationsminister bliver skudt på sin morgenløbetur. Og straks begynder spekulationerne. Er morderen et hævngerrigt offer for Danmarks stramme udlændingepolitik? Eller skal morderen findes i ministerens private omgangskreds? Da mordet finder sted, står Karin Sommer foran snarlig pensionering. Trods sin instinktive modvilje kan hun ikke sige nej, da hun tilbydes et stort beløb for at skrive et jubliæumsskrift for en international koncern, der hjælper danske virksomheder med at etablere sig i østlandene. Karin tager med på en tur til Litauen, og her møder hun en gammel bedstemor, som beder hende aflevere en pakke til barnebarnet Zigis, der arbejder i Danmark. Men Zigis er forsvundet, og i forsøget på at finde ham føres Karin ind i den københavnske underverden, hvor en trafficket litauisk prostitueret overbeviser hende om, at visse indflydelsesrige politiske og erhvervsmæssige...

2013-06-04

Inte lika bra som Ö-Morden, men väldigt välskriven och intressant. Gretelise Holm lyckas med det som många svenska deckarförfattarinnor inte gör!

Fredrik Davidson

2011-07-17

Jag har svårt för böcker där flera parallella historier flätas samman på halvfart i 300 sidor. Sedan skall alla inblandade framstå som misstänkta och säcken knytas ihop de sista 50 sidorna. Brottet får sin lösning närmast genom ett antal slumpartade händeslser.

Ulla Englund

2010-12-04

Jag har läst Gretelises tre böcker i serien tidigare och gillar bland annat att huvudpersonen är så ovanlig som en kvinna i mina år. Den femte boken väntar men sedan får det nog räcka.

Ullis N

2010-09-04

Skulle eg bara ha blivit en trea, då karaktären Stig var alltför osannolik för att vara trovärdig, men å andra sidan fick jag lära mig en hel del om utnyttjandet av papperslösa och journalisten Karin är en trovärig person som man gärna umgås med. Synd bara att det måste göras i svart och vitt. Dt måste ändå finnas människor vid makten som har ett annat driv än personlig vinning.

Sofia Åkerberg

2009-05-10

Egentligen ingenting mer än en något mer socialt accepterad variant av FLN-litteratur. Tillräckligt välskriven för att den ska vara lätt att ta sig igenom men knappast någon stor läsupplevelse. Man läser primärt för att "se vad som händer sedan".