Nazisternas kvinnor

Hitler var en karismatisk personlighet som lyckades trollbinda stora massor. Han var alltid omgiven av kvinnor, men även andra högt uppsatta nazister hade en stor skara kvinnor i sin närvaro: hustrur, älskarinnor, kollegor. Många av dessa kvinnor influerade männen till att fatta stora beslut som kom att förändra världshistorien för all framtid. Detta är den spännande berättelsen om vilka dessa kvinnor var. Anna Maria Sigmund är en tysk författare och historiker. Hon har skrivit många böcker om Andra världskriget och Nazism.

Bokdjungeln

2019-02-23

När jag började lyssna på denna bok så tyckte jag först att rösten var otroligt tråkig och jag funderade på om jag verkligen skulle orka lyssna igenom hela. Men jag drog upp tempot i uppspelningen och försökte fokusera på historien istället, då gick det bra. Tillslut tänkte jag inte alls på rösten som tråkig och blev helt fast.
Jag vill påstå att jag har ganske bra koll på andra världskriget, men på kvinnorna runt A.H och hans kompanjoner så hade jag mindre koll. Det är ganska intressant att höra om kvinnor som dragits åt männen som gav order om att bland annat förinta en hel folkgrupp.
I denna bok får man veta mer om hur kvinnorna var, hur de träffade männen, deras ord och handlingar efter krigets slut och hur de själva såg på vad som hade hänt i Europa under Hitlers styre. Jag tycker som sagt att boken var riktigt intressant då man fick veta mer om kvinnorna, men också en del i hur män som mördat så många var i deras kärleksrelationer. Man har ju svårt att tänka sig en kärleksfull Goebbels...

Intressant berättargrepp att betrakta nazismens ideologi genom ett antal kvinnors öde. Synd att det inte gjordes ännu bättre.